عزلت هنرهای سنتی در ادوار اخیر فجر/ توجه به رویكردهای نوین خوشنویسی

بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر معتقد است: در یكی دو دوره اخیر هنرهای سنتی و كلاسیك در حاشیه قرار گرفته بودند و سهم هنرهای مدرن، پررنگ و لعاب بود.

عزلت هنرهای سنتی در ادوار اخیر فجر/ توجه به رویكردهای نوین خوشنویسی
به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر با حضور امیراحمد فلسفی دبیر و یدالله كابلی داور این بخش، عصر دوشنبه 19 آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

* عزلت هنرهای سنتی و كلاسیك در ادوار اخیر جشنواره فجر

فلسفی در ابتدای این نشست، جشنواره تجسمی فجر را مهمترین رویداد هنری كشور دانست و گفت: كسانی كه آثارشان در جشنواره فجر پذیرفته می‌شود، ارزشمند است، چون از گزینش‌های لازم گذشته است. این جشنواره به سبب اهمیتی كه دارد همواره با مشاركت اساتید خوشنویسی همراه بوده است.

وی به تغییرات صورت گرفته در جشنواره امسال فجر گفت: این موضوع نشان می‌دهد دست اندركاران جشنواره تمایل دارند ضمن اینكه جشنواره امسال متفاوت باشد، از سطح كیفی مناسبی هم برخوردار باشد. به ویژه اینكه در یكی دو دوره اخیر هنرهای سنتی و كلاسیك در حاشیه قرار گرفته بودند و سهم هنرهای مدرن پررنگ و لعاب بود.

دبیر بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره جشنواره امسال گفت: جشنواره موضوعی نیست اما پیشنهادهایی به شركت‌كنندگان ارائه داده‌ایم از جمله «رویكرد معاصر» یعنی رویشی نوین از ریشه‌های كهن. «انسان، رنج‌های بشری و بازنمایی هنرمندانه»، «تفكر انسان معاصر در سپهر اندیشه‌های آئینی»، «میراث فرهنگ و اندیشه ایرانی» و «اسطوره‌ها و بازآفرینی در جهان معاصر» از دیگر پیشنهادهای ما است.

فلسفی بر داوری تخصصی و جداگانه رشته‌های مختلف هنری اشاره كرد و اظهار داشت: می‌خواستیم از استادان بیشتری برای داوری دعوت كنیم اما به انتخاب سه داور محدود شدیم.

وی درباره انتخاب یك اثر از بین گرایش‌های مختلف خوشنویسی گفت: توانایی، تبحر و تفاهم میان داوران وجود دارد و به نقطه نظرات هنری هم آشنا هستند، بنابراین می‌توانند یك اثر را انتخاب كنند.

فلسفی افزود: ثبت‌نام سایت جشنواره و ارسال تصویر اثر تا 2 دی ماه انجام می‌شود. اگر كاری تا دوم دی ماه تكمیل نمی‌شود اصل كار مهم است، تذهیب، پاسپارتو و ... را می‌توان بعدا به كار اضافه كرد. محدودیتی در اندازه آثار وجود ندارد و ما اندازه 2 متر در 2 متر را هم پذیرا هستیم یا كارهای طوماری كه عرض 20 سانتی‌متر و طول زیادی دارند اما كارها باید حداكثر در یك سال گذشته خلق شده باشد و در جشنواره‌های پیشین فجر شركت نكرده باشند.

این خوشنویس افزود: تذهیب می‌تواند كار هنرمند را زیبا كند و اما به هیچ وجه ملاك داوران نیست. در هر رشته حدوداً بین 50 تا 80 كار روی دیوار می‌رود و در كتاب جشنواره چاپ می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های اقتصادی، در هر رشته 15 میلیون تومان به نفر برگزیده و 5 میلیون تومان به نفر تقدیر شده اهدا می‌شود. ما مایل بودیم این 20 میلیون تومان به 4 نفر اهدا می‌شود اما تصمیم جشنواره این بود كه یك نفر جایزه بهتری بگیرد.

دبیر بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: اكثر هنرمندانی كه در دو سالانه خوشنویسی شركت می‌كنند، كلاسیك‌كار هستند. از طرفی كسانی كه دارای تجربه و كسوت می‌شوند به طور طبیعی خودشان را از دایره جشنواره‌ها خارج می‌كنند. بنابراین جشنواره‌ها اكثر محل رقابت جوان‌ها است و اشكالی ندارد كه با تجربه‌ها و پیشكسوتان در جشنواره فجر شركت نكنند، این كمبودی برای جشنواره فجر نیست.







* توجه به رویكردهای نوین خوشنویسی در این دوره از جشنواره فجر

كابلی داور یازدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر در رشته خوشنویسی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: طی دو دهه اخیر رویكردهای نوین خوشنویسی نه تنها در ایران كه در سایر جشنواره‌های هنری دنیا مورد اقبال قرار گرفته است. بنابر این جشنواره فجر می‌توان همین گرایش را در مقیاس كوچكتر داشته باشد. البته با حفظ رنگ و بوی ایرانی و هویتی.

وی اظهار كرد: خط فقط در مركب سیاه خلاصه نمی‌شود و از رنگ می‌توان به عنوان چاشنی آن استفاده كرد. بنده و استاد امیرخانی بیشتر از منظر پایه‌ای آثار را بررسی می‌كنیم و استاد افجه‌ای از منظر نقاشیخط در نظر خواهند گرفت. امیدوارم بتوانیم در این دوره از جشنواره، چشم‌انداز جدید و مدرنی از خوشنویسی را شاهد باشیم و جایزه‌محوری ملاك نباشد.

كابلی داوری آثار جشنواره را امری بسیار دشوار دانست و تاكید كرد: سعی داریم داوری‌های به دور از هر گونه سلیقه و صرفاً بر مبنای واقعیت و وجدان باشد. قطعاً انتخاب یك نفر از میان انبوه شركت‌كنندگان كاری دشوار است اما در انتخاب كار قطعا تشریك مساعی داریم. درباره نفر دوم سعی می‌شود از گرایش متفاوتی باشد اما اگر كار برتری نباشد، ممكن است خط دوم هم از نوع خط اول باشد؛ مثلا هر دو نستعلیق باشند.

كابلی هم به پیشینه هزار ساله هنر خوشنویسی اشاره كرد و افزود: هنر خوشنویسی به عنوان یك هنر معنایی به رگه‌های آئینی متصل بوده است.

این استاد خوشنویسی خاطرنشان كرد: امروز میانگین سن افراد مطرح خوشنویسی كشور 40 تا 50 سال است و پیشنهاد می‌كنم مسئولان جشنواره برای ادوار بعدی جوایز بیشتری در نظر بگیرند.

كابلی گفت: در جشنواره خوشنویسی روسیه كه حضور داشتم آثاری از 56 كشور تحت عنوان «كالیگرافی» موجود بود اما همه دنیا می‌دانند هنر خوشنویسی ایران حرف اول را می‌زند و در تمام موزه‌های مشهور جهان آثار خوشنویسی ایرانیان وجود دارد. ان‌شاءالله مسئولان مملكت در توجه بیشتر به این میراث عظیم فرهنگ و هنر كشورمان كوشا باشند.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی