display result search
آیین اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی «آینهدار» و تقدیر از سروقامتان دامنه شمالی البرز در حالی برگزار شد كه دبیر این رویداد هنری معتقد بود از نظر او موسیقی همواره جنسیت داشته و مؤنث بوده است، چون زایندگی دارد.
موسیقی مؤنث است، چون زایندگی دارد/ خیز آینهدار برای انتشار «هشت بهشت»
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی «آینهدار» كه در این دوره به موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز؛ گیلان، مازندران و گلستان) اختصاص داشت، شب گذشته (سهشنبه 13 آذر) در تالار وحدت برگزار شد.
عباس علاءالدین از روستای زیارت آغازگر این مراسم بود كه با آواز گالشی و روایت منطقه خود از داستان لیلی و مجنون مخاطبان را به وجد آورد. رشید كاكاوند، مجری این مراسم بعد از اجرای علاءالدین روی صحنه آمد و گفت:كاش ما هم در محیطی بودیم كه از آنِ این نغمههاست. در حالی كه این نغمهها را به سالنی باشكوه آوردهایم و باید چشمانمان را ببندیم تا همه چیز درست شود.
در ادامه تیزری كه از سه روز ابتدایی پنجمین فستیوال آینهدار تهیه شده بود، به نمایش در آمد و بعد از آن «گَلی به گَلی» اجرا شد؛ آواز و نی چوپانی از دِلیر و الیتِ مازندران با اجرای كیقباد میردار و بهمن سامدلیری.
مجری در پایان این اجرا خاطرنشان كرد: «گَلی به گَلی» از همان گلو به گلو و حنجره به حنجره میآید و گفتوگوی زیبایی است كه باید از آن آموخت.
* موسیقی مؤنث است، چون زایندگی دارد
نخستین سخنران اختتامیه علی مغازهای، دبیر هنری فستیوال آینهدار بود كه با قرار گرفتن پشت تریبون گفت: در پنجمین فستیوال آینهدار به دامنه شمالی البرز رفتیم و از غرب البرز وارد تالش شدیم و گیل قدیم و دیلمان را دیدیم و بین ییلاقها و جلگهها و جنگلها حركت كردیم در گذر از دِلیر و الیت به دو عزیزی برخورد كردیم كه اجرایشان را دیدید و بعد به گُدارها رسیدیم .از آنها گذر كردیم و در زیارت، دایی عباس (عباس علاءالدین) را دیدیم و در كتول كسانی دیگر را شناختیم و در پایان میتوانم به جرأت بگویم گلستان دو كشور است، شمال و جنوب.
مغازهای در ادامه تصریح كرد: در چشم من موسیقی همواره جنسیت داشته و مؤنث بوده است، موجودی زاینده چون زمین كه جاندار است و جانبخش و درون این كانسپت، سازها هر كدام جنسیتی دارند. به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ساز قیچك، زن است كه ملودیهای اصلی را مینوازد و تنبوره هم مَرد است كه با نواختن آكورد قیچك را همراهی میكند. در فستیوال ما اگرچه ناقلان موسیقی مرد بودند ولی موسیقی را از زنان گرفته بودند، موسیقیای را كه خود، زن است. در پنجمین فستیوال موسیقی آینهدار سعی كردیم به جای خالی زنان بپردازیم.
دبیر هنری آینهدار سخنانش را اینگونه پایان داد: موسیقی ایرانی به شدت هویتمند است و در هر جای جهان حتی اگر خودمان را نشناسند با شنیدن موسیقیمان متوجه میشوند كه متعلق به كدام نقطه جغرافیایی هستیم.
بعد از سخنان دبیر جشنواره، برنامهای از علیآباد كتول اجرا شد. احمد نظری، نعمت اصلانی، علیرضا شكارچی و حسین خسروی شادیانهای مربوط به مراسم عروسی را اجرا كردند.
* اهدای بخش نخست تندیسهای «سرو»
سپس رشید كاكاوند از تندیسهای سروی گفت كه به 24 موسیقیدان دامنه شمالی البرز تعلق میگیرد و خاطرنشان كرد سرو نماینده بلندقامتی و سرزندگی فرهنگ ایرانی است.
سری اول تندیسهای این مراسم با حضور محمدرضا اصلانی، ارشد تهماسبی، علی ترابی و علی مغازهای به 12 نفر به شرح زیر اهدا شد؛ عباس علاءالدین، موسی ملكحسینی، علیاكبر اصلانیكتولی، درویشعلی خسروی، ذبیحالله پوربابا، رفیع رفیعی، منوچهر میرصانلو كه در این مراسم حضور نداشت، غلامرضا امانی، زندهیاد حسین طیبی كه پسرش ارسلان طیبی روی صحنه حاضر شد، علی اكبرپور، علیاوسط كشتپرور و ابوالحسن خوشرو.
خوشرو كه برای رسیدن به مرحله پایانی این فستیوال، شیمیدرمانیاش را به تعویق انداخته بود، با قرائت شعری از سعدی گفت: ممنونم از این كه سرو را انتخاب كردید. به سرو گفت كسی، میوهای نمیآری/ جواب داد كه آزادگان تهیدستند. او سپس قطعهای خواند و كاكاوند گفت: از مسئولین فستیوال خواهش میكنم فیلم آواز استاد خوشرو را برای ریز و درشت هنرمندان موسیقی بفرستند تا همگی آن را ببینند.
اجرای بعدی این مراسم آواها و ترانههای مردمی شالیزاری بود از مازندران با حضور جانعلی اكبریان (خواننده و سرپرست گروه)، آمنه نوروزی (همخوان و كله ونگ)، گلابرو فتحی (لگن)، پروانه اكبریان (همخوان، كله ونگ و كف)، حسن كریمی (همخوان و كف)، فرزانه اكبریان (همخوان، كله ونگ و كف) و ماهروزه اكبریان (همخوان، كله ونگ و كف) كه پیش از این، دوشنبه 12 آذر در تالار رودكی روی صحنه رفته بودند.
* خیز آینهدار برای انتشار «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران»
سپس احسان رسولاف، رئیس فستیوال پشت تریبون رفت و گفت: ما بر آن هستیم كه آینهدار را كه فستیوالی آرشیومحور است و تلاشی است در راه مستند كردن صدا و تصویر بزرگان حوزه موسیقی نواحی در قالب هشت دوره در مناطق مختلف جغرافیایی ایران ادامه دهیم و امیدواریم با برگزاری سه دوره دیگر، مجموعه بزرگی را در قالب «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران» به تاریخمان تقدیم كنیم. مجموعهای مستند در قالب تصاویری از اساتید، مصاحبه با آنها و اجراهایشان در استودیو و تالار.
وی افزود: از طرف گروه اجرایی تشكر میكنم از كسانی كه از مسیرهایی دشوار و دور آمدند. گروه اجرایی برگزاری پروژه آینهدار را به عنوان وظیفهای برای خود برمیشمارد در جهت حفظ میراث ارزشمندمان كه هر روز بخشی از آن در برابر چشممان از بین میرود.
پس از صحبتهای رئیس فستیوال آینهدار، نی بید اجرا شد با حضور درویشعلی خسروی (بیدخوان) و نعمت اصلانیكتولی (نوازنده نی).
* اجرای سنت طشتزنی
سپس محمدسعید شریفیان، ابوالحسن خوشرو و احسان رسولاف روی صحنه رفتند و 12 سرو دیگر به این هنرمندان اهدا شد؛ گیلانخان خوشنواز، اصغر ابراهیمنژاد، صدیقه ماهوتی، حرمت یوسفی، زندهیاد احمد عاشورپور كه دخترش تندیسش را دریافت كرد، شاهخانم دنكو كه در غیابش پسرش تندیسش را گرفت، كیقباد میردار، بهمن سام دلیری، جانعلی اكبریان، زندهیاد احمد محسنپور كه پسرش روی صحنه حاضر شد، هوشنگ منصوریان و اصغر عاشقی.
آخرین اجرا سنت طشتزنی بود از علی اوسط كشتپرور و در پایان كاكاوند اعلام كرد كه ششمین دوره از فستیوال آینهدار به موسیقی جنوبی و شمالی استان گلستان اختصاص خواهد داشت.
این مراسم با حضور گسترده هنرمندان و علاقمندان به موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران برگزار شد. از جمله چهرههای حاضر میتوان به محمدرضا اصلانی (شاعر و سینماگر)، علی ترابی (مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدسعید شریفیان (موسیقیدان و آهنگساز)، كیاووش صاحبنسق (آهنگساز و نوازنده پیانو)، ارشد تهماسبی (موسیقیدان و نوازنده تار و سهتار)، ، شهرام صارمی (نوازنده كمانچه) امید نعمتی (خواننده گروه پالت)، مهیار علیزاده (آهنگساز) اعضای گروه دال و بهزاد عبدی (آهنگساز) اشاره كرد.
پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینهدار) روز جمعه 9 آذرماه سال 1397 آغاز شد و سهشنبه 13 آذر به پایان رسید. این دوره از فستیوال به موسیقی دامنه شمالی البرز یعنی استانهای گیلان، مازندران و گلستان اختصاص داشت.
انتهای پیام/