انقلاب با موسیقی گره خورده است/ انتقاد از موسیقی پخش‌شده در استادیوم آزادی

محمد گلریز با بیان اینكه انقلاب اسلامی با موسیقی گره خورده است، گفت: دشمن بیكار ننشسته و با تزریق هنرهای مبتذل، جوانان را هدف گرفته و انواع آهنگ‌های بی‌محتوای پاپ، خواسته یا ناخواسته رواج یافته است.

انقلاب با موسیقی گره خورده است/ انتقاد از موسیقی پخش‌شده در استادیوم آزادی
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، سی و یكمین نشست شنبه‌های انقلاب (جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی) با موضوع «سرود و موسیقی»، پیش از ظهر امروز (شنبه 26 آبان) با حضور جمعی از فعالان و صاحب نظران عرصه موسیقی برگزار شد.

* در موسیقی هنوز كادرسازی نكرده‌ایم

رضا مهدوی از پژوهشگران عرصه موسیقی و مدیر پیشین مركز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این برنامه گفت:‌ در باره 40 سالگی انقلاب می‌توان 40 فصل صحبت كرد. هنر موسیقی جزء مظلومیت‌های فرهنگی بوده و هست. اگر نفسانیت در موسیقی قبل از انقلاب موج می‌زد، پس از انقلاب و به واسطه دفاع مقدس، شرایطی پیش آمد كه بسیاری از افراد همراه شدند، هر چند با برخی چهره‌ها همراهی نشد و موجب شدند سال 65 از ایران بروند و به اپوزیسیون بپیوندند.

وی ادامه داد: با موسیقی هم می‌توان به خدا رسید اما بعد از انقلاب هم نخواستیم این را فهم كنیم. بنابراین موسیقی كوچك بود و كوچك ماند. اما از منظر آماری موسیقی رشد خوبی پس از انقلاب داشت هر چند در سطوح مدیریتی در دست عده خاصی است در حالی كه باید بروند و جوانانی بیایند و بار انقلاب را به دوش بكشند. متاسفانه ما هنوز كادرسازی نكرده‌ایم.

مهدوی اظهار داشت: انقلاب بسیار لازم بود و باید از آن حمایت كنیم. هر چند موسیقی‌دان‌ها در انقلاب و انقلاب فرهنگی سال 67 اولین كسانی بودند كه لطمه خوردند و كارشان تعطیل شد.

این پژوهشگر عرصه موسیقی با انتقاد از عنصر تظاهرگرایی گفت: در عرصه پژوهش موسیقی، جوانان فعال و باسوادی داریم كه چون محل عرضه پژوهش خود را نمی‌یابند، سرخورده می‌شوند. این ایراد به مدیریت‌ها بازمی‌گردد كه در ظاهر انقلابی هستند اما در باطن نیستند آن وقت می‌توان فهمید چرا موسیقی انقلابی نداریم.

وی اظهار داشت: از دهه 70 به بعد در كدام جشنواره موسیقی فجر، موسیقی انقلابی داشته‌ایم؟ متاسفانه خوانندگان معرفی شده در رسانه ملی امروز در سفره‌خانه‌ها می‌خوانند همان كاركردی كه پیش از انقلاب كاباره‌ها داشتند.

مدیر پیشین مركز موسیقی حوزه هنری گفت: چرا جوانان ما در مترو همه «دوبس دوبس» گوش می‌دهند و سراغ موسیقی ایرانی نمی‌روند؟ چرا در مراكز سیاست‌گذاری برای موسیقی، دستورالعمل و سیاست و معیار مشخص نداریم. ممیزی شعر نیاز است اما موسیقی بنابر فتوای حضرت امام بر عهده فرد مكلف است.







* انتقاد از موسیقی پخش‌شده در استادیوم آزادی

مهدوی خاطرنشان كرد: امروز در استادیوم 100 هزار نفری آزادی، موسیقی‌ای پخش می‌شود كه همه تعجب می‌كنند و جلوی موسیقی‌ای گرفته می‌شود كه موسیقی نواحی بوشهر است و كسی نمی‌داند چرا جلوی آن گرفته می‌شود!

مهدوی خاطرنشان كرد: باید در شیوه مدیریت موسیقی در رادیو تلویزیون ارشاد، حوزه هنری و مراكز خصوصی بازنگری كنیم. در دهه 60 بهترین جشنواره‌های موسیقی را داشتیم و حتی باعث اعتماد سازی خانواده‌های متدین شد و موسیقی را حلال دانستند اما در دهه 70 این اعتمادها سلب شد. اما امیدواریم كه این موضوع درست خواهد شد و مسئولان در 40 سالگی انقلاب تلنگری بخورند و موسیقی مبتنی بر آموزه‌های انقلاب را رواج دهند.







* ترویج آهنگ‌های بی‌محتوا و مبتذل، جنگ نرم دشمن است

محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی در ادامه این نشست گفت: وقتی صحبت از انقلاب می‌شود، خاطرات شنیداری ما با موسیقی گروه خورده است. موسیقی همراه با قیام مردم و شعارهای انقلابی آنها زبان گویای ملت بود.

وی ادامه داد: موسیقی قبل از انقلاب در بین اقشار متدین جای نداشت اما بعد از انقلاب و با رهنمودهای حضرت امام، موسیقی جایگاه خود را پیدا كرد و اوج آن را در 8 سال دفاع مقدس شاهد بودیم. رشد موسیقی فیلم هم از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است. همچنین برخی سرودهای انقلابی در یونسكو به ثبت رسیده است.

گلریز خاطرنشان كرد: دشمن بیكار ننشسته و با تزریق هنرهای مبتذل، جوانان را هدف گرفته است و انواع آهنگ‌های بی‌محتوای پاپ خواسته یا ناخواسته رواج یافته است.

این خواننده سرودهای انقلابی اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولان هم به جای مقابله با جنگ نرم صرفا نظاره می‌كنند. وقتی هم از آنها طلب می‌كنیم، عنوان می‌كنند «بودجه نداریم و در بحران هستیم»، كدام بحران؟!

* رشد 10 برابری استودیوهای رسمی موسیقی

رضا خسروی از نسل موسیقی پس از انقلاب در ادامه این نشست گفت:‌ امسال یكصدمین سال تاسیس اولین مدرسه موسیقی در ایران است. هنرستان موسیقی ملی تا سال 57 برپا بود اما با پیروزی انقلاب وقفه‌ای 2 ساله ایجاد شد. سپس از سال 60 فعالیت‌هایش با تغییراتی از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب دانشگاه‌های آزاد، سوره و هنرهای زیبا به آموزش موسیقی ورود كردند. در اصفهان، كرج و زنجان هم هنرستان‌های موسیقی پسران و دختران را داریم. متاسفانه در بخش دكترا خلاء داریم و صرفا به پژوهش هنر پرداخته می‌شود. از سال 67 تا 96 حدود 40 هزار فارغ‌التحصیل موسیقی داشته‌ایم كه 25 هزار مرد و 15 هزار خانم بوده‌اند.

خسروی اظهار داشت: پیش از انقلاب نهایتاً 15 استودیو فعال موسیقی داشته‌ایم اما اكنون بیش از 150 استودیو با مجوز رسمی داریم كه این آمار تا 500 استودیو هم تخمین زده می‌شود كه مجوز رسمی ندارند.







* تكلیف موسیقی در جنگ نرم شاخص نیست

حسین دلاوری مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: اكنون كارها جزیره‌ای شده است؛ یعنی شاعر شعر خودش را می‌سراید، آهنگساز ملودی خودش را می‌سازد و كارها متمركز نیست.

وی ادامه داد: موسیقی در زمان انقلاب با مردم ارتباط می‌گرفت و جزئی از جامعه بود اما اكنون در جنگ نرم تكلیف موسیقی شاخص نیست و هر چند اتفاقات خوبی در برخی نهادها مانند سازمان اوج، مركز موسیقی بسیج و مركز موسیقی حوزه هنری رخ داده است.

دلاوری خاطرنشان كرد: اكنون رویش‌هایی به بركت انقلاب اسلامی صورت گرفته است كه البته باید منسجم‌تر و متمركزتر شود.

* هنر موسیقی همچنان مهجور است

مهدی حبیبی مشاور مدیرعامل مؤسسه سروش گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشته است و اما هنر موسیقی همچنان مهجور است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مركز منظور اشاعه موسیقی ایرانی در دهه 40 گفت: این مركز تا 10 سال بعد از انقلاب تعطیل بود اما پس از بازگشایی مجدد بحث آموزش آن تبدیل شد و نامش به مركز حفظ و پژوهش موسیقی تغییر نام داده است، در حالی باید با عنوان قبلی احیا شود، چون در بحث آموزش ضعف‌های بسیاری داریم.

حبیبی با اشاره به ضعف و اعوجاج در حوزه تولید و عرضه موسیقی پس از انقلاب گفت: موسیقی قبل از انقلاب همچنان در بین عامه مردم شنیده می‌شود و این نیاز به آسیب شناسی دارد.

مدیر آموزشگاه موسیقی آكورد گفت: متاسفانه امروز اشعار فاخر مانند حافظ، سمرقندی، جغتایی و ... در موسیقی‌های امروز جایی ندارد در حالی كه پیش از انقلاب برنامه «گل‌ها» چنین نقشی را در ترویج شعر فاخر ایفا می‌كرد.

حبیبی خاطرنشان كرد: موسیقی پس از انقلاب رشدهایی داشت و آسیب‌های آن كمتر از زمان پهلوی بوده است.







* انتقاد از تعطیلی جشنواره موسیقی مقاومت

بابك رضایی مدیرعامل اسبق انجمن موسیقی ایران، موسیقی را از جامعه جدا ندانست و گفت: قبل از انقلاب نظام سلطه برنامه‌های خود را در همه عرصه‌ها مبتنی بر اهداف و نگرش خود پیش می‌برد و به سمتی می‌رفت كه موسیقی، مبتذل، تخدیری و محفلی باشد. امروز پس از انقلاب رویكرد و نگرش تغییر كرد البته كه در مدیریت كلان دچار مشكلاتی هستیم و نتوانستیم به اهداف مطلوب برسیم.

این پژوهشگر عرصه موسیقی ادامه داد: قبل از انقلاب جشنواره ویژه‌ای را در حوزه موسیقی به صورت محدود داشتیم اما پس از انقلاب جشنواره موسیقی فجر، جوان، نواحی و... را داشته‌ایم. پس از انقلاب برای اولین ایران در جشنواره آوینیون نماینده داشت و مرحوم حاج قربان سلیمانی در این جشنواره معتبر جهانی حضور یافت.

وی خاطرنشان كرد: برخی مطرح می‌كنند موسیقی سفارشی جایگاهی ندارد اما مگر می‌شود تولیدات هنری سفارشی را كتمان كرد؟ آیا فیلم‌های هالیوودی همگی غیرسفارشی هستند؟ قطعا سفارش‌هایی وجود دارد اما مانند كشور ما عریان و قابل مشاهده نیست. چرا جشنواره موسیقی مقاومت به دلیل نبودن بودجه یا تولید آثار سفارش باید تعطیل شود؟

* موسیقی نواحی مظلوم است

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی به عنوان سخنران پایانی این نشست اظهار داشت: امروز موسیقی نواحی و موسیقی مذهبی ما مظلوم بودند و صحبت چندانی در باره آنها نشنیده‌ایم.

وی گفت: خوشبختانه درباره آموزش موسیقی رشد خوبی داشته‌ایم اما اینكه چه از موسیقی داریم، جای بحث دارد.

جاوید درباره چهره‌های پژوهشی موسیقی خودانگیخته و برانگیخته گفت: پیش از انقلاب اكثر چهره‌ها برانگیخته بودند مانند لطف‌الله مبشری. بنابراین موسیقی اقوام و نواحی تا بعد از انقلاب جایگاه خاصی نداشتند و پس از انقلاب به صورت خود انگیخته به این موضوع پرداخته شد.

وی ادامه داد: تا اوایل دهه 70 پرداختن به موسیقی نواحی به خوبی پیش می‌رفت اما پس از آن كم كم متوقف شد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران