با تكامل هنر تعزیه به شكل «نمایش موزیكال» كلیّت این هنر بر موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اتكا داشت.


خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ و هنرـ علیرضا سپهوند: هرچند عزاداری دهه اول محرم به دستور معزالدوله از حكام آل بویه در قرن چهارم هجری قمری بازمی‌گردد و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی كم‌كم شكل گرفت و بعد شعرهایی هم با آنها خوانده می‌شد به مرور سنج و طبل بر آن افزوده شد، اما پس از آن به تدریج چندین «شبیه» (بازیگر) شهدای كربلا را می‌ساختند و بعدها دیالوگ‌هایی بدان افزوده شد. لیكن چیزی كه امروزه با نام «تعزیه» می‌شناسیم همان شیوه روایی و بازسازی صحنه‌ای وقایع عاشورا است كه در دوران صفویه به اوج تكامل خود رسید. تعزیه نمود ایرانی و هنری شده عزاداری امام حسین (ع) و در مقطعی از تاریخ، ناجی موسیقی دستگاهی و ردیف‌های ایرانی بوده است.




تعزیه شامل اجزایی بوده از جمله «ناظم‌البكا» كه مدیر تعزیه بوده، «معین‌البكا» كه دستیار مدیر تعزیه محسوب می‌شده، «تعزیه‌خوان» یا «شبیه‌خوان» كه بازیگر تعزیه بوده كه خود به دو دسته «امام‌خوان» و «مخالف‌خوان» یا اشقیاخوان تقسیم می‌شود. سایر عوامل تعزیه را «عمله تعزیه» می‌نامیدند. اولیاخوان اغلب اشعار موزون را با صدای بسیار زیبا و گیرا و آرام و باصلابت می‌خواند و مخالف‌خوان كه اشعار ناموزون و معمولی را با اصواتی با صدای بالا اجرا می‌كند. لباس اولیاخوان به رنگ سبز و لباس اشقیاخوان به رنگ سرخ است.



با تكامل هنر تعزیه به شكل «نمایش موزیكال» كلیّت این هنر بر موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اتكا داشت. بهترین هنرمندان و اشخاص بسیار بااستعداد برای خواندن آواز مشخص می‌شدند و سپس تحت تعالیم بسیار جدی نزد اساتید بسیار بزرگ آموزش می‌دیدند تا برای اجرا در تعزیه مهیا شوند. بسیاری از خانواده‌ها هم كه متوجه می‌شدند فرزند ذكورشان دارای صدای خوبی است صدای او را نذر تعزیه می‌كردند و به صورت جدی و وظیفه‌ای دینی او را به فراگیری آواز ایرانی می‌گماردند.



ابوالحسن صبا در این مورد می‌گوید: «بهترین جوانانی كه صدای خوب داشتند از كوچكی نذر می‌كردند كه در تعزیه شركت كنند و در ماه‌های محرم و صفر همگی جمع شده و تحت تعلیم معین البكاء كه شخص وارد و عالمی بود تربیت می‌شدند. این بهترین موسیقی بود كه قطعات منطبق با موضوع می‌شد و هر فردی مطالبش را با شعر و آهنگ رسا می‌خواند. ناگفته نماند كه تاكنون تعزیه بوده كه موسیقی ما را حفظ كرده است».



در دوران صفویه بود كه تعزیه به این جهت كه دوران تثبیت شیعیان در ایران بود به رونق رسید و تكامل یافت. هر نمایش تعزیه شامل چارچوبی مشخص و كاراكترهایی ثابت بود كه هركدام دیالوگ‌های خود را داشتند و مانند تمام نمایشنامه‌ها دارای نقش‌های اصلی و فرعی و میزانسِن بود.

كسانی كه به اصطلاح «امام‌خوان» بودند آوازهای خود را بیشتر در مایه‌هایی كه در شان امامان بود می‌خواندند، مایه‌هایی چون «نوا» و «راست‌پنجگاه». نقش «حرّ» در گوشه «عراق» بود و نقش حضرت عباس در «دستگاه چهارگاه» اجرا می‌شد.



اینجا خوب است اشاره‌ای به دلیل نام‌گذاری گوشه «راك عبدالله» كه یكی از گوشه‌های دستگاه «ماهور» است، شود. جریان ازین قرار است كه «شبیه» عبدالله بن حسن كه در دامن حضرت شاه شهیدان به شهادت می‌رسد و دست قطع شده خود را به دست دیگر می‌گیرد، گوشه‌ای به نام «راك» در دستگاه «ماهور» می‌خواند كه به همین دلیل به «راك عبدالله» معروف شده است.

از ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی برخی برای «اولیاخوانی» و برخی برای «اشقیاخوانی» استفاده می‌شوند. گوشه‌هایی همچون «راك عبدالله» در دستگاه ماهور، «عراق» «حسینی» و «گبری» كه برای نقش حضرت «زینب» خوانده می‌شد. این گونه گوشه‌ها برای «اولیاخوانی» یا «امام‌خوانی» استفاده می‌شدند. حال برخی گوشه‌ها بودند كه برای «مخالف خوان‌ها» یا «اشقیاخوان‌ها» مورد استفاده واقع می‌شدند كه بخش‌های خود را با حالتی موسوم به «اشتلم» كه حالتی زمخت و با صدای بلند و بدون تحریر بود، ادا می‌شد.



«تعزیه» در ایران به چند مكتب تقسیم‌بندی می‌شود. مكاتبی چون تبریز، اصفهان و تهران كه در آن گوشه‌هایی چون رجز، پهلوی و مخلوق اجرا می‌شود. موسیقی مذهبی ایران، همانند سایر پدیده‌های فرهنگی بومی، علاوه بر قدمت و پیشینه آن و ضمن ارتباط عمیق و گسترده با سایر مظاهر فرهنگی، از تنوع، پویایی و مبانی زیبایی‌شناسی فرهنگ سنتی نیز بهرمند است و نمونه‌های مختلف این موسیقی ایرانی از جمله موارد با اهمیت در شناخت فرهنگ شنیداری مردم این سرزمین‌اند.

شایان ذكر است كه موسیقی نواحی هم سهم بسزایی در تعزیه دارند كه در این میان موسیقی مازندران از بیشترین ارتباط متقابل با تعزیه برخوردار است. «مقام امیری» معروف‌ترین مقام رایج در این منطقه است كه در موسیقی تعزیه وارد شده است. همچنین در موسیقی منطقه طالقان آوازی معروف به «كل امیر» وجود دارد كه در تعزیه استفاده می‌شود. برخی از كارشناسان این مقام را برگرفته از همان «مقام امیری» مازندران می‌دانند.



بخش‌سازی تعزیه هم بخشی جدایی‌ناپذیر از این آیین است. چرا كه اجرای سازها حین نمایش تداعی‌كننده فضای نمایشی دراماتیك صحنه می‌شود و بر شور و حس نمایش می‌افزاید. در قدیم از سازهای «سرنا» «كرنا» «دهل»، «نی» و «سنج» در تعزیه استفاده می‌شد؛ اما در دوران ناصرالدین شاه قاجار و ورود سازهای نظامی غربی به ایران «ترومپت» «ترومبون» «كلارینت» و «سایدرام» جای سازهای قدیمی را گرفتند.

خوشبختانه موسیقی تعزیه به جز در حوزه سازی در بحث محتوایی و موسیقایی دستخوش تغییر و الگوبرداری از موسیقی غربی نشده است. در حالی كه امروزه موسیقی‌های وارداتی به ویژه موسیقی‌های سطحی و سبك كه بیشتر كاربرد سرگرمی دارند به كشورمان هجوم آورده‌اند و سطح وسیعی از مخاطبین را در بر گرفته‌اند. موسیقی پاپی كه امروزه بخش وسیعی از جامعه ما را درنوردیده، به شدت بر پایه‌های موسیقایی ما ضربه وارد می‌كند و باعث شده موسیقی اصیل ایرانی از این گذار در امان نماند. این در حالی است كه تعزیه همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و تحت تاثیر این جریانات سطحی و زودگذر قرار نگرفته است.

البته شاید یكی از دلایل تاثیر نگرفتن تعزیه از تغییرات امروزه، اقبال كمتر از این آیین نسبت به گذشته باشد و شاید همین باعث حفظ شدن تعزیه شده كه از این تلاطم جان سالم به در ببرد. همچنان كه موسیقی ایرانی در برهه‌ای از زمان وام‌دار تعزیه بوده و ردیف‌های موسیقی به سبب برپایی نمایش‌های تعزیه در دوران صفویه و قاجاریه به دست فراموشی سپرده نشده، امروز و دیگر بار شاید این تعزیه است كه نگاهبان موسیقی ایرانی خواهد بود. هرچند امروزه با تجربه و درس گرفتن از تاریخ، اساتید موسیقی ایرانی بر این مهم تاكید دارند كه موسیقی اصیل ایرانی باید حفظ و اشاعه شود و با ثبت ردیف‌ها صوتی و نیز تصویری در آرشیو‌های مختلف و آوانگاری تمام ردیف‌ها بصورت نُت، در حفظ این سرمایه موسیقایی تاثیرگذار باشد لیكن مهم‌تر از این‌ها ماندگاری این هنر نزد جوانان است و اینكه در بطن جامعه جاری باشد نه اینكه در گوشه آرشیوها و موزه‌ها حفظ و نگهداری شود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران