سنتورنوازان در دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در گروه‌های سنی الف، ب و ج هنر خود را برای داوران به نمایش گذاشتند كه عمده این اجراها از ضعف در «كوك ساز» و اجرای تكنیك «ترموله» و قدرت در اجرای ضربی برخوردار بودند.


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، سنتورنوازان در یازدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در گروه‌های سنی الف، ب و ج هنر خود را برای داوران به نمایش گذاشتند.


امسال سطح كمّی و كیفی نوازندگان سنتور ارتقاء یافته بود و از همان ابتدا با نوازندگی‌های قابل قبول مواجه بودیم. اكثر نوازنده‌های سنتور دارای تنكیك نسبتا خوب در نوازندگی این ساز بودند و به راحتی و بر اساس رپرتوار موسیقی ایرانی پنجه خود را به نمایش گذاشتند. بیشتر نوازندگان از جنبه اجرای تكنیك‌های دُراب و تریوله و اجرای پاساژها و آرپژها دارای توانایی بودند لیكن بیشتر ضعف تكنیك در بخش «ترموله»(ریز) به چشم می‌خورد كه این تكنیك با تمرین و ممارست و سابقه نوازندگی ارتقاء می‌یابد.


امروز هم چون دیگر روزهای جشنواره، اجراها با روز سنتورنوازان ادامه یافت و هنرمندان جوان به اجرای برنامه پرداختند. پس از پایان بخش محلی جشنواره و مراسم اختتامیه در روز جمعه، دیروز بخش دوم جشنواره با رقابت هنرمندان موسیقی كلاسیك ایرانی پی‌ گرفته شد و تارنوازان هنر خود را در حضور «حسین علیزاده» و «داریوش پیرنیاكان» به نمایش گذاشتند. امروز در ادامه بخش موسیقی ایرانی، سنتورنوازان در گروه‌های سنی مختلف به اجرای برنامه پرداختند. «مجید كیانی» «مینا افتاده» «رضا شفیعیان» و «سیامك آقایی» داوران بخش سنتورنوازی بودند.



داوران در بین اجرای هر یك از نوازندگان از آنها درخواست اجرای ردیف‌های خاصی را با ذكر مشخص نام ردیف می‌كردند و نوازنده‌ها نیز ردیف درخواستی را به اجرا درمی‌آوردند. بیشترین موردی كه در این بخش محسوس بود این بود كه نوازندگان تقریبا در اجرای قطعات ضربی توانایی بیشتری نسبت به نوازندگی بخش آوازی داشتند و تفاوت سطح توانایی بین ضربی و آوازی بسیار محسوس بود هرچند یكی دو نوازنده در این بین هم از نظر ضربی و هم آوازی در سطح مطلوبی بودند لیكن اغلب نوازندگان سنتور شركت‌كننده در بخش آواز مشكل داشتند.



یكی دیگر از مشكلات نوازندگان سنتور دقت در كوك سازهایشان بود و اكثر كوك سنتورها تیون و دقیق نبود بویژه به واسطه كوك «شور سُل» و نت «رِ كُرُن» عَرَضی، به درستی و دقت كوك نشده بود و این اختلاف كوك در بهره زمانی نزدیك از نت «رِ بكار» و «رِ كُرُن» بیشتر مشخص می‌شد. همچنین باز هم بخش «می كُرُن» و «می بِمُل» خرك اول و خرك هشتم هم ناكوكی محسوسی در ساز اغلب شركت‌كنندگان شنیده می‌شد بویژه زمانیكه این كرن و بمل بصورت تریل اجرا می‌شد، ناكوكی بیشتر محسوس و شنیده می‌شد كه این نكته كمتر توسط داوران گوشزد می‌شد. چراكه یكی از مهم‌ترین فاكتورها و توانایی‌هایی كه یك نوازنده سنتور همیشه باید مترصد یادگیری بهتر و بهتر آن باشد مساله كوك سنتور است كه مشكل و مساله‌ای همیشگی و همراه نوازنده سنتور است و اگر به نوازندگان اهمیت كوك از مراجع و اساتید مختلف گوش‌زد نگردد چه‌بسا نوازنده تا سالیان نتواند سطح كوك‌كردن و سلفژ و بخش توانایی شنیداری گوشِ موزیكالیته خود را ارتقاء بخشد.


در مجموع این بخش از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال قبل برخوردار بود و نوازندگان پدیده‌ای چون «كارن احمدی» كه با وجود سن كم به دركی فراتر از سن‌شان از موسیقی به‌طور اعم و سنتور به‌‌طور اخصّ داشتند كم نبودند كه این حاصل زحمات كارشناسان خدوم و دلسوزی چون هومان اسعدی است كه در چندین سالی كه مسولیت این جشنواره را برعهده گرفته، پیشرفتی محسوس و هر ساله را در آن شاهد هستیم.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران