display result search
فرهاد فخرالدینی رهبر اركستر «شبی با فخر موسیقی ایران» گفت: اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. كشورهای مهم دنیا به داشتههایشان افتخار میكنند و بارها و بارها آثار مهمِ آهنگسازان مهمشان را تكرار میكنند.
نشست خبری كنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران»، ظهر امروز ششم مرداد 97 در تالار وحدت برگزار شد. در این برنامه فرهاد فخرالدینی، مجتبی عسگری، وحید تاج، شهلا میلانی و سوسن تقیپور به اتفاق جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.
اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است
فرهاد فخرالدینی در ابتدای این نشست اظهار داشت: همیشه سعی كردهام كه دانستههایم را به جوانان منتقل كنم؛ چه زمانی كه نوازنده بودم، چه زمانی كه در اركستر رادیو ملی ایران بودم و چه بعدها. اكنون هم در كنار نوازندگان جوانی هستم كه مانند فرزندان خودم هستند. شهرام توكلی و علی اكبر قربانی با تلاش بسیارشان، اركستری تشكیل دادهاند كه نوازندگان خوبی دارد. وقتی تلاش این دو عزیز را دیدم، دریافتم كه تلاشهایم در این سالها بی نتیجه نمانده است. من هم میخواهم تجربهها و دانستههایم را در اختیار نوازندگان این اركستر قرار دهم.
وی افزود: در این كنسرت وحید تاج و مجتی عسگری در كنار ما هستند كه هر دوی آنها از خوانندگان جوان و با استعداد موسیقی ایران هستند و به طور حتم آینده درخشانی برایشان متصورم.
فخرالدینی در ادامه صحبتهایش و در جواب سوال یكی از خبرنگاران كه بسیاری از نوازندهها در اركسترهای مختلف مینوازند گفت: در گذشته هم اركسترهای ما نوازندگان مشترك داشتند. وقتی در رادیو سه اركستر گلها، پایور و نكیسا وجود داشتند، برخی از نواندگان این سه اركستر مشترك بودند. همان زمان اركستر آقای دهلوی هم وجود داشت. خود من در سه اركستر حضور داشتم. در این سه اركستر هم نوازندگی، هم آهنگسازی و هم تنظیم قطعه میكردم. بعد از انقلاب هم میان نوازندگان اركستر سمفونیك و اركستر رادیو تلویزیون نوازندگان مشتركی وجود داشت.
وی گفت: در زمان كار كردن با اركستر ملی، خیلی تلاش كردم كه نوازندگان اركستر ملی در دیگر اركسترها نباشند. چه زمانی كه از اركستر رادیو تلویزیون كنار رفتم و چه زمانی كه از اركستر ملی رفتم، برخی از نوازندگان مهم این اركسترها هم ترجیح دادند كه خودشان را كنار بكشند و دیگر حاضر به همكاری با آن اركسترها نبودند. نوازندگان بسیاری خوبی وجود دارد كه متاسفانه هم اكنون در اركسترهای دولتی حضور ندارند و البته دلایل خاص خودشان را هم دارند.
فخرالدینی در جواب به سوال خبرنگاری كه چرا بسیاری از كارهای تكراری را اجرا میكنید و نیز چرا ساختار اركستر و آهنگها دچار تكرار شده است، افزود: اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. كشورهای مهم دنیا به داشتههایشان افتخار میكنند و بارها و بارها آثار مهمِ آهنگسازان مهمشان را تكرار میكنند. ما هنوز شعر سعدی و شعر حافظ را میخوانیم. نباید در را بست و كارهای خوب همیشه باید اجرا شوند. این آثار برای جوانان تازگی دارند و برایشان بسیار جذاب است.
وی افزود: در كنار آثار قدیمی باید آثار دیگری هم اجرا شوند. در عین حال تولید آثار جدید كار بسیار دشواری است. گاهی دوسال طول میكشد كه دستمزد نُت نویسی، آهنگسازی و تنظیمكنندگی پرداخت شود. تولید اثر برای اركسترها بسیار دشوار است. اكنون زمانِ تكنیك و پیشرفت است. باید در حال حركت باشیم و در عین حال به بازسازی قطعههای گذشته بپردازیم.
وی با ذكر خاطرهای از دوران نوجوانی خود گفت: روزی از خیابان لالهزار رد میشدم، آن زمان 16 ساله بودم. در آن زمان مرسوم بود كه هم تصنیفهای روز را میخواندند و هم كتاب میفروختند. آن زمان دو كتاب خریدم، یكی از این كتابها نُتِ قطعه «حالا چرا» بود. بعدها این قطعه را برای اركستر تنظیم كردم و در نهایت هم با صدای علیرضا قربانی خوانده شد.
برنامه ما در كنسرت پیش رو، شامل 12 قسمت است كه در دو بخش 6 قسمتی اجرا میشود.
برای حل اختلاف نوربخش و ساكت اینجا نیستیم
فخرالدینی در مورد حضورش به عنوان رئیس شورای عالی موسیقی و نیز اختلافاتی كه بین برخی اعضا وجود دارد گفت: از حضور در شوراهای موسیقی پرهیز دارم. اما دوستان عزیزم اصرار كردند كه من این سمت را در خانه موسیقی بپذیرم. دوست داشتم كه منتقدان و مسئولان خانه موسیقی، مسائلشان را با شفافیت و رودررو بیان كنند. همه این عزیزان را جمع كردیم در سالن شهناز خانه هنرمندان تا چنانچه هر حرفی بود بیان كنند. این رویه هنوز ادامه دارد.
وی ادامه داد: پیرو نظرخواهی كه از اهالی موسیقی شد، تمایل به تغییر در اساسنامه خانه موسیقی وجود داشت. مجمع عمومی در شهریور جلسه برگزار میكند و نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه خانه موسیقی قدمهایی را برمیدارد. در این زمینه پیشنهادهایی شده است كه هیات مدیره و مدیرعامل بیش از دو دوره متوالی اجازه كاندید شدن نداشته باشند. ما اینجا نیستیم كه اختلافات آقای ساكت و آقای نوربخش را حل كنیم. این مسئله را به زمانی موكول كنیم به زمانی دیگر كه درباره همین مسئله و به طور مفصل صحبت كنیم.
سوسن تقی پور مدیر دانشگاه علمی كاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 اظهار داشت: در برنامه پیش رو 49 نوازنده داریم كه از این میان 35 نوازنده از تحصیلكنندگان دانشگاه ما هستند. 35 نفر اعضای گروه كُر داریم كه جملگی از دانشجویان دانشگاه خودمان هستند. ما در پنج سال گذشته اركستر فرهنگ و هنر را با هزینههای خودمان اداره كردهایم.
مجتبی عسگری خواننده هم گفت: سالهای بسیاری به عنوان علاقهمند به موسیقی ایرانی به آثار فاخر استاد فخرالدینی گوش كردهایم. كار كردن با این چهره ماندگار موسیقی ایران برایم مانند كلاس درس است. ایشان دنیایی از اطلاعات و دانش موسیقی هستند. بودن در كنار ایشان باعث افتخار است و امیدوارم بتوانم سهم كوچكی در اجرای این كنسرت داشته باشم. زمانیكه حدود هشت سال سن داشتم شیفته آهنگ سریال «سربداران» شدم.
وحید تاج خواننده نیز در بخشی از این نشست خاطرنشان كرد: بودن كنار استاد فخرالدینی برای هر كسی باعث افتخار است. خوشحالم كه شرایطی فراهم شده كه بعد از سالها دوریِ استاد فخرالدینی از صحنه، بار دیگر برای دو شب اجرای ایشان را شاهد خواهیم بود.
شهلا میلانی رهبر گروه كُر هم اظهار داشت: بزرگترین دستاورد هنری برای من در زندگی هنریام این است كه در كنار استادانی مانند فخرالدینی بودهام. شرایط موسیقی برای بانوان دشوار است اما با كوشش بزرگانی مانند فخرالدینی توانستهایم بسیاری از این سختیها را پشت سر بگذاریم.
بر اساس این گزارش، كنسرت «فخر موسیقی ایران» یازدهم و دوازدهم مرداد در تالار وحدت برگزار می شود. وحید تاج و مجتبی عسگری خوانندگان این اجرا هستند. رهبری گروه كُر در این اجرا را شهلا میلانی برعهده دارد. شهرام توكلی و علیاكبر قربانی نیز به عنوان رهبران اركستر به هدایت نوازندگان خواهند پرداخت.
انتهای پیام/