display result search
علی رهبری بعد از جدایی از اركستر سمفونیك تهران، باز ناامید نشد و با امیدی بسیار جالب توجه قطعه «مادرم ایران» را ساخت و همراه با یك اركستر معتبر آن را اجرا كرد.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری استاد حسین علیزاده موسیقیدان و نوازنده پیشكسوت، صبح امروز (شنبه 29 اردیبهشت) با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
علیزاده در ابتدای این نشست با اشاره به سفر اخیرش به تركیه گفت: من معمولاً برای انجام مصاحبه و نشستهای خبری پیشقدم نمیشوم اما این بار به واسطه سفر اخیرم به تركیه و تماشای اجرای اركستر سمفونیك آنتالیا به رهبری «علی رهبری» از اصحاب رسانه دعوت كردم تا در اینباره سخنانی را بیان كنم.
وی افزود: متاسفانه در كشور ما مراسمهای بزرگداشت و پاسداشتهای هنرمندان زمانی برگزار میشود كه دیگر فایدهای ندارد و هنرمند بنابر دلایل مختلف توانایی انجام كار هنری را ندارد؛ ما متأسفانه از هنرمندان زمانی كه در اوج فعالیت و پویایی قرار دارند استفادهای نمیكنیم، من امروز دوست دارم از علی رهبری و هنرش سخن بگویم.
این نوازنده برجسته افزود: متأسفانه علی رهبری در طی دوران كوتاه فعالیتش در ایران بنابر دلایلی كه بخشی از آن را خواهم گفت دچار حاشیههایی شد كه نتوانست كار خود را انجام دهد.
* گاهی سیاست موجب میشود هنرمندان مقابل هم قرار گیرند
این هنرمند ادامه داد: متاسفانه شرایط سیاستزده باعث میشود كه در بسیاری از موارد خود هنرمندان هم مقابل یكدیگر قرار بگیرند و این اتفاقی بود كه شاید برای علی رهبری هم افتاد. طی ماه گذشته من برای تماشای اجرای اركستر سمفونیك آنتالیا به رهبری علی رهبری دعوت شدم و شاهد اجرای قطعه «مادرم ایران» از این هنرمند بودم. بعد از تماشای این اجرا هم احساس افتخار كردم هم غربت كه چرا هنرمندی با تواناییهای علی رهبری نمیتواند قطعهای را كه برای ایران ساخته در كشور خود اجرا كند.
علیزاده بیان كرد: معمولاً پیش از هر اجرا مرسوم نیست كه رهبر اركستر سخنرانی كند اما علی رهبری برای حسی كه نسبت به این قطعه داشت ایستاد و پیش از اجرا صحبتهایی راجع به ایران و همینطور ساخت این قطعه كرد و عنوان كرد كه مادرم ایران را برای اولینبار در اینجا اجرا میكنم و تمام سالن هم برای او و این عرق میهنیاش ایستادند و تشویق كردند. همانطور كه گفتم پس از اجرا احساس غربتی داشتم كه چرا این قطعه نباید در ایران اجرا شود و علی رهبری كه همه دنیا به وجودش افتخار میكنند چرا نباید در وطنش فعالیت كند؟
*علی رهبری ممنوعالخروج یا ورود نیست
وی خاطرنشانم كرد: علی رهبری هماكنون ممنوعالخروج یا ورود نیست و هیچ انگ سیاسی هم ندارد اما خودش احساس میكند در ضوابط و روابطی كه هماكنون در عرصههای مدیریتی فرهنگی وجود دارد، ممنوعالفعالیت است؛ ضمن اینكه به اعتقاد من علی رهبری نیاز به همدلی همكاران خودش را هم داشت.
علیزاده درباره تواناییهای هنری رهبری نیز گفت: من علی رهبری را از سن 12 سالگیام میشناسم و از نزدیك شاهد رشد و پیشرفت باورنكردنیاش بودم و امروز هم هیچ فرد صاحب نظری در موسیقی ایران نیست كه تواناییهای رهبری را كتمان كند. بزرگانی همچون احمد پژمان كه سابقه سالها دوستی و فعالیت هنری با او داشته، تنها یكی از این نمونههاست و قطعاً هنرمندان صاحبنظر میتوانند هنر، دانش و موقعیت رهبری در جهان را تائید كنند. این را هم بگویم كه علی رهبری نیاز به تعریف من ندارد اما من هرجا كه لازم دیدم جسارت تعریف از همكار خود را داشتهام.
این هنرمند برجسته ادامه داد: من علی رهبری را از سال 44 میشناسم و رهبری او را در ابتدای جوانیاش هم دیدهام و به جرئت میگویم هماكنون كه در 70 سالگی قرار دارد و رهبری میكند هنوز همان جوانی است كه با شور و شوق و با دقت و دیسیپلینی خاص كار میكند.
*تمام انرژی رهبری برای انجام فعالیتهای اداری هرز رفت
علیزاده در ادامه گفت: علی رهبری به اعتقاد من به سمتی سوق داده شد كه تمام انرژی او برای انجام فعالیتهای اداری هرز رفت و زمانی را كه او باید صرف ساختن قطعات و همینطور آماده كردن اركستر میگذاشت را باید صرف مسائل اداری و دفتری میكرد. میشد علی رهبری را كه افتخار ایران است را در ایران نگه داشت اما صد حیف كه ایشان در كشور خودش درك نشد.
این استاد موسیقی در ادامه با اشاره به نوع برخورد علی رهبری با نوازندگان گفت: من از دورانی كه علی رهبری را میشناسم حتی همان زمان كه در هنرستان موسیقی تدریس میكرد نظم و انضباط خاصی در وجودش بود. او با بسیاری از اركسترهای مطرح دنیا كار كرده و این سختگیریهای او منجر به اتفاقات مثبتی هم شده است. از قدیم ما میدانستیم نظمی كه در اركستر باید حاكم باشد مانند ارتش است و نوازندگی در اركستر با همه جا فرق میكند. او حتی در اركسترهای بزرگ و در هنگام كار با نوازندگان بسیار بزرگ هم كاری به سابقه او ندارد و اگر مورد غلطی را ببیند برخورد میكند رفتاری كه شاید خیلیها تاب تحمل آن را در ایران نداشتند اما همه ما میدانیم كه رهبر اركستر مانند فرمانده است و نوازندگان آن همگی مطیع او هستند.
* به رهبری بابت ساخت قطعه «مادرم ایران» تبریك میگویم
علیزاده در ادامه با بیان اینكه وقتی هنرمندی بعد از نیم قرن به ایران بازگشت باید به هنر او میپرداختیم، گفت: متأسفانه حاشیه همه كارها را خراب كرد و رهبری را طوری هدایت كردند كه در همه چیز و همه جا حضور داشته باشد و از طرفی افرادی كه صلاحیتش را نداشتند آمدند و درباره او و اركسترش نظر دادند.
این هنرمند در ادامه با اشاره به حضور باربد بیات در كنار علی رهبری گفت: در اینجا باید از باربد بیات یاد كنم كه به اعتقاد من یك هنرمند اصیل و با فرهنگ است، من كار او را كنار رهبری دیدم و او و هنرش را تحسین میكنم و به خانواده بیات هم برای پرورش چنین فرزندی تبریك میگویم. ضمناین كه باید به زحمات میلاد عالمی، میلاد عمرانلو و رضا فكری هم اشاره كنم.
*علی رهبری با تمام دلزدگیها باز ناامید نشد
این هنرمند ادامه داد: علی رهبری با تمام سرخوردگیها و دلزدگیهایی كه بعد از جدایی از اركستر سمفونیك تهران پیدا كرد، باز ناامید نشد و با امیدی بسیار جالب توجه قطعه «مادرم ایران» را ساخت و همراه با یك اركستر معتبر آن را اجرا كرد. من میخواهم به او تبریك بگویم كه اینقدر عشق و امید دارد و میتواند الگویی باشد برای امثال من.
وی در ادامه درباره قطعه «مادرم ایران» نیز گفت: كمتر دیدهام موسیقیدانی از اهالی موسیقی غربی كه شناخت عمیقی از موسیقی ایران داشته باشند اما علی رهبری به رغم اینكه تقریباً تمام مدت فعالیت هنریاش را در فضای موسیقی كلاسیك غربی سپری كرده اما شناخت عمیقی از موسیقی ایرانی دارد. شاید این شناخت او هم به پرورش او در هنرستان موسیقی و همینطور خواستگاه زیستی او در محله شهرری باشد یعنی در واقع با شنیدن قطعه «مادرم ایران» ما همان فرهنگ آشنایی را میبینیم كه با زبان اركستر سمفونیك بیان میشود. او در این قطعه به درستی از موتیفهای ایرانی استفاده میكند و در تمام اثر روح ایرانی جاریست. از طرفی یك نوع درگیری تماتیك بین موسیقی عربی و ایرانی در این قطعه شكل میگیرد كه اشارتی است بین نزاعهای ایران و اعراب در گذشته كه به نظرم بسیار جالب بود البته به اعتقاد من این قطعه نیازی به كلام نداشت و خود موسیقی برای القاء مطلب اكتفا میكرد.
این استاد موسیقی ایرانی ادامه داد: من همینجا اعلام آمادگی میكنم كه اگر ایشان دوباره به كشور بازگشتند به اندازه خودم شرایط را مهیا كنم؛ چرا كه به اعتقاد من جامعه موسیقی به ویژه هنرمندان جوان و نوپا به قابلیتها و هنر علی رهلبری نیاز دارند و باید از این تواناییها استفاده كرد.
* ندانستیم كه چطور با رهبری برخورد كنیم!
علیزاده در ادامه در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینكه آیا اهالی موسیقی كار را برای فعالیتهای علی رهبری سخت كردند یا خیر، گفت: متاسفانه مسائل زیادی پیش آمد كه منجر به حاشیهسازی و نهایتاً عدم همكاری علی رهبری با اركستر سمفونیك تهران شد اما به اعتقاد من مهمترین مسئله این بود كه ما علی رهبری را نفهمیدیم و ندانستیم كه باید با او چطور برخورد كنیم. من هم حرف شما را قبول دارم و میدانم كه در بسیاری از مواقع، خود اهالی موسیقی با دادن آدرسهای غلط به مدیران فضاهایی كاذب علیه علی رهبری ساختند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه چرا علی رهبری زیر بار فعالیت شورای اركسترها كه در بسیاری از اركسترهای معتبر دنیا جا افتاده است، عنوان كرد: اگر برای من هم این موقعیت پیش میآمد قطعاً زیر بار شرایط نمیرفتم. طبیعی است افرادی كه جایگاهی و دانشی در موسیقی كلاسیك ندارند نباید برای موسیقیدانی كه 50 سال در این حوزه فعالیت كرده نظر بدهند؛ ولی در عین حال به این نكته هم واقفم كه علی رهبری انرژی خود را در جاهایی به اشتباه تلف كرد.
این هنرمند در پایان گفت: كمتر هنرمندی پیدا میشود كه در این شرایط بدون چشمداشت مالی قطعات ملی و میهنی اجرا كند و بدون سفارش و خودجوش كاری انجام دهد اما علی رهبری اینقدر نسبت به میهنش عرق دارد كه با وجود تمام بدرفتاریها با او قطعهای افتخار آمیز با نام «مادرم ایران» میسازد و با یك اركستر معتبر آن را اجرا میكند. ما دیگر انتظاری از مسولین نداریم اما امیدوارم شرایط كار او در ایران با همراهی اهالی موسیقی دوباره فراهم شود.
انتهای پیام/