اعتقاد مبرم به تكرار مداوم ردیف‌های آوازی

بیست‌یكمین نشست آواز با بررسی بحث «خودآموختگی در آواز ایرانی» و همچنین اجرای هنرمندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، بیست و یكمین نشست آیین آواز در حالی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد كه مهمان ویژه این مراسم حسن گلپایگانی ساعتی قبل از برگزاری برنامه به اورژانس یكی از بیمارستان‌های تهران رفت و تحت مراقبت‌های پزشكان قرار گرفت. ساعاتی بعد هم در طی برگزاری نشست اعلام شد كه نگرانی برطرف شده و شرایط حسن گلپایگانی خوب است.


نشست بیست و یكم با آوازخوانی علی انصاری شروع شد كه به جز خوانندگی و تدریس آواز یكی از خوشنویسان برتر انجمن خوشنویسان ایران نیز هست. او اهل یاسوج است و آواز سه‌گاهش را با چند قطعه محلی درهم آمیخت. اجرای بعدی به معرفی یكی از شاگردان برگزیدۀ كلاس‌های حسن گلپایگانی اختصاص داشت: مهدی ستایش مهر جوانی كه از دزفول آمده بود و بااستعداد نشان داد آوازش را در ابوعطا خواند و علی خرمی با تار او را همراهی كرد.

در ادامه مرتضی غزنوی مبحث فنی را به صورتی كاملاً اتفاقی و لحظه‌ای كه علتش هم غیبت میهمان اصلی برنامه بود شروع كرد. غزنوی در كنار علی شیرازی كارشناس مجری برنامه درباره «خودآموختگی در آواز ایرانی» صحبت كردند. با شروع بحث غزنوی بر خلاف شیرازی از اساس با خودآموختگی در آواز مخالف بود و بر تكرار مداوم ردیف آوازی در نزد هنرجو و حتی كسی كه به مرحله آوازخوانی ارتقا پیدا كرده اعتقاد مبرم داشت.


شیرازی اما توضیح داد كه منظورش از خودآموختگی به هیچ عنوان دوری از ردیف موسیقی آوازی نیست. بلكه اساساً خودآموختگی را مختص بعد از تكمیل ردیف می‌داند و شامل بهره‌مندی از تكنوازی استادانی همچون جلیل شهناز، مرتضی محجوبی و حسن كسایی به همراه آثار استادان بزرگ آواز و مشخصاً قدما و برخی خوانندگان رادیو در سال‌های دور می‌داند كه هنرجو می‌بایست مطالب مهم و دقایق و ظرایفی را از روی آثار این بزرگان به كارش بیفزاید.

در میانه بحث نیز علی رستمیان آوازخوان و مدرس پیشكسوت آواز وارد بحث شد و گفت: با این توضیح به نظر می‌رسد هر دو شما در یك نكته تفاهم دارید و در واقع می‌خواهید یك حرف واحد را بیان كنید. غزنوی اما همچنان بر تكرار چندین و چندبارۀ ردیف به ویژه روایت استاد عبدالله دوامی در نزد هنرجو در طی سالیان متمادی تأكید كرد. این بحث با ارائه چند دیدگاه دیگر توسط حاضران در پنل ادامه یافت.


در ادامه مسیح سام خانیان (آوازخوان) به همراه علیرضا امیدی (تارنواز)، فرشید فرهمند (ویولون) و میلاد حیدری (تمبك) روی صحنه آمدند. این خواننده آوازش را در ابوعطا خواند و تصنیفی را هم پایان‌بخش اجرایش قرار داد. سپس نوبت به اجرای گروه هگمتانه رسید كه از شهر همدان به نشست آیین آواز آمده بود. نوین خوش نوا خواننده و نوازنده عود، به همراه محمد ثابت راد (سرپرست گروه و تارنواز)، بهروز محمدی (ویولون) و حمید زارعی (تمبك) ارائه كنندگان این اجرا بودند.

خوش نوا آوازش را در بیات ترك خواند در ادامه گوشه‌های دوگاه و حصار را عرضه كرد. دو تصنیف نیز كه یكی در بیات ترك و دیگری در دستگاه شور اجرا شد از بخش‌های مختلف برنامه گروه هگمتانه بودند. امیر مداح (خواننده) و حسن علی نژاد (سه تار نواز) اعضای گروه بعدی بودند كه به طور ناگهانی و در خلال برنامه جایگزین حسن گلپایگانی شدند. مداح از خوانندگان قدیمی رادیو و تلویزیون آوازش را در چهارپاره ابوعطا ارائه كرد و تصنیفی ساخته خودش هم پایان بحش این اجرا بود.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام كرد كه بیست و دومین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 29 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران