display result search
دوئت لیرا به آهنگسازی و نوازندگی پیانو آرش هژیرآزاد و نوازندگی ویولن یگانه حسینینیا در قالب سلسله اجراهای «موسیقی تجربه» در تالار رودكی تهران روی صحنه رفتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آرش هژیر آزاد و یگانه حسینىنیا برای اولین بار پس از انتشار آلبوم «تهران-مریخ» كه با نگاهی به كهكشانها و جهان هستی منتشر كردند؛ روی صحنه رفته و به اجرای این آلبوم پرداختند.
این زوج هنری در این اجرا علاوه بر قطعات آكوستیك پیانو و ویلن كه در آلبوم ضبط شده بود، قطعات جدیدترى هم كه با همراهى موسیقى الكترونیك ساخته شده، را اجرا كردند و از اولین تجربیات الكتروآكوستیك خود رونمایی كردند. اصطلاح الكتروآكوستیك به موسیقیای گفته میشود كه در آن از تجهیزات الكترونیكی به تنهایی و یا با تركیب آنها در كنار سازهای آكوستیك برای ساخت موسیقی استفاده شده باشد.
این قطعات جدید از دوئت لیرا كه در این كنسرت اجرا شد، از علاقه هژیرآزاد و حسینینیا براى ارتباط موسیقى اكوستیك و ریشهدار، با امكانات جدید موسیقى مدرن و الكترونیك نشات میگیرد و درواقع یك نوع پل ارتباطى است براى اینكه به موسیقى سازى با نگاه امروزىتر برخورد كرد.
در این كنسرت قطعاتی چون «رقص ماه و زمین»، «سفر میان ستارهاى»، «اینتر متزو»، «فانتزى سیارات»، «تهران-مریخ»، «رمانس براى آندرومدا»، «الكترو انوانسیون»، «سیاهچاله»، «كپلر ٤٥٢بى»، «منظومه خورشیدی»، «پاندورا»، «رگتایم» و «شفق قطبى» كه ماهیت آنها المانهایی بودند كه در علم ستارهشناسی مورد بحث و گفتوگو قرار گرفتهاند، برای مخاطبان به اجرا در آمد.
این قطعات، كاملاً ملهم از فضای موسیقی كلاسیك بودند اما شاید نتوان آن را در دسته بندی موسیقی كلاسیك قرار داد. تهران مریخ در واقع به تلاشی میماند برای ساكت نماندن سازندگانش در برابر احساسات در نگاه به كیهان و هستی.
«موسیقی تجربه» حركتی تازه در موسیقی ایران است كه تلاش میكند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم كند. این رویداد در تمام ژانرهای موسیقی در پی تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای كیفیت هنری موسیقی گامی بردارد.
انتهای پیام/