اولین برنامه تلویزیونی «ساعت 25» در سال جدید با انتقاداتی از عملكرد سازمان صدا و سیما در حوزه موسیقی همراه بود.

انتقاد از سیاست‌های موسیقایی تلویزیون در برنامه «ساعت 25»خبرگزاری فارس: انتقاد از سیاست‌های موسیقایی تلویزیون در برنامه «ساعت 25»
اولین برنامه تلویزیونی «ساعت 25» در سال جدید با انتقاداتی از عملكرد سازمان صدا و سیما در حوزه موسیقی همراه بود.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، اولین برنامه ساعت 25 در سال جدید كه با حضور پیروز ارجمند آهنگساز و مدیر كل اسبق دفتر موسیقی ارشاد و علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرا روی آنتن رفت، با انتقاداتی تند به سیاست‌های موسیقایی سازمان صدا و سیما همراه شد.

جای موسیقی سنتی و محلی در سیما خالی است

در آغاز این گفتگو امیرحسین مدرس مجری برنامه نظر مهمانان برنامه را درباره نحوه پرداخت سیما به مقوله موسیقی درایام عید جویا شد. پیروز ارجمند در این باره گفت: در مجموع اتفاقات خوبی در این دو هفته رخ داد و از همه ژانرهای موسیقی و همه طیف‌ها خوانندگان خوبی به سیما دعوت شدند و در مجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخی از هنرپیشگان بودیم كه خواننده شده اند و اینكه بگوییم آیا خوانندگان خوبی هستند جای پرسش دارد.

چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی بی مهری می‌كند

وی افزود: از طرفی خوانندگانی هم دعوت شدند كه می بینیم در كار خود تكرار می‌شوند مانند حجت اشرف زاده كه البته كارهای خوبی دارد اما تكراری است. علیرضا عصار كار متفاوتی خواند كه جدایی از فواد حجازی قطعا در این تغییر بی اثر نیست، رضا یزدانی هم با سبك خاص خود به سیما آمد.اما جای موسیقی محلی و سنتی ما خالی بود و این پرسش پیش می‌آید كه چرا صدا و سیما به موسیقی محلی و سنتی ما بی مهری می‌كند كه همه افتخار و دارایی ماست و فقط به پاپ می‌پردازد و این نقطه ضعف سازمان در این ایام بود.

در ادامه صحبت‌های پیروز ارجمند، علیرضا بدیع در این باره گفت: این برنامه‌هایی كه در سیما پخش می‌شود حاصل سلیقه تهیه كنندگان ماست و كلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشته‌ایم. در سال گذشته صرفا چهار یا پنج كار داشتیم كه به نوعی توهین بشمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نام آشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند. كه به نظر من برنامه ساعت بیست و پنج به لحاظ نقدهای بی تعارف و دعوت از كارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته است.

تا كی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟

پس از پخش آیتم نظرسنجی از بینندگان درباره توجه رسانه به مقوله موسیقی در ایام نوروز، پیروز ارجمند درخصوص سیاست های سازمان صدا و سیما در خصوص موسیقی اظهار كرد: تا به كی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد، آیا با نشان دادن اسلحه مردم اسلحه به دست می‌گیرند و یا با نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد می‌شوند. اگر ساز هم نشان دهد مردم با دیدن ساز ساز به دست نمی‌گیرند.

وی افزود: من فكر می‌كنم سازمان باید استراتژی راهبردی درباره موسیقی داشته باشد و بگوید امروز استراتژی ما درباره موسیقی به این صورت است و پنج سال آینده در چه جایگاهی قرار داریم و این میان نظر مردم و خواست آنها چیست؟ و آیا مردم با نشان دادن ساز موافق هستند یا مخالفند كه به جرأت می‌توانم بگویم 98 درصد موافق هستند. رسانه در دل مردم و برای مردم است و هیچ گاه هیچ میری در سازمان نگفته است كه چرا نشان دادن ساز در سیما منع دارد و به نظر من این مسأله محدودیتی نباید داشته باشد زیرا ساز میراث معنوی ماست و در یونسكو ثبت شده است و ما می‌خواهیم بخشی از میراث فرهنگی خود را نشان دهیم.

جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارند!

وی افزود: سامان احتشامی در برنامه دورهمی ساز نواخت، آیا اتفاقی افتاد؟ خیر مردم نشاط پیدا كردند و كمی از فشارهایی كه روی آنها است كاسته شد و یا علیرضا عصار در برنامه نوروز پیانو نواخت، آیا اتفاقی افتاد؟ مطمئنا اتفاقی هم اگر بیفتد اتفاق خوب است و نه بد و من معتقدم سازمان باید تكلیف خود را در این باره انجام دهد و این منعیت را بردارد. متأسفانه ساز را در سیما نشان می‌دهند و جلوی ساز گلدان می‌گذارند و مسلم است كه این توهین به شعور مردم و موسیقی است. از طرفی آواز خواندن هم نوعی پرداختن به موسیقی است پس جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارید.

دلایل نشان‌ندادن ساز را بگویند

این آهنگساز در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در خصوص موسیقی نظرات روشنگرانه‌ای دادند و در مورد موسیقی فاخر و ارزشمند نظران روشنی داشته‌اند. زمانیكه شهرام ناظری با صدای خود شعر حافظ و مولانا را در كنار نوازنده‌ای كه او هم در كمك به ارائه این موسیقی عرفانی می‌نوازد هنرنمایی می‌كند پس چرا باید نوازندگی او را نشان ندهیم. بنابراین من به عنوان موزیسینی كه سی ویك سال است كار حرفه‌ای می‌كنم این تقاضا را دارم كه به ما موزیسین‌ها بگویند كه چرا سازمان ساز را نشان نمی‌دهد و دلایل این كار چیست؟

ساز پیشینه فرهنگی ما است

علیرضا بدیع در تكمیل سخنان پیروز ارجمند اظهار داشت: در سال های قبل میزگردی این چنینی با حضور دو روحانی و نماینده دفتر موسیقی برپا شد كه هیچ نتیجه‌ای نداشت و هر دو طرف بحث دلایل خاص خود را داشتند اما كماكان ما انتظار داریم این اتفاق رخ بدهد و بدانیم ساز پیشینه فرهنگی ماست و حال همه را خوب می‌كند، گرچه ممكن است شكلی از موسیقی هم وجود داشته باشد كه به اعصاب‌خردی و خشونت دامن بزند اما آنچه در كشور ما اتفاق می‌افتد انصافا سازنده است و وقتی ملودی خوش از همایون خرم می‌شنویم واقعا دلمان باز می‌شود و حال ما را خوش می‌كند و این حال خوش تنها به این معنی نیست كه حركات موزون از خود نشان دهیم.

وی افزود: اینكه سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است آیا موسیقی است كه گروه ها یك شبه در آن مد می‌شوند و همه گیر می‌شود و میزان اتمام خرید بلیت در كسری از دقیقه مد نظر است و یا خیر موسیقی فاخری كه ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم بودو در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمی نژاد آن را راهبری می‌كنند. مقصود شكل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلوزیون خیلی خالی است. در تیتراژ سریال های نوروزی عزیزانی چون سینا سرلك، علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سایر خواندگانی كه كار خود را خوب بلد هستند بودند اما از طرفی این خوبان در خیلی مواقع میان كارها گم می‌شوند.

ظرفیت تلویزیون باید بین خوانندگان تقسیم شود

پیروز ارجمند در تكمیل سخنان علیرضا بدیع گفت: چرا به خوانندگان جوان فرصت نمی‌دهیم ما تعداد زیادی خواننده خوب داریم و موسیقی محلی ما موسیقی غنی و سرشاری است و مردم لذت می‌برند. چرا به ظرفیت‌های موجود كم توجهی می‌كنیم؟

وی افزود: چرا وقتی دور روی خواننده‌ای می‌افتد در همه شبكه‌ها تنها موسیقی او پخش می‌شود؟ به نطر من سازمان باید شورای هماهنگی تشكیل دهد كه این شورا طبق یك چارت مشخص كند هر خواننده به چه میزان در برنامه‌ها می تواند حضور داشته باشد. ما خوانندگان زیادی در حوزه‌های مختلف داریم و ظرفیت باید بین اینها تقسیم شود تا عدالت اجرا شود.

سریال‌های جهانی فاقد تیتراژ باكلام هستند

پس از صحبت های این هنرمند تیتراژ مجموعه «یك یك» با صدای علیرضا عصار پخش شد و پس از آن پیروز ارجمند در خصوص تیترا‌ژهای برنامه‌های تلویزیونی گفت: چرا ما در تمام برنامه‌ها تیتراژ با صدای خواننده می‌گذاریم و این شامل همه برنامه‌های تلویزیونی می‌شود در حالیكه رسانه تلویزیون مناسب این كار نیست و كما اینكه در سریال‌های جهانی كدام یك تیتراژ باكلام دارد و این ضعف محسوب می‌شود و آرام آرام تأثیر خود را بر مخاطب كم می‌كند و مردم دیگر آن كار را زمزمه نمی‌كنند.

قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولی نمی‌گیرد

پس از صحبت های این هنرمند قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده پخش شد. پیروز ارجمند درخصوص این كار گفت: حجت اشرف زاده خواننده اخلاق مداری است و این كار كار خوبی است و ملودی روانی دارد و همچنین كلیپ خوبی دارد و من به آقای علی ضیا تبریك می گویم و در كلیپ سازی سازمان قدم‌های خوبی برداشته است.

علیرضا بدیع هم در خصوص ترانه این كار و ملودی آن اظهار داشت: ملودی این كار را دوست دارم ولی راجع به ترانه ابتدایی صحبت است، در اواسط كار به واسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمی‌شود و ایرادات آن گم می‌شود و ایراد در این بیت است كه می‌گوید «بی تو من به گریه می‌رسم، نه نگو به تو نمی‌رسم، وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانه‌ام بدون تو قفس نه نرو نمی‌گذارم» و همین الگو در بند دیگر تكرار می‌شود و این نشان می‌دهد كه اول ملودی نوشته شده بعد كلام و این اشعار پر از ضعف‌های دستوری و حرف‌های تكراری است. ایراداتی از این دست در این ترانه بسیار بوده و این ترانه متوسط رو به پایین است و نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن آن در ذهن مخاطب جا باز كرد

تیتراژ سریال «پایتخت» قطعه دیگری بود كه در ادامه این برنامه با صدای حمید تركاشوند پخش شد و علیرضا بدیع در خصوص این كار گفت: این اشعار از ادبیات كلاسیك ما است و برخی از این اشعار برگرفته از ادبیات شفاهی مازندران است و این كار دستكاری شده است و ممكن است با این دستكاری برخی كلمات تغییر نادرست پیدا كند. اما در مجموع كار خوبی بود.

پیروز ارجمند هم در این باره گفت: آریا عظیمی تنظیم كننده این اثر است و نمی‌شود گفت آهنگساز این كار. صدای تركاشوند را مدتی قبل شنیدم و خواننده خوبی است، این كار، اثر لطیفی است و دلیل خوب ماندن آن اصالت كار است و جای این موسیقی در صدا و سیما خالی و كم است.

ترانه «عید» آشتی سیما با جوانان است

پس از این كار علیرضا بدیع درباره قطعه عید تیتراژ برنامه اینك بهار با صدای كامران تفتی و رستاك حلاج اظهار كرد: این كار ترانه موفقی دارد و بهترین ترانه تیتراژ از زبان حسین قیاسی است و دیگر ترانه كار فریدون آسرایی است. حسین قیاسی نوع نگاه خوبی درباب ترانه نوروزی داشته است كه قابل تحسین است و نوع سوژه پردازی عالی است و حسین قیاسی به لحاظ فنی هم بسیار موفق است.

پیروز ارجمند هم در اینباره گفت: به نظر من این كار جوانانه‌ترین موسیقی عید بود. موسیقی سرزنده و فانتزی است و نوع خوانش آن خاص است و در مجموع اتفاق خوبی است و سازمان در این زمینه موفق عمل كرد و از وزارت ارشاد بهتر عمل كرد و این كار آشتی خوبی با نسل جوان برقرار كرد.

رضا یزدانی در انتخاب ترانه موفق است

قطعه «فصل بی تكرار» از رضا یزدانی كار دیگری بود كه مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت، این كار تیتراژ سریال تعطیلات رویایی بود. پیروز ارجمند ضمن تسلیت به رضا یزدانی بابت درگذشت پدر این هنرمند و تبریك به علی اوجی در حمایت از موسیقی در باره این كار این تیتراژ را از كارهای خوب امسال دانست.

علیرضا بدیع هم در این خصوص گفت: رضا یزدانی معمولا موفق است و فرم ترانه مدرن را می‌پسندد و ترانه سرا طبق نظر او می‌نویسد و این كار ترانه خوبی است و ایراد خاص و فاحشی ندارد و باید به رضا یزدانی تبریك گفت.

پیروز ارجمند در خصوص حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: برخی از خوانندگان داد می‌زنند و یا جیغ می‌زنند موسیقی باید لطیف باشد و با فرهنگ ما سازگار باشد خواهش دارم كه موسیقی با فرهنگ ایرانی را خراب نكنید.

تیتراژ سریال هیأت مدیره را اگر خواننده محلی می‌خواند بهتر بود

تیتراژ سریال هیأت مدیره با صدای احسان كرمی قطعه دیگری بود كه به معرض نقد مهمانان این برنامه گذاشته شد. علیرضا بدیع در اینباره گفت: این كار موسیقی فولكور و محلی خراسانی است و بسیار كار زیبایی است و با تنظیم جدیدی احسان كرمی آن را خوانده است. احسان سعی كرد لهجه بیرجندی را تقلید كند كه موفق بود و ترانه موفقی دارد.

پیروز ارجمند هم در این خصوص گفت: كاش احسان كرمی این كار را نخوانده بود زیرا در كار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش است كه كاش خواننده محلی این كار را خوانده بود.

قطعه «آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین قیاسی قطعه دیگری بود كه از نظر مهمانان برنامه كار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین كار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و پیروز ارجمند این كار را موفق دانست.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی