خبرگزاری فارس: از كیفیت نامطلوب صدای سالن اجراهای پاپ تا لغو كنسرت صهبایی

شب هفتم سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با اتفاقاتی چون لغو كنسرت اركستر مجلسی ایران و اجرای اركستر نغمه باران به رهبری نزهت امیری، سپری شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، شب هفتم از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای 8 گروه موسیقی در پنج سالن شهر تهران برگزار شد.

سومین سال اجرای «فاو» در جشنواره

در اولین اجرای تالار وحدت در شب هفتم جشنواره ریكاردو ریبرو خواننده فادوی پرتغالی روی صحنه رفت. «فادو» یكی از آوازهای قدیمی كشور پرتغال است كه غالبا با اشعار محزون همراه می‌شود. البته امروز قطعات شادتری با اشعار متنوع در غالب فادو اجرا می‌شود و هر نوع شعر و موسیقی كه از اصول و چهارچوب این سبك تبعیت كند یك موسیقی فادو خواهد بود. در كنسرت ریبرو نیز حاضران در سالن به تناوب شنونده قطعات شاد یا محزون بودند كه بیانگر احساساتی متفاوت بود.


ریبرو یكی از خوانندگان فادو است كه صدای گیرا و اجرای او تا حدی مخاطبان ایرانی را تحت تأثیر قرار داد. صدای خاص گیتار پرتغالی هم یكی از جذابیت‌های فادو است كه در این اجرا برای مخاطب ایرانی تازگی داشت. گیتار پرتغالی اصلی‌ترین ساز فادو است؛ در فادوی قدیمی از یك گیتار پرتغالی و یك گیتار اسپانیایی برای همراهی خواننده استفاده می‌شد اما امروزه سازهای دیگری هم در كنار آن‌ها به كار می‌رود.

با برگزاری كنسرت دیشب ریكاردو ریبرو جشنواره موسیقی فجر برای سومین سال پس از اجرای «كمانه» و «آنتونیو زومباخو»، موسیقی «فادو» در شهر تهران جرا شد.

اجرای اركستر تغمه باران به رهبری نزهت امیری

دومین اجرای تالار وحدت در شب هفتم جشنواره به اجرا اركستر نغمه باران به رهبری نزهت امیری اختصاص داشت. امیری از نخستین زنانی است كه در ایران رهبری اركستر را انجام می‌دهد و حالا پس از سال‌ها دوباره در یك اجرای بزرگ روی صحنه رفت. او كه سال 1384 چهار كنسرت را در سالن‌های تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن با همكاری اركستر حسین دهلوی رهبری كرده بود، از مرداد ماه همكاری خود را با اركستر نغمه باران آغاز كرده است.


رپرتوار اجرا اركستر نغمه باران از اساتید مختلف انتخاب شده بود؛ ازساخته‌های استاد همایون خرم و بزرگ لشگری وهمچنین قطعه «خاك مهر آئین» ساخته علی اكبر قربانی نیز در این كنسرت اجرا شد. علاوه بر اینها سه قطعه غیر آوازی نیز برای این اجرا درنظر گرفته شده كه دو قطعه «شوشتری» یا همان به زندان و «كنسرتینو برای سنتور و اركستر» از استاد دهلوی و «ماهور برای اركستر و ویلن» از مرتضی حنانه نیز اجرا شدند.

در اركستر نغمع باران علاوه بر سازهایی كه به عنوان سازهای ملی شناخته می‌شوند، سازهای زهی اركستر مجلسی و چهار گروه دیگری سازی از جمله سازهای بادی چوبی مورد استفاده قرار گرفته بود. به طور كلی رویكرد اركستر در طی این مدت اجرای آثار قدیمی و جدید آهنگسازان ایرانی با تنظیم اركسترال بوده است؛ اجرای دیشب گروه نیز در راستای همین رویكرد برگزار شد.

اجرایی كه بدون اعلام قبلی لغو شد

اركستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی نیز قرار بودو در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازد اما به دلیل كسالت منوچهر صهبایی رهبر اركستر، این اجرا لغو شد. اما نكته جالب اینجاست كه ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجرهیچ اطلاعیه‌ای در این باره صادر نكرد اما سایت بلیت‌فروشی جشنواره، فروش بلیت‌های این اجرا را متوقف كرده بود.

لغو برنامه اركستر مجلسی برای دومین بار پیاپی است كه اتفاق می‌افتد. این اركستر همچنین قرار بود روز دوشنبه 11 دی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود اما بیماری منیژه صهبایی كه مدیریت اركستر را برعهده دارد، مانع از برگزاری كنسرت شد.

اركستر سمفونیك صدا و سیما

اركستر سمفونیك صدا و سیما در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر پس از چندین سال دوری بار دیگر نام این اركستر رسمی را كه دوران طلایی فعالیتش در دهه هفتاد از یاد نرفته، زنده كرد. اركسترسمفونیك صداوسیما از ماه‌ها قبل با حضور بیش از 75 هنرمندكارش را آغاز كرده و اكنون در كنار دیگر اركسترهای حاضر در جشنواره، به اجرای برنامه پرداخت.


اركستر صداوسیما با جرای هشت قطعه (سه كلاسیك و پنج ایرانی) برنامه خود را پی گرفت؛ دو قطعه «نیایش یزدان»، «رقص دایره» و «افق بیكران» از زنده‌یاد حشمت سنجری، قطعه «هزاردستان» از زنده‌یاد مرتضی حنانه و قطعه «ای ایران» از زنده‌یاد روح‌الله خالقی قطعات ایرانی در این كنسرت اجرا شدند.

ادامه بخش تلفیقی با اجرای گام و داتار

دو گروه گام و داتار آغازگر بخش تلفیقی جشنواره در شب هفتم بودند. اجرای گروه فضایی با تركیب موسیقی غربی و قرون وسطایی و آوازهای قدیمی ایرانی و كمتر شنیده شده بود كه طبیعتا نوازندگی و خوانندگی آنها نیز كار دشوار و سختی برای هنرمندان اجرا بود. آن دسته از مخاطبان جشنواره كه برای شنیدن موسیقی تلفیقی به سالن مراجعه می كنند طبیعتا تماشاگران خاص تری هستند و می دانند وقتی به تالار میزبان گروه های بخش تلفیقی وارد می شوند، خیلی نباید از شنیدن یك موسیقی متفاوت غافلگیر شوند تلاش گروه گام هم بر همین مبنی بود و سعی كردن تجربه شنیداری متفاوتی را به مخاطبان جشنواره ارایه دهند.


گروه داتار نیز اولین كنسرت رسمی‌ خود را در جشنواره برگزار كرد؛ مفهوم كلی كارهای گروه «داتار» در این اجرا پرداختن به دغدغه‌ها و مسایلی بود كه در زندگی روزمره همه قرار دارد. سام مومنی پور بَك وُكال و نوازنده گیتار آكوستیك، طاها مظاهری نوازنده گیتار الكتریك، كیوان موسوی نوازنده درامز، امین استاد نوازنده كیبورد، حامد فاضلی نوازنده گیتار بیس، محسن مهاجر نوازنده هارمونیكا، نیما رمضان تنظیم كننده و من به عنوان ترانه سرا، آهنگساز و نوازنده گیتار الكتریك گروه اجرایی كنسرت گروه «داتار» در جشنواره را تشكیل می‌دادند.

كیفیت بد صدای سالن ایرانیان

بخش پاپ جشنواره نیز به سیاق شب‌های گذشته و بدون اتفاق خاصی برگزار شد و گروه ماكان و گروه پازل اولین اجرای خود را در این رویداد تجربه كردند. تنها نكته قابل بیان این اجراها كیفیت بد صدابرداری و امكانات صوتی سالن همایش‌های ایرانیان بود. آنچه از اجراهایی كه در این سالن و در قالب جشنواره برگزار شد برمی‌آید،‌ این موضوع است كه فضا به لحاظ حرفه‌ای چندان مناسب برگزاری كنسرت نیست. البته با توجه به اینكه قبلا این مجموعه در اختیار یك نهاد ورزشی بوده، انتظاری چندانی هم از آن نمی‌رود. اما با توجه به شرایط كنونی این سالن، حضور دوباره آنها در اتفاقی مثل جشنواره موسیقی فجر طی سال‌های بعد بعید بنظر می‌رسد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی