مرزهای تقلید در آواز ایرانی كجاست؟خبرگزاری فارس: همه می‌خواهند مثل هم بخوانند

مرزهای تقلید در آواز ایرانی كجاست؟
هفدهمین نشست آیین آواز با بررسی موضوع «كیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی» همراه با اجرای موسیقی اصیل ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، هفدهمین نشست آیین آواز شب گذشته با حضور جمعی از كارشناسان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. بهرام باجلان خواننده میهمان و استاد مدعو این نشست، پیش از اجرای آوازش و در تكمیل مبحث فنی و تئوریك برنامه گفت: من با در نظر گرفتن تمامی مسائل مطرح شده در زمینه تقلید در آواز ایرانی باید جمع‌بندی خودم را در این زمینه اعلام كنم. اینكه در مقوله یادگیری ردیف به نظرم باید ردیف آوازی را طابق النعل بالنعل فرا گرفت و به قول معروف مو لای درز این نكته نمی‌رود. این فراگیری شامل اجرای مو به موی گردش ملودی، نت‌های ایست و شاهد تمامی گوشه‌ها و دستگاه‌های ما در ردیف آوازی و بقیه مؤلفه‌های آن است كه باید همه و همه را به شاگرد انتقال داد.


وی افزود: از طرفی هم امروز متأسفانه می‌بینیم كه همه می‌خواهند مثل هم بخوانند، در حالی كه همان طور كه ما كمتر دو انسان خیلی شبیه به هم را می‌بینیم به همان نسبت هم تارهای صوتی و اندام‌های گفتاری هر كس با دیگر فرق می‌كند و به تبع آن مدل خوانندگی آدم‌ها باید از هم متفاوت باشد. خب یك نفر صدایش بم است و دیگری تارهای صوتی او نازك یا قطور است و همه اینها قطعاً نمی‌توانند از یك الگو تقلید و تبعیت كنند. مشكل دقیقاً از جایی شروع می‌شود كه خیلی‌ها با فیزیك‌های متفاوت و مختلف، می‌خواهند به یك روش خاص، آواز بخوانند.


معصومه مهرعلی و علی شیرازی نیز پیش از سخنان باجلان با موضوع «كیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی» مبحث فنی این نشست را برگزار كردند. مهرعلی به عنوان كارشناس مدعو برنامه، صحبت‌هایش را در چند بخش كلاسه‌بندی كرد و به ترتیب و تفصیل از توجه به آناتومی حنجرۀ هنرجو، توجه به جنس صدای هنرجو و متناسب بودن صدای او باصدای مربی‌، دریافت حس شیوۀ مربی و نه تقلید صرف از صدای مربی، پرهیز از تعلیم دیدن پیش یك مربی و دیدن چند استاد به مرور زمان و طی كردن پله‌های ترقی در آواز به نوبت و هر كدام در جا و زمان خاص خودش سخن گفت. شیرازی هم با آوردن مثال‌هایی به نمادهای تقلید در آواز ایرانی در 112 سالی كه از زمان ضبط صفحه در ایران می‌گذرد اشاره كرد.


با پایان مبحث فنی و تئوریك، طهمورث شاهمراد و گروه همراهش شامل معین مظفری (تار) و مهدی جهان‌مردی (تمبك) روی صحنه آمدند. شاهمراد در افشاری آواز خواند. در ادامه سیدحسین جعفری خواننده باسابقه و از شاگردان مطرح زنده‌یادان رضوی سروستانی و دكتر عمومی نیز آوازی را به همراه تار حمید اعتمادنیا و تمبك فرزندش سیدعلی جعفری اجرا كرد.


در پایان، نوبت به بهرام باجلان میهمان ویژۀ این نشست رسید كه آواز بداهه‌ای را در راست‌پنجگاه به صورت مركب (با اشاراتی به آواز شوشتری در دستگاه همایون) در همراهی با نی مسعود جاهد ارائه كرد. در بخش دیگری از این نشست هم با پخش قسمت‌هایی از آلبوم نوبانگ، اثر تازه علیرضا حاجی طالب و گروه همنوازان سایه، اعلام شد كه مراسم رونمایی از این آلبوم ساعت 18 روز شنبه 23 دی در همین فرهنگسرا برگزار می‌شود. سرانجام نیز علیرضا معینی مجری مراسم اعلام كرد كه هجدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه سوم بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران