display result search
ده هزار بار «دریاچه قو» و «شهرزاد» را گوش دادیم!خبرگزاری فارس: صداهای حاضر در جشنواره موسیقی را به اندازه كافی شنیدهایم
ده هزار بار «دریاچه قو» و «شهرزاد» را گوش دادیم!
نادر مشایخی آهنگساز و رهبر اركستر گفت: كسانی به جشنواره موسیقی میآیند كه در طول سال به اندازه كافی آنها را میشنویم؛ به نظر من اكنون برای ایران موسیقی سرگرمكننده لازم و ضروری نیست.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی مجری كارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان نادر مشایخی آهنگساز و رهبر اركستر بود.
مشایخی در ابتدای این برنامه درباره موسیقی مدرن گفت: یك بار در اتریش از من پرسیدند چه چیزی در موسیقی شما ایرانی است؟ گفتم خود من! من یك ایرانی هستم كه اینطور موسیقی مینویسد. سه چهار ماه پیش در تالار وحدت ما موسیقی اجرا كردیم كه هیچ ارتباطی نه به موسیقی كلاسیك و نه به موسیقی اصیل ایرانی داشت بلكه ساخته و پرداخته همان لحظه بود.
وی افزود: شما باید تشویق حضار را میدیدید. تا به حال در زندگیام كسی اینطور مرا تشویق نكرده بود. چرا؟ چون ما داریم سعی میكنیم با مكانیك ذهنی تفكری ایرانی زندگی كنیم. مكانیك ذهنی ما سرهم بندی است من هم همین كار را میكنم. سرهم بندی خیلی هم خوب است.
این آهنگساز یادآور شد: مثل خانمهای خانه كه وقتی مهمان برایشان میآید از چیزهای مختلفی كه در خانه دارند غذایی را سرهم میكنند و اتفاقا خوشمزه هم میشود. چون آنها به طعم و مزه آگاهند. ما ایرانیها در اكثر كارهایمان اینطور هستیم. بنابراین بهتر است در كاری كه بهتر آن را بلدیم وارد شویم.
موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت
مشایخی تصریح كرد: نت یعنی یادداشت و ما فقط چیزی را مینویسیم تا یادمان بماند، و گرنه احساس را كه نمیشود نوشت. آدم باید ساز بزند و ساز زدن را ببیند. آدم با چشمش هم میبیند.
وی كه رهبری گروه هایی چون وین 2001 و كاپلا كوندورتا را در كارنامه دارد، ادامه داد: وقتی من در وین شروع كردم 4 سال دوره ابتدایی و 4 سال دوره آكادمیك آهنگسازی بود. اما حالا بخش ابتدایی 2 سال شده است. چرا كوتاه شده است؟ چون متدها تغییر كرده است. جوانها متدهای 50 سال پیش را طور دیگری میبینند و ابراز میكنند و این را باید درك كرد.
این رهبر اركستر افزود: موسیقی در ایران در گذشته جایگاه اجتماعی نداشت و افراد را مطرب خطاب میكردند اما همزمان در اروپا عكس این رخ میداد. این جریان باعث شده بود ما بترسیم. آقای وزیری برای همین كتاب نوشت كه به نوعی به جامعه ثابت كند، مطرب نیست.
موسیقی دانشگاهی نیست
مشایخی تصریح كرد: برداشتهاند همه رشتههای موسیقی را دانشگاهی كردهاند. اما موسیقی دانشگاهی نیست، باید وردست استاد بایستی. جلیل شهناز چند سال وردست استادش بود؟ باید برای استادت چای بریزی و كارش را ببینی و كنارش باشی. هر كاری قلق دارد، موسیقی با قلقش درست میشود. نمیشود من فقط كتاب آشپزی بخوانم و بروم درس هم بدهم! حالا در موسیقی اینطوری شده است. موسیقی دانشگاهی نیست بلكه رابطه شاگرد استادی است.
این رهبر اركستر پیشكسوت تاكید كرد: زیبایی زندگی در ایران این است كه ما با اتفاق زندگی میكنیم و هر جوان ایرانی این قابلیت را دارد تا خودش را با اتفاقات هماهنگ كند.
وی تصریح كرد: در تمام دانشگاهها چیزی كه از لحاظ تئوری درس میدهند كاملا اشتباه است. جوانها هم این را فهمیدهاند و تازه وقتی بعد از 4 سال از دانشگاه بیرون میآیند است كه شروع میكنند به یاد گرفتن. این كارها دیگر قدیمی شده است. هر دفعه من به شورای پایان نامه رفتم دعوایم شد. این كارها درست نیست و بیوجدانی است. باید روی كار دیگران با وجدان قضاوت كرد.
در تهران فرصت دیدن پیدا كردهام
وی تصریح كرد: من نمیگویم همه چیز را دور بریزیم و ببینیم اروپا چه میكند. نه اصلا. من میگویم با همین مصالحی كه در اختیار داریم و كار با آنها را بلدیم، فعالیت كنیم. من در تهران فرصت دیدن پیدا كردهام. فرصت شنیدن یافتهام. اتفاقا آدم باید از صدایی كه از آن آزار میبیند گوش بدهد. من صبح ها با قهوه در تراس مینشینم و نیم ساعت موسیقی خیابان را گوش میدهم و این خیلی زیبا است.
مشایخی درباره جشنواره موسیقی فجر یادآور شد: جشنواره چیست وقتی كسانی میآیند كه در طول سال به اندازه كافی آنها را میشنویم. جشنواره برای این است تا موقعیتی را در اختیار مخاطب بگذارد تا عادت شنیداری دیگری داشته باشد. اینگونه سعی میكنیم تجربه شنیدن را در اختیار مردم بگذاریم. من چیزی را مینویسم كه به آن اعتقاد دارم و آن چیزی كه به نظر من اكنون برای ایران لازم و ضروری است موسیقی سرگرم كننده نیست بلكه موسیقی الهام بخش است.
هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش دادیم!
وی ادامه داد: موسیقی هایی در زندگی من وجود داشته كه زندگیام را تغییر داده است. می شود به موسیقی اینگونه نگاه كرد. نه اینكه بیاییم والت دیزنی بزنیم و خسته كننده باشیم. به خدا اینها را شنیدهایم، ده هزار بار به دریاچه قو و شهرزاد گوش دادهایم.
این آهنگساز شناخته شده در ادامه درباره تماشای نمایشی از جلال تهرانی اظهار كرد: به نظر من حضور تهرانی در هنر ایران ضروری است و افكاری دارد كه بنیادین است و به من چیز یاد می دهد. طوری كه ایشان درباره رابطه تئاتر و جامعه ایران صحبت می كند تا به حال نشنیده بودم و دوست داشتم با افتخار و علاقه به او كمك كنم، اما فرصت نشد.
وی ادامه داد: تهرانی اینگونه است كه از اول به مخاطبش اعلام میكند شما آمده اید تئاتر ببینید و ما هنرپیشهایم. اما با دیالوگهای درجه یك كاری میكند كه ما با شخصیتی كه نمیشناسیمش همذات پنداری میكنیم. تا جایی كه من میدانم تئاتر و موسیقی همیشه با هم بودهاند.
كاری كه این روزها میكنم فقط آموزش است
مشایخی درباره كارهای تازه خود گفت: كاری كه این روزها میكنم فقط آموزش است. ما والدین را آموزش میدهیم تا با فرزند یك ساله خود چطور كار كنند. من با فرزند خودم از همین سن شروع به كار كردم و اكنون گوش او آبسولوت است و دقیق میداند چه نتی زده می شود. این یك چیز اكتسابی است.
وی در پایان گفت: من اینطور فكر میكنم و زندگی میكنم؛ میگویم دقت در مشاهده شنیداری، زنده بودن را تبدیل به زندگی كردن میكند.
«چشم شب روشن» به تهیه كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبهها ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن میرود.
انتهای پیام/