آهنگساز خانه‌نشین دچار مرگ تدریجی می‌شودخبرگزاری فارس: اجرای كنسرتو كمانچه از حاجی‌خان ممداف در تالار وحدت/ آهنگساز خانه‌نشین دچار مرگ تدریجی می‌شود

رهبر اركستر فیلارمونیك تهران گفت: درست است كه اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینكه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و كار هنری باشد! آهنگسازی كه در خانه آهنگسازی كند دچار مرگ تدریجی می‌شود.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری كنسرت اركستر فیلارمونیك تهران روز سه شنبه پنجم دی با حضور آرش گوران رهبر اركستر، پانیذ فریوسفی كنسرت مایستر و پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی همچنین اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

آرش گوران رهبر اركستر فیلارمونیك تهران در ابتدای این نشست درباره جزئیات این كنسرت صحبت كرد و گفت: در كنسرتی كه روز چهارشنبه 13 دی در تالار وحدت تهران برگزار می شود قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان ممداف و كومیتاس با نوازندگی كمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح كمانچه اهل كشور آذربایجان اجرا خواهد شد.

گوران افزود: قسمت اول كنسرت با اركستر زهی آغاز می شود اما بخش ویژه برنامه ما كه دومین اجرای‌مان در سال 96 است همراهی ایمام‌یار حسن اف با اركستر است كه تصور می كنم مخاطبان می توانند شاهد یك برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی كردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یك كار بینافرهنگی نگاه می كنم كه هر نوازنده ای می تواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم كه می توانیم از یك نوازنده برجسته كشور آذربایجان بهره مند شویم.

گوران در پاسخ به این سوال كه چرا ا یك نوازنده آذربایجانی را برای نوازندگی ساز كمانچه انتخاب كرده اند توضیح داد: ما هم به این موضوع كاملا واقف هستیم كه در ایران نوازندگان كمانچه بسیار خوبی داریم كه در اجراها و برنامه های قبلی افتخار همكاری با آنها را داشتیم اما ما در این برنامه كنسرتو كمانچه از حاجی خان ممداف را اجرا می‌كنیم و چون این اثر ساخته یك آهنگساز آذربایجانی است، یك نوازنده آذری می تواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد و اجرای دقیق‌تری از آن داشته باشد. از سویی دیگر آثاری كه به صورت اركسترال برای سازهایی مانند كمانچه و تار ساخته می شود، در كشور آذربایجان تعدادشان بسیار است وگرنه من به دسته بندی نوازندگان ایرانی و غیرایرانی اعتقادی ندارم موسیقی یك زبان بی مرز است. ممكن است ما اثری از بتهوون را بهتر از اركستری آلمانی اجرا كنیم. علاوه بر این دعوت از نوازندگان بین المللی برای حضور در اركستر فیلارمونیك تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی اركستر مهم ترین رویكرد ما در دعوت از یك نوازنده خارجی بوده است. چندی پیش هم خانم فریوسفی به عنوان نماینده اركستر فیلارمونیك تهران به اركستر فیلارمونیك نیویورك دعوت شدند و در آنجا به عنوان نوازنده مهمان حضور داشتند كه در راستای همین تفكر كلی اركستر است.

رهبر اركستر فیلارمونیك تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نداشتن اسپانسر بعد از 6 سال صحبت كرد و گفت: ما در مسیری هستیم كه به خودی خود، راه دشوار و پر مشكلی است اما امیدوارم فضا حداقل به گونه ای هدایت شود كه این بار به خواسته های هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفت هایی كه شما در اركسترهای بین المللی می بینید فقط و فقط به دلیل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی می كنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشكلات اقتصادی مانع انجام كارها می شود. اركستر فیلارمونیك تهران به هیچ چیزی جز هنر و مردم خودش را متعهد نمی‌داند و من از همه اعضای گروه تشكر می كنم كه علیرغم همه سخت‌گیری‌ها من در این زمینه همكاری خوبی داشتند. من پیش از این هم گفته ام، اركستر فیلارمونیك تهران توانایی اجرای كنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونه ای است كه اجازه حضور موثر و برگزاری كنسرت را نمی دهد. صادقانه می گویم اگر تلاش های پیمان ابوالحسنی برای هماهنگی های كنسرت وجود نداشت ما با مشكلات بسیار زیادی روبه رو می شدیم. میكلانژ در جایی گفته‌ است هیچوقت به من نگویید نابغه چرا كه اگر بدانید پشت هر مجسمه‌ای كه ساخته می‌شود چه میزان رنج است دیگر نام ان را نبوغ نمی‌‌گذارید. به نظر من هم همینطور است. درست است كه اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینكه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و كار هنری باشد! آهنگسازی كه در خانه آهنگسازی كند دچار مرگ تدریجی می‌شود و اگر ما میگوییم كه برای هنرمند شانی قائل هستیم باید آن را پاس بداریم.

او ادامه داد: چطور می‌شود كه مثلا در نیویورك سالنی را به نام اركستر فیلارمونیك می‌زنند و همه جوره همكاری می‌كنند اما در ایران نه. البته كه در همین كنسرت اخیر هم اگر نبود كمك‌های بسیار زیاد بنیاد رودكی و دفتر موسیقی ما نمیتوانستیم به این اجرا امیدوار باشیم.

در ادامه این نشست، پانیذ فریوسفی كنسرت مایستر این برنامه هم به سفر اخیرش به نیویورك و اجرا در پروژه صلح به همراه اركستر فیلارمونیك نیویورك اشاره كرد و گفت: هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح كیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی كه در اركستر فیلارمونیك نیویورك وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد. من همكاری های زیادی با اركسترهای فیلارمونیك در ایران داشتم كه بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با اركستر فیلارمونیك تهران خواهد بود. یك هنرمند زمانی می تواند بهترین كار خود را ارائه دهد كه تمامی موارد مربوط به سازماندهی یك اركستر سرجای خود باشد. این فضا در اركستر فیلارمونیك نیویورك وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه می دیدم كه نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفه ای داشت كه مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویكردی در اركستر فیلارمونیك تهران نیز وجود داشته باشد. به خصوص در زمینه دریافت كمك‌های مردمی برای بقای اركستر اركسترهای فیلارمونیكی همچون نیویورك بسیار موفق بودند.

فریوسفی در ادامه همین بحث درباره اسپاسنرینگ اركستر فیلارمونیك تهران كفت: اسپانسرها هم از دل مردم عادی بیرون می‌آیند. مردمی كه الان گوششان به نوع سخیف و بی‌كیفیتی از موسیقی پاپ عادت كرده. هر روز می‌بینیم در سایت‌های فروش بلیت كنسرت بلیت این كنسرت‌هاست كه تمام می‌شود. باید تاسف خورد پون این نوع موسیقی‌ها سریع تولید می‌شوند، سریع توزیع می‌شوند و سریع فراموش می‌شوند در حالیكه ما الان هنوز مخاطبینی داریم كه از كنسرت‌های سال‌های قبل ما مثال می‌زنند.

كنسرت مایستر اركستر توضیح داد: بیایید به گوش هایمان رحم كنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نكنیم این موضوع بسیار مهمی است كه مجموعه اركستر فیلارمونیك تهران آن را جزو اصلی ترین وظایف خود می داند. ما در این كنسرت تلاش كردیم تا از سولیستی استفاده كنیم كه عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیك ببینند. ای كاش مردم و مخاطبان ما با راهكاری كه به اعتقاد من وظیفه رسانه هاست متوجه این موضوع باشند كه موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقی های امروزه موسیقی های «فست فودی» هستند كه اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شده اند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونه ای هدایت شود كه مردم موسیقی كلاسیك هم بشنوند و فقط به موسیقی هایی كه لذت لحظه ای دارند، اكتفا نكنند.

پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی اركستر فیلارمونیك تهران هم در این نشست گفت: در ابتدا درباره اینكه قرار بود این كنسرت 26 آذرماه امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه به دلیل حضور نوازنده خارجی و روند طولانی كسب مجوز حضور برای ایشان مشكلاتی پیش آمد كه باعث شد دوباره در تالار وحدت برای اجرای برنامه برنامه‌ریزی كنیم. حتی در این زمینه نیز با مشكلات مالی زیادی از جمله پرداخت اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم كه ضرر زیادی به ما زد و هنوز هم مبلغ به ما بازنگشته است.

وی با اشاره به حمایت های مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودكی و دفتر موسیقی برای برگزاری كنسرت در تالار وحدت تصریح كرد: مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودكی بعد از اینكه ما از اجرای اركستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت كردند كه خانه اركستر فیلارمونیك تهران همین تالار وحدت است.

كنسرت اركستر فیلارمونیك تهران به رهبری آرش گوران ساعت 21:30 روز چهارشنبه 13 دی با تك نوازی كمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران