display result search
میرزمانی: فرهنگ سنتی موسیقی ایرانی یك شاهكار است/ جاوید: موسیقیهای سبك جایگاه اصیل موسیقی ایران را كمرنگ كرده است
خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: چهارمین جایزه و جشنواره همایون خرم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونهها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی از هفتهگذشته آغاز به كار كرده است.
طبق برنامه ریزی های انجام گرفته هنرمندان شركت كننده، در بخش های تك نوازی و تك خوانی، اجراهای دو و سه نفره و اجراهای گروهی آثار خود را ارائه می دهند. مراسم نیز روز جمعه 24 آذر در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. در این دوره از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروههای موسیقی كودك و نوجوان داوطلب (كمتر از 18 سال) با اجرای یكی از تصانیف و یا قطعات بیكلام استادان روحالله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیبالله بدیعی و پرویزیاحقی كه به شكل رسمی عرضه شده، به صورت تك خوانی، تكنوازی، همخوانی، همنوازی و گروهنوازی به رقابت با یكدیگر می پردازند.
فقط چند خواننده انگشت شمار داریم
محمد میرزمانی آهنگساز پیشكسوت و رییس هیات مدیره خانه موسیقی درباره این جشنواره و لزوم حفظ هویت موسیقی ایرانی به خبرنگار فارس گفت: واضح است كه موسیقی اصیل و ملی ما جایگاه ویژه و اصلی اش را در زندگی خانواده ها از دست داده و تاسف بار اینكه نمی توانیم از زیبایی و گوش نوازی آن روزانه بهره مند شویم. چرا كه فرهنگِ هویت ملی ما تحت الشعاع موسیقی های متعدد قرار گرفته است. به طور حتم باید برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی در مقابل هجوم امواج مخرب غیرفرهنگی ایستادگی كنیم كه البته متاسفانه تاكنون هیچ گونه مقاومتی صورت نگرفته است. فرهنگ سنتی موسیقی ایرانی كه یك شاهكار است، با خاطرات مردم عجین شده است.
وی افزود: وقتی در سینما می خواهند فیلمی تولید كنند 50 بازیگر طراز اول را دعوت به همكاری كنند اما در موسیقی چنین نیست. وقتی می خواهیم یك كار خوب موسیقایی تولید كنیم فقط چند خواننده انگشت شمار داریم كه باید از آنها دعوت به كار كرد. ما هنرمند داریم اما خیلی كم است، به عبارتی این تعداد برای هنر غنی ایرانی كافی نیست.
ارزش گذاری موسیقی اصیل ایرانی
میرزمانی با بیان اینكه انتشار آثار خوب نیازمند سرمایه است، عنوان كرد: شركت های خصوصی به دلیل عدم اطمینان به بازگشت سرمایه، از سرمایه گذاری پرهیز می كنند. بنابراین دستگاه های مسئولی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این بخش همكاری بیشتری داشته باشند تا موسیقی های خوب ایرانی تولید شود و بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد.
رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران ادامه داد: به شخصه این حركت بسیار مثبت فرهنگی را تبریك می گویم اما صلاح می دانم نقطه ضعفی از جشنواره بیان كنم. جشنواره موسیقی «نوای خرم» در سكوت خبری برگزار می شود. جشنواره موسیقی «نوای خرم» پوشش خبری كاملی ندارد. به هر حال این انعكاس خبر است كه سبب معرفی جشنواره می شود. جشنواره ها با سیاست گذاری صحیح می توانند نقش ارزش گذاری داشته باشند. در اصل باید بگویم یكی از وظایف و رسالت جشنواره موسیقی «نوای خرم» ارزش گذاری موسیقی اصیل ایرانی است.
موسیقیهای بی هویت و سبك، جایگاه اصیل موسیقی ایران را كم رنگ كرده است
هوشنگ جاوید از پژوهشگران قدیمی موسیقی ایران و مولف دهها جلد كتاب در حوزه موسیقی درباره برگزاری این جشنواره به فارس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به محدود شدن پخش برخی موسیقی ها از رسانه ها، موسیقی ایرانی جایگاه خیلی خوبی پیدا كرد چرا كه مردم بیشتر به موسیقی ایرانی رو آوردند. اما متاسفانه امروزه ورود موسیقی های بی هویت و سَبُك، جایگاه اصیل موسیقی ایرانی را كم رنگ كرده است.
وی ادامه داد: باعث تاسف است كه به جایی رسیده ایم، جوانان مان كمتر سراغی از موسیقی اصیل ایرانی می گیرند. اما با همه این دور شدن ها، می دانم مردم ما نهگبانان میراث فرهنگی نسل های نیاكانشان هستند و به راحتی این ثروت را از دست نمی دهند. شاید استقبال در تهران كم باشد اما در دیگر شهرهای ایران، نوجوانان به شدت به آموزش درست موسیقی اصیل ایرانی رو آورده اند.
خرم، به نتیجه جشنواره می نازد
این كارشناس موسیقی با بیان اینكه یكی از جنبه های تفاوت موسیقی ایرانی با موسیقی فرنگی در ماهیت صداست، عنوان كرد: هنر ما، یك هنر ماورائی و خدایی است. در هنر ایرانی قرار نیست هر فردی آن را یاد بگیرد، بلكه كسی كه سزاوار آن است، آن را می آموزد در حالی كه در فرنگ هر فردی می تواند هر هنری را یاد بگیرد. مكتب شرق با مكتب غرب، تفاوت بسیار دارد؛ آنچه در مكتب شرق مورد توجه و اهمیت بوده، تفكر و ماهیت صداست كه در ارتباط با صدا سازها پدید می آید.
وی در پایان گفت: به هر صورت جشنواره موسیقی «نوای خرم» می تواند بستری برای معرفی نسل جدیدی از ادامه دهندگان راه بزرگان موسیقی اصیل ایرانی باشد و من تبریك می گویم به متولیان این جشنواره كه نكته بسیار مهمی را در هدف جشنواره نهفته اند؛ و آن به اعتقاد من خانواده است. نهضت نگهداری موسیقی اصیل ایرانی و كلا هر چیزی باید از خانواده ها آغاز شود. و ای كاش كسانی كه مسئولیت های بزرگ دارند برای این مسئله فكری كنند تا موسیقی اصیل ایرانی با پرورش نسل كودك و نوجوان نگه داشته شود. من می دانم خرم، به نتیجه جشنواره می نازد.
انتهای پیام/