display result search
خضرایی: موسیقی ایرانی مبتنی بر منابع مكتوب هزار ساله است.نشست رسانهای دومین جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی صبح امروز در تالار وحدت با حضور دبیر جشنواره، نماینده بخش اجراهای صحنهای و نماینده بخش پژوهشی جشنواره و با حضور اهالی رسانه برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس، امیر مردانه، مدیر اجرایی دومین جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی، در ابتدای این نشست گفت: دومین دورۀ جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی طی روزهای 17 تا 24 آذرماه در تالار رودكی برگزار میشود. این جشنواره در دو بخش اجراهای «صحنهای» و بخش «پژوهشی» میزبان علاقمندان موسیقی ایرانی خواهد بود. بسیار خوشحالم كه امروز در كنار هم درباره دومین دورۀ این رویداد موسیقایی صحبت میكنیم. به هر حال امید است این جشنواره در سالهای بعد نیز استمرار داشته باشد.
وی در مورد این دوره گفت: این دوره در حالی برگزار میشود كه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری نیازمند این بودیم تا ابتدا تغییرات مدیریتی در سطح كلان انجام شود تا متوجه شویم این جشنواره برگزار میشود یا خیر؟ پس از اینكه برای برگزاری جشنواره به توافق رسیدیم سعی كردیم كارها را به سمت جلو ببریم و خوشبختانه در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی افتاد، به طوری كه شاهد حضور استادان بزرگی چون علیاكبر شكارچی، داریوش طلایی و مجید كیانی در این دوره از جشنواره هستیم كه نشاندهندۀ روند رو به رشد جشنواره است.
دبیر جشنواره در ادامه توضیح داد: ما برای ارتقای سطح كیفی جشنواره بخش دیگری را نیز به جشنواره اضافه كردیم كه با توجه به برنامهریزیهای صورتگرفته امسال شاهد برگزاری بخش «پژوهش» جشنواره به دبیری خانم مریم قرهسو خواهیم بود. به هر صورت با توجه به اینكه رشتۀ اتنوموزیكلوژی (قومموسیقیشناسی) در دانشگاهها تدریس میشود باید مجالی وجود داشته باشد كه پژوهشگران این عرصه محلی برای حضور و ارائه كارهاشان داشته باشند. همچنین در بخش اجراهای صحنهای نیز تمام اعضای شورای سیاستگذاری نسبت به دورۀ گذشته تغییر كردهاند تا بتوانیم از تمام سلیقهها در حوزۀ موسیقی ایرانی استفاده كنیم.
مردانه افزود: تغییر شورای هنری بخش اجراهای صحنهای این شائبه كه عدهای فقط افراد نزدیك و مورد نظر خود را انتخاب میكنند تا حدّ زیادی دور كرد و نشان داد هنرمندان فعالِ زیادی در عرصۀ موسیقی ایرانی داریم كه میتوانند سطح كیفی جشنواره را بالا ببرند. ما با تمام این برنامهریزیها امیدواریم كه مخاطبان نیز از این جشنواره استقبال كنند.
بابك خضرایی، نماینده بخش پژوهشی جشنواره نیز گفت: اهمیت بخش پژوهشی از آن جهت است كه یكی از مهمترین عواملی كه این موسیقی مبتنی بر نظام دستگاهی را «كلاسیك» كرده، مربوط به منابع مكتوب هزار ساله آن است؛ یعنی اگر این موسیقی چنین منابع هزار سالهای نداشت به موسیقی كلاسیك تبدیل نمیشد.
وی افزود: ممكن است عدهایً تصور كنند تنها موسیقی غربی «كلاسیك» است، در حالی كه در بسیاری از نقاط جهان مثل هند، چین و البته ایران موسیقی كلاسیك داریم.
خضرایی در ادامه توضیح داد: ممكن است این پرسش پیش بیاید چرا از اصطلاح «كلاسیك» استفاده میشود. چرا از كلمات دیگری چون اصیل، سنتی، دستگاهی، فاخر، هنری و جدی استفاده نمیشود؟ موضوع این است كه این اصطلاح یا جامع و مانع نیستند یا بار ارزشی با خود دارند؛ مثلاً اصطلاح «اصیل» برای توصیف این موسیقی این اشكال را دارد كه اگرچه این موسیقی اصیل است، اما موسیقیهای دیگری هم در ایران مثل موسیقی فلكلوریكِ ایران هم اصیل است، بنابراین بهكاربردن اصیل دقیق نیست و همینطور دیگر اصطلاحاتی از این دست مانند اصطلاح سنتی هم دقیق نیستند چون دیگر انواع موسیقی را هم در برمی گیرند. اصطلاحات فاخر و هنری و جدی هم ارزشگذارانه است و ممكن است این توهم پیش آید مگر دیگر انواع موسیقی مبتذل است .
او همچنین گفت: اصطلاح «دستگاهی» هم جامع نیست، برای اینكه صرفاً به نظام مُدال این نوع موسیقی اطلاق میشود، یعنی موضوع قرارگرفتن مُدها و گوشهها در كنار یكدیگر. موسیقی كلاسیك ایرانی نظام ریتمیكمتریك خود را دارد، از اشعاری استفاده میكند كه جزو اشعار كلاسیك ایرانی هستند و نیز موضوع سازها و سنت های آوازی و نیز گونه های موسیقی كلاسیك ایران مانند پیش درآمد و غیره هم مطرح است. بنابراین موسیقی كلاسیك ایرانی، فقط به نظام مُدال آن برنمیگردد. درست است كه نظام مُدال آن برجسته است اما تمام این موسیقی به مفهوم دستگاه خلاصه نمیشود، بنابراین كلمۀ دستگاهی جامع نیست. نیز باید گفت ما صدها سال این مفهوم «كلاسیك» را داشتهایم و اگرچه این اصطلاح را بهكار نمیبردیم، خود مفهوم وجود داشته است و وارداتی نیست.
وی اظهار داشت: یكی از مهمترین ویژگیهایی كه این نوع موسیقی دارد مبتنی بر منابع مكتوب هزارساله است، هرچند كه همۀ این منابع از یك درجۀ اعتبار برخوردار نیستند و فراز و فرودی دارند، اما همین كه همیشه در همۀ دوران به موسیقی پرداخته شده و مكتوب شده نشاندهندۀ حضور موسیقی كلاسیك است.
نماینده بخش پژوهشی جشنواره بیان كرد: اگر خواستید موسیقی كلاسیك را بشناسید میتوانید آن را با یك بنای بزرگ مثل كاخ مقایسه كنید. ساخت كاخ نیازمند دانش است. باید متكی به دانش و تجربیات پیشینیانش باشد. و نكتۀ دیگر اینكه یكی از منابع قدرت باید از آن حمایت كند.
او در پایان خاطرنشان كرد: گروه پژوهش جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی میكوشد تا مجالی فراهم كند كه پژوهشهایی كه در این چند سال انجام شده اما در كتابخانۀ دانشكدهها باقی مانده، امكان ارائه پیدا كنند.
نسترن هاشمی، نمایندۀ بخش اجراهای صحنهای دومین جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی نیز در این برنامه گفت: شورای هنری بخش اجراهای صحنهای متشكل از چند هنرمند است كه از نسل میانی هنرمندان موسیقی كشورمان انتخاب شدهاند. طبق تصمیماتی كه گرفته شد دیگر دبیر هنری وجود ندارد و این شورای هنری است كه در زمینۀ انتخاب آثار اظهار نظر میكنند. این شورا دارای دیدگاههای متفاوتی در حوزۀ موسیقی كلاسیك ایرانی است كه میخواهد معرف جریانهای فعال در حوزۀ موسیقی كلاسیك ایرانی باشند. ما در این حوزه جلسات بسیاری را برگزار كردیم و سعی شد تا هنرمندانی برای شركت در جشنواره غربالگری شوند كه پایبندی مستمری در زمینۀ موسیقی دستگاهی ایرانی دارند.
هاشمی توضیح داد: در این فضا معدود افرادی حضور دارند كه پایبندی زیادی به ارزشهای موسیقی ایرانی دارند و علاقهمند بودیم چنین افرادی در جشنواره حضور مؤثری داشته باشند. از سوی دیگر توجه به حضور نداشتن هنرمندان در جشنوارۀ گذشته و تمركز روی نسل میانی موسیقی ایرانی كه در مسیر درستی قدم گذاشتند از دیگر اولویتهای ما برای انتخاب آثار بود. ما در این دوره سعی كردیم نوازندگان و گروههایی را دعوت كنیم كه در جشنوارههای مشابه نیز حضور كمتری داشتند، به عبارتی این رویداد میتواند سكویی برای معرفی هنرمندان جوان و پایبندی باشند كه میتوانند خود را بهدرستی در حوزۀ موسیقی اصیل ایرانی معرفی كنند. به هر حال با توجه به محدودیتهایی كه در انتخابها داشتیم و قطعاً ایدهآل شورای هنری هم نیست امیدوارم كارمان را بهدرستی انجام داده باشیم.
وی در مورد انتخاب گروهها گفت: بخش موسیقی كلاسیك ایرانی آنقدر برای انتخاب گروهها و هنرمندان وسیع نیست، اما تمام تلاشمان را كردیم تا انتخابها عادلانه باشد. ما این امید را داریم كه این جشنواره سكویی برای حضور گروههای مستعد در حوزۀ موسیقی ایرانی باشد كه فقط با استمرار میتوانند فضا را به سمت ارتقا و كیفیت ببرند.
در پایان نشست رسانهای از پوستر دومین جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی در حضور خبرنگاران رونمایی شد.
دومین جشنوارۀ موسیقی كلاسیك ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسۀ فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد فرهنگی هنری رودكی از 17 تا 24 آذرماه سال جاری در تالار رودكی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/