سعید شهرام گفت: آرزوی من این است كه در دانشگاه‌های ما هم موسیقی فیلم به عنوان یك شاخه مهم و تخصصی را به عنوان یك رشته در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی كارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان سعید شهرام آهنگساز برای گفتگو درباره موسیقی فیلم بود. شهرام در ابتدای برنامه درباره موسیقی تلفیقی در ایران توضیح داد: موسیقی ما از گذشته تا امروز همیشه در حال تلفیق بوده است. موسیقی یكی از اجزای جدا نشدنی فرهنگ ما است و در جای جای این مرز و بوم موسیقی های متنوعی داریم كه خودش را به سازها و موسیقی باستان محدود نكرده و پیشرفت كرده است.

آهنگساز سریال «روزگار غریب» با بیان اینكه موسیقی از بدو به اجتماع درآمدن بشریت وجود داشته است، افزود: من شانس رفت و آمد و آشنایی با موسیقی دنیا را داشته ام و این تلفیق را همه جا دیده ام. مثلا پیتر گابریل برای آهنگسازی فیلم «آخرین وسوسه مسیح» از ساز كمانچه استفاده كرده است. یا در فیلم محمد رسول الله، موریس ژار آهنگساز فرانسوی توانست با زندگی و مطالعه بسیار، حس سازهای غربی را به این فیلم نزدیك كند.

وی با اشاره به اینكه استفاده از تكنولوژی بدون دانش، یك استفاده ابزاری است، ادامه داد: تشنگی در غرب وجود دارد و می خواهند با فرهنگ و موسیقی شرق آشنا شوند. در زمینه موسیقی فیلم، آهنگساز باید هم مشرف به آهنگسازی و هم سینما باشد، كار دو صد چندان سخت می شود. وقتی آثار جاودانه موسیقی فیلم را گوش كنید، می بینید چقدر دقیق آن ملودی چه ساده و چه پیچیده در خدمت تصویر است. آهنگساز باید دلیل حركت بازیگر، دیالوگ ها را بداند و از همه مهم تر در تعامل با كارگردان به این نتیجه برسند كه چرا از فلان دقیقه تا فلان دقیقه یكی از سكانس ها به موسیقی نیاز داریم.

شهرام درباره همكاری با كیانوش عیاری بیان كرد: آن زمان باب بود سریالها تیتراژهای باكلام داشته باشند، اما من وقتی با این تیتراژ روبرو شدم، آقای عیاری به من گفت تشخیص با خودت. من فكر كردم آیا می شود روی این تیتراژ كلام گذاشت؟ احساس كردم ما باید دوره های تاریخی را مرور كنیم و ترانه ای كه بتواند این كار را انجام دهد، اولا در دسترس نبود و دوما نیاز به آن احساس نمی شد. این موضوع كار موسیقی را دوصدچندان سخت تر می كرد.

وی ادامه داد: سه ماه طول كشید تا من این قطعه را ساختم و حتی نوع میكروفن گذاری سازهایی كه اكوستیك گرفته شده ابتدایی است و ما حالتهای ابتدایی را كه با یك میكروفن چند صدا را می گرفتند بسط دادیم و به مراحلی رسیدیم كه متامورف با نمایان شدن صورت آقای مهدی هاشمی تكمیل می شود و موسیقی هم از یك ملودی ساده به موسیقی با هارمونی سه خطی تبدیل می شود.

آهنگساز فیلم «وقتی همه خواب بودند» درباره موسیقی خوب گفت: اگر فیلم آهنگساز را تحت تاثیر قرار ندهد، مطمئن باشید موسیقی خوبی نخواهد ساخت. گاهی در كلاس هایی كه دارم، موسیقی را از یك فیلم حذف می كنم و از دانشجویان می خواهم خودشان برای این بخش موسیقی بسازند، جالب اینكه دانشجویانی كه با فیلم ارتباط برقرار گرفته اند، موسیقی درست شبیه موسیقی اصلی حتی با همان گام ها می سازند. آرزوی من این است كه در دانشگاه های ما هم موسیقی فیلم به عنوان یك شاخه مهم و تخصصی را به عنوان یك رشته در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به سوال مهدوی درباره چرایی تاكید به همراهی كلام با موسیقی در كشور و نادیده گرفتن این موضوع موسیقی بی كلام، تأكید كرد: این موضوع به یك تحول فرهنگی نیاز دارد و ما باید به آن سطح از آگاهی برسیم كه موسیقی بی كلام نیاز فرهنگی مردم باشد. موسیقی ما اساسا از شعر بیرون می آید. اگر شما ریتم اشعار مولانا و حافظ را از آنها بگیرید دیگری چیزی باقی نمی ماند.

شهرام در پایان درباره كارهای جدیدش یادآور شد: نزدیك به دو سال است در پروژه ای به نام خاله قورباغه با خانم فرشته طائرپور همكاری می كنم. این فیلم سینمایی عروسكی موزیكال است و به خاطر قصه فیلم انواع و اقسام موسیقی ها در این فیلم وجود دارد.

«چشم شب روشن» به تهیه‌كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی