كتاب «سی‌ویك اتود برای سی‌ویك گوشه از دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله» نوشته حامد گرجی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

كتاب «سی‌ویك اتود برای سی‌ویك گوشه از دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله» اثر حامد گرجی توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.

در معرفی این اثر می‌خوانیم:

«اغلبِ كتاب‌هایی كه با مضمون یا عنوان اتود منتشر می‌شوند برخاسته از فضای موسیقی ایرانی نیستند. اگر هدفِ اتودنوازی را حركتی در جهتِ افزایش مهارتِ ذهنی و فیزیكیِ نوازنده بدانیم، لازم است این مهارت‌ها همسو با بستری باشند كه نوازنده قرار است در آن حضور یابد.

با درنظر گرفتن این دیدگاه لازم است در اتود برای ساز ایرانی موسیقی ایرانی نقش پایه‌ای داشته باشد. در دلِ گوشه‌های ردیف موتیف‌ها، تحریرها، عبارات و جملات بسیاری وجود دارد كه اجرا و دركشان برای هنرجویان و نیز تفهیم و تدریسشان برای هنرآموزان با دشواری‌هایی همراه است.

گاه این دشواری به كافی‌نبودنِ مهارت نوازندگی و تكنیكی هنرجو بر می‌گردد و گاه به عدم دركِ معنای جملاتِ موسیقاییِ ثقیل و پیچیده.

در كتاب پیشِ‌رو كه 31 اتود برمبنای گوشه‌های دستگاه شور از ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند ارائه شده بر قسمت‌های دشوار ردیف، نوری افكنده‌ایم و به استقبال دست‌وپنجه‌نرم‌كردن با آنها رفته‌ایم. تكرار مداوم این قسمت‌ها و اجرای دگره‌هایی از آنها موجب قوام‌یافتنِ درك هنرجو و افزایشِ توانمندیِ اجراییِ وی می‌شود.

از طرفی جای‌جایِ گوشه‌های ردیف مملو از ریتم‌های بسیار متنوع و تحریرهایی زیبا و خلاقانه‌ای است كه برای ساخت‌وپرداخت قطعاتی تازه و متفاوت ظرفیتی منحصربه‌فرد در اختیارمان قرار می‌دهد.

بسط و گسترشِ جملات موجود در گوشه‌ها و نیز این نگاه باز به ردیف می‌تواند به مثابه پیشنهاد و سرمشقی برای نغمه‌پردازی‌های بیشتر و زیباتر تلقی شود.»

مرتبط با این خبر

  • حكایت موسیقی‌های قصه‌گو

  • «نام جاوید وطن» به تصویر كشیده شد

  • نشست ماهانه خانه موسیقی

  • معرفی مدیر عامل جدید انجمن موسیقی ایران

  • اعضای جدید هیئت امنای انجمن موسیقی ایران

  • مجید درخشانی

  • «شب‌های روشن» افتتاح شد؛ تعزیه در قاب عكاسانه

  • آزادی زندانیان جرائم غیر عمد یزدی با كمك مصطفی راغب

  • شنونده «آگاهی بی‌انتها» و صدای «بیدادان» باشید

  • ترانه هایی كه به افتخار ایران خوانده شدند