چند آلبوم طی روزهای پایانی اسفند ماه سال 1402 در قالب گونه های متنوع موسیقایی پیش روی مخاطبان در حوزه نشر دیجیتالی آثار هنری قرار گرفته اند.

برخی از هنرمندان فعال عرصه‌های مختلف موسیقی طی روزهای پایانی سال 1402 اقدام به انتشار تازه‌ترین آثار خود در حوزه نشر دیجیتال كرده‌اند.

«زخمه های جاودانه»؛ شنیدن بخشی از زحمات هشتاد ساله استاد

آلبوم «زخمه های جاودانه» یكی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است كه مشتمل بر ارائه آثار منتخب مرحوم فرهنگ شریف از مدرسان و هنرمندان شاخص و پیشگام موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این مجموعه آمده است:

«مجموعه حاضر چكیده‌ای است، برآمده از هشتاد سال تلاش بی‌وقفه هنرمندی كه آوای سازش به گوش ایرانی‌ها طنین‌انداز است؛ گویی صدای تار در حافظه شنیداری مردم ایران با این سونوریته حك شده است.

نوازندگی تار به سبك روانشاد استاد فرهنگ شریف به عنوان یكی از ستون‌های شناخت تار ایرانی در كنار دیگر سبك و سیاق‌های تارنوازی كاملاً شناخته‌شده و پذیرفته شده است.

گرچه نمی‌توان روشی واحد برای آموختن این سبك نوازندگی ابداع كرد؛ اما نگاهی جامع به ابعاد مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی می‌تواند راهگشای فراگیری راز و رمز این شیوه باشد تا بتوان همه آنها را در كنار هم پذیرفت و خانواده بزرگ موسیقی ایرانی را كه سلیقه‌های متنوعی در برمی‌گیرد، شناخت.

این مجموعه كه شامل هفت آلبوم و یك جلد كتاب است، به قلم هنرمندان گرانقدر جناب استاد فرهاد فخرالدینی و جناب استاد حسین علیزاده در وصف استاد فرهنگ شریف و خط جناب استاد یدالله كابلی روی طرح جلد، مزین شده است.»
«موسیقی لرستان»؛ شنیدن تنبورلكی امام قلی امامی

«موسیقی لرستان» هم آلبوم جدیدی درحوزه موسیقی نواحی ایران است كه در قالب پروژه موسیقی نواحی ایران مؤسسه ماهور پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در این آلبوم موسیقی 17 قطعه موسیقایی با هنرمندی امام قلی امامی نوازنده تنبور لكی و پوریا فرجی و تاراله وردی منتشر شده است.

«شاررا»، «نقاره»، «گل خاك»، «چَپی»، «قطار»، «هَل پَركه»، «سحری»، «یاری»، «طرز»، «فرنگی رضا قلی»، «فرنگی بهمن میرزایی علی اللهی»، «فرنگی خان میرزایی»، «مالَ ژیری»، «خریوی»، «برزه كویی»، «پاوه موری» قطعاتی هستند كه در این آلبوم شنیدنی شده‌اند.
«جایی باستانی»؛ سیری آزاد در یك جریان ملودیك

آلبوم «جایی باستانی -1» عنوان یكی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است كه به تازگی با هنرمندی احسان بنی طبا پیش روی مخاطبات قرار گرفته است.

«برخاستن»، «آشوب»، «محوشدگی»، «اشك»، «مرثیه»، «شفق»، «فلق»، «بازگشت»، «یگانگی»، «تجلی»، «ابدیت» و «عدم» عناوین آثاری هستند كه در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

در توضیحات تكمیلی این آلبوم آمده است:

«آلبوم موسیقی «جایی باستانی» حدیث اُنس و فراق و عشق خداوندگاری از شكوه و عظمت با جانِ جهان است.

این كانسپت آلبوم مبتنی بر سیری آزاد از جریان ملودیك بر بستر صوتیِ شكل گرفته در فواصل میكروتونال گام چهارگاه در تلفیق با گام دوماژور است و شاید مهمترین شاخصه آن، فرم میكروتونال دِرُن این آلبوم است كه می‌تواند ظهوری نو در جریان موسیقیِ مبتنی بر فواصل موسیقایی ایرانی را نوید دهد.»
«میهنم سلام»؛ شنیدن یك اثر موسیقایی با صدای سالار عقیلی

آلبوم «میهنم سلام» هم عنوان یكی دیگر از آثار تازه انتشار یافته عرصه موسیقی است كه با آهنگسازی پیمان سلطانی و خوانندگی سالار عقیلی دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این آلبوم مشتمل بر هشت قطعه موسیقایی است كه ترانه‌های توسط بیژن ترقی، غلامرضا سلیمانی و عارف قزوینی سروده شده است.

«میهنم سلام»، «واریاسیون»، «ساز و آواز»، «دیرینه»، «فغان برای دو كمانچه»، «واریاسیون براساس قطعه ایران جوان» آثاری هستند كه در این اثر دیجیتال به چشم می‌خورد.
«آتش عشق»؛ سیری درموسیقی ردیف دستگاهی ایران

آلبوم «آتش عشق» هم عنوان یكی دیگر از آثار تازه انتشار یافته بازار موسیقی است كه با آهنگسازی و تنظیم حسین قاسم زاده و خوانندگی مهران زرین پور در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

حمید قنبری نوازنده تمبك و دایره، علیرضا دریایی نوازنده كمانچه و ویولن، میلاد محمدی نوازنده تار و تارباس، مریم خدابخش نوازنده عود، علی عابدین نوازنده سنتور، حسین قاسم زاده نوازنده نی، حسن خدایی نیا صدابردار گروه اجرایی این آلبوم را تشكیل می‌دهند.

«آتش عشق» با شعر سعدی، «تك نوازی سنتور»، «آوازعشق» با شعرابوسعید ابالخیر، «بیدل» با شعر مولانا، «تك نوازی تار» و «طرب» با شعر مولانا از جمله قطعاتی هستند كه در این آلبوم منتشر شده‌اند.
«سنگ خارا»؛ شنیدن یك نگرش نو به اصالت‌ها

آلبوم «سنگ خارا» مشتمل بر اجرا و بازخوانی آثار منتخب زنده یاد علی تجویدی موسیقیدان پیشگام كشورمان با نوازندگی ویولن، نوازندگی پیانو و تنظیم بابك شهركی در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

«سنگ خارا»، «تنها منشین»، «دیدی كه رسوا شد دلم»، «بازگشته»، «آشفته حالی»، «رفتم كه رفتم»، «رفتم و بار سفر بستم»، «پشیمانم»، «آتش كاروان» قطعاتی هستند كه در این آلبوم گنجانده شده‌اند. این در حالی است كه بابك شهركی صدابردار، رضا خرم مدیر اجرایی، پرهام عرب (موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش) طراح گرافیك و معین هاشمی نسب عكاس روی جلد دیگر عوامل اجرایی پروژه را تشكیل می‌دهند.

بابك شهركی متولد سال 1358 در تهران است. از سال 65 نزد همایون خرم ویولن را یاد گرفت. پس از تحصیلات دوره دبیرستان به دانشكده موسیقی رفت. او اساتید دیگری چون ابراهیم لطفی و حسن ریاحی در ویولن و داود گنجه‌ای و محمد مقدسی در كمانچه داشت. وی علاوه بر نوازندگی، آهنگسازی نیز می‌كند و در آلبوم‌های زیادی نیز با هنرمندان دیگر همكاری داشته است.
موسیقی عرب‌های خوزستان»؛ شنیدن موسیقی صحرا نشینان در سه نوع

«موسیقی عرب‌های خوزستان» عنوان یكی از تازه‌ترین آلبوم‌های مرتبط با موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونه‌های دیگر این منطقه است كه وارد فرآیند فروش محصولات موسیقایی شد.

محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی درباره مجموعه «موسیقی عرب‌های خوزستان» نوشته است:

«در ایران، بیشترین تراكم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی كشور و مناطقِ مركزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساكنِ استان خوزستان را می‌توان، بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم كرد. به‌جز سه نوع موسیقی «حَضْری» (شهری)، موسیقی «شَعبی رِیفی» (مردمی روستایی) و موسیقی مردم‌پسند، گونه‌های دیگری نیز در میان عرب‌های خوزستان رایج است.

نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حركات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین كننده است، ولی در فعالیت‌هایی مانند كارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئینی، بازی‌های كودكانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، می‌توان گفت، موسیقی در درجه دومِ اهمیت قرار می‌گیرد؛ به‌صورتی كه گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار می‌شوند.

نكته بسیار مهمی كه باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل‌بودن بیشترِ مراسم و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی زنان و مردان از یكدیگر است. از این رو، كارگان (رپرتوآر) های موسیقی آنان كاملاً متفاوت با یكدیگر اجرا می‌شود.»
درس‌هایی از داریوش صفوت برای سه تار؛ شنیدن ضبط‌های استاد فقید

آلبوم «درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار» عنوان یكی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است كه به همت نشر ماهور در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

در توضیحات تكمیلی این پروژه آمده است:

مجموعه حاضر شامل ضبط‌های خصوصی است كه مرحوم داریوش صفوت طی چند سال سر كلاسش اجرا كرده است. شیوه‌ آموزش جلسات خصوصی معمولاً بدین‌گونه بود كه او بر اساس برنامه‌ تدریس هر جلسه، در كنار پرداختن به جزییات و ظرایف هر قطعه، بخشی از جلسه را نیز به ضبط قطعات اختصاص می‌داد. اجرای این قطعات معمولاً از روی نت و با تمپوی آهسته و گاهی همراه با توضیحات شفاهی بود.

بخش عمده‌ای از جلسات تدریس، به ردیف ابوالحسن‌صبا از جمله ردیف سه‌تار، سنتور، و ویولن اختصاص یافته بود. البته به جز ردیف سه‌تار صبا، مرحوم صفوت، ردیف سنتور و برخی قطعات ردیف ویولن را برای اجرا روی سه‌تار تنظیم و تدریس می‌كرد. پس از حدود بیست سال، برخی شاگردان مجموعه ضبط‌های خود را در اختیار خانواده او قرار دادند تا به عنوان یادگار ثبت و ضبط شود.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران