display result search
تازهترین كنسرت اركستر ملی ایران در حالی به رهبری مجید انتظامی به صحنه رفت كه بینندگان این اجرا تماشاگر اجرای خاطرهانگیزترین ملودیهای آهنگساز برگزیده سینمای ایران بودند.
تالار وحدت تهران شامگاه روز سهشنبه چهاردهم آذر بالاخره بعد از مدتها از وعده برگزاری پروژه «همراه با خاطرهها» میزبان تعداد زیادی از مخاطبان و علاقهمندان موسیقی ملی ایران با تازهترین كنسرت اركستر ملی ایران به آهنگسازی و رهبری اركستر مجید انتظامی از معتبرترین و شناختهشدهترین آهنگسازان سینمای ایران بود.
كنسرتی كه ابتدا قرار بود مهر سال 1401 در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گیرد اما به سرانجام نرسید تا اینكه به واسطه برنامهریزیهای جدیدی كه از مدتها پیش صورت گرفت، بالاخره طلسم برگزارنشدن آن شكسته شد و مخاطبان و علاقهمندان موسیقی اركسترال شاهد به صحنه رفتن یكی از پرمخاطبترین و خاطرهسازترین كنسرتهایی بودند كه تاكنون به واسطه اركستر ملی ایران روی صحنه رفته بود.
كنسرتی كه این بار دستاندركاران اجرایی اركستر ملی ایران تلاش كردند از پس حاشیههای فراوانی كه در این چند ماه پیرامون اركسترهای دولتی در رسانهها منتشر شده، میزبان گروهی از نوازندگانی باشند كه در كنار دیگر نوازندگان استخدام اركسترهای دولتی، سابقه درخشانی در موسیقی پاپ دارند و حضورشان اتفاق جالب توجهی به نظر می آمد؛ شرایطی كه به نظر میآمد نام و اعتبار مجید انتظامی انگیزه اصلی حضورشان در تازهترین كنسرت اركستر ملی ایران بوده است.
بخش اول كنسرت كه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، اختصاص به اجرای موسیقی مجموعه «شیخ بهایی» داشت كه سال 1387 به كارگردانی شهرام اسدی، آهنگسازی مجید انتظامی از شبكه دو سیما پخش شد.
سریالی كه به دلیل دارابودن رنگ مایههای تاریخیاش از موسیقی ویژهای نیز برخوردار و در این كنسرت نیز كوشش شده بود كه با تركیبی از ملودیهای مدرن و بدوی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ملودیهایی كه انتظامی اصراری برای دارابودن ملودی عربی آن نداشت اما تلاش كرد تا با تونالیتهای از موسیقی عربی قالب كار را در قالبی مشتمل بر موسیقی ایرانی تركیب یافته با سازهای جهانی ارایه دهد.
اجرای بخشهایی از موسیقی متن فیلم «دوئل» به كارگردانی احمدرضا درویش و آهنگسازی مجید انتظامی ادامهدهنده كنسرت «همراه با خاطرهها» اركستر ملی ایران بود كه در قالبی متفاوت و با تنظیم جدید برای اركستر، برای علاقهمندان اجرا شد. موسیقی كه علاوه بر نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بیست و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس زرین جشن خانه سینما را دریافت كرد و از جمله آثاری است كه انتظامی آن را با نگاهی متفاوت به موسیقی منطقه جنوب كشورمان و مولفههای اصلی آثار شناسنامهدارش ساخت.
«زال و سیمرغ» كه عموم مخاطبان آن را به عنوان موسیقی تیتراژ انیمیشن «بچههای كوه آلپ» میشناسند، قطعه بعدی این كنسرت بود كه به واسطه حضور مجید انتظامی و حال و هوای نوستالژیك آن كه یادآور كارتونهای خاطرهانگیز دهه 60 سیما بود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.
موسیقی تیتراژ انیمیشن «بچههای كوه آلپ» جزو آثاری است كه گرچه نسخه اصلی موسیقی تیتراژش همانی نبود كه به گوش مخاطبان آن سالها رسید، اما آنچنان خاطرهساز شد كه خیلیها تا سالها فكر میكردند مربوط به سازندگان ژاپنی آن بوده، غافل از اینكه موسیقی تیتراژ ابتدایی اثر، ساخته آهنگساز ماندگار و معتبری چون مجید انتظامی است كه بر اساس سیاستگذاری آن دوران، بر موسیقی اصلی متن سریال ساخته هیروسه ریوهه گذاشته شد. یك موسیقی از یك انیمیشن محصول كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به نام «زال و سیمرغ» كه انتظامی در آن به عنوان آهنگساز حضور داشته و در آن سالها هم هیچكس سراغی از آن نمیگرفت.
موسیقی با حال و هوای ایرانی كه نوازندگی سنتور موسیقی اصلی آن بر عهده اردوان كامكار بود و آنچنان در آن دوران روی موسیقی تیتراژ این مجموعه نشسته بود، كه بسیاری از بینندگان تا سالها فكر میكنند كه این موسیقی، ملودی اورجینال تیتراژ بوده و با آن خاطرهسازی كردند.