display result search
آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» با بخش ویژه موسیقی كلاسیك ایرانی در سرای محله ابوذر برگزار شد.
آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» جمعه- 26 آبانماه- به تكنوازی سازهای موسیقی كلاسیك ایرانی اختصاص داشت و شركتكنندگان اجراهای خود را به صحنه بردند. اكثر اجراها مختص موسیقی كوبهای و تكنوازی تمبك بود و 85 نوازنده تمبك قطعاتی مقابل هیئت داوران اجرا كردند.
بخش اول اجراها، به تكنوازی تمبك اختصاص داشت و پس از آن، اجراهای دف، تار، سهتار، سنتور و كمانچه برگزار شد و در آخر، در بخش آواز گوشههایی در دستگاههای مختلف اجرا شد. حضور پررنگ نوازندگان استانهای كشور، از نكات ویژه روز پایانی جشنواره بود.
نوازندگان استانهای كشور پرقدرت ظاهر شدند
آمنه خدادادی نوازنده و سرپرست برنامهریزی و هماهنگی تیم داوران پنجمین دوره جشنواره در مورد كلیت اجراها در 6 روز گذشته اظهارداشت: نوازندگان شركتكننده از استانهای كشور در بخشهای مختلف بسیار پرقدرت ظاهر شدند. امسال به نسبت دورههای گذشته قطعات در سطح بهتری در بخشهای مختلف توسط نوازندگان نواخته شد.
وی در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان در پنجمین دوره جشنواره گفت: متأسفانه برخی شركتكنندگان در ریتم مشكل داشتند، در برخی نیز سونوریته و نوانس مشكلاتی وجود داشت. شركتكنندگان باید بدانند این مسائل در موسیقی بسیار مهم است و چنانچه این مسائل به خصوص تئوری موسیقی اصلاح شود، مطمئناً سطح اجراها بسیار بالاتر خواهد رفت.
خدادادی افزود: اگر هنرجویان تئوری قطعاتی كه میخواهند بنوازند را یاد گرفته باشند، اجراهای خیلی بهتری خواهند داشت. البته یقین دارم در دورههای آینده حتماً در اجرایشان این نكات رعایت خواهد شد.
اكثر نوازندگان شركتكننده تكنیك خوبی داشتند
آرش فرهنگفر از داوران جشنواره موسیقی «امیرجاهد» در مورد اجراها بیان كرد: از اجراهای امروز بسیار لذت بردم و در ردههای سنی مختلف و در تمامی سازها اجراهای خوبی داشتیم، به خصوص در ساز تمبك كه اگر این مسیر را ادامه دهند، قطعاً آینده درخشانی در انتظارشان خواهد بود.
وی افزود: یكی از مسائلی كه در این جشنواره در بخش تمبك به وضوح به چشم میآمد تكنیك خوبشان بود اما باید روی صدادهی بهتر تمركز بیشتری كنند. همچنین در مواقعی تمپو تغییر میكرد. تعدادی از نوازندگان ناآگاهانه متر و تمپو را تغییر میدادند كه این موضوع به وضوح به چشم آمد و به هیچ وجه توقع نداشتم كه به صورت ناگهانی این كار را انجام دهند. به هر صورت هدف جشنواره كسب تجربه است و مطمئناً به مرور زمان و با تمرین زیاد میتوانند این مشكلات را برطرف كنند.
فرهنگفر بیان كرد: پیشنهادی كه برای شركتكنندگان دوره آینده دارم، این است كه از امروز تمرینات خودشان را برای حضور در ششمین دوره جشنواره آغاز كنند. به هر حال موسیقی نیز مانند ورزش است و باید از امروز برای دور بعد مسابقات تلاش كنند تا بتوانند اجراهای بهتری به نسبت این دوره داشته باشند.
پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» در روز ششم اجراها در ژانر موسیقی كلاسیك ایرانی پایان یافت و اختتامیه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد «امیرجاهد» به همت خانهموزه دكتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 11 تا 26 آبانماه در سالن برج آزادی تهران، خانهموزه استاد امیرجاهد، و سرای ابوذر برگزار شد.
این جشنواره در بخشهای تكنوازی، دونوازی، اجرای گروهی، پژوهش، و بخش ویژه استعدادهای درخشان در گونههای مختلف همچون موسیقی كلاسیك ایرانی، موسیقی نواحی ایران، كوبهای، كلاسیك غربی، و پاپ و در ردههای سنی «الف» (9 تا 11 سال)، رده سنی «ب» (12 تا 15 سال)، رده سنی «ج» (16 تا 18 سال)، رده سنی «د» (19 تا 35 سال) و رده سنی «ه» (36 سال به بالا) برگزار شد.