display result search
دستاندركاران برگزاری جشنواره ملی سرود فجر با برگزاری یك نشست رسانه ضمن ارایه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه، به تشریح دیگر جزییات این رویداد طی روزهای پیشرو پرداختند.
نشست رسانهای دستاندركاران جشنواره ملی سرود فجر روز یكشنبه بیست و یكم آبان در سالن نشستهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمد الهیاری مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره ملی سرود فجر در ابتدای این نشست گفت: خوشبختانه دبیر جشنواره و مدیران اجرایی جشنواره تلاش میكنند تا به محض انتشار فراخوان جشنواره اخبار و فعالیتهای انجام گرفته در این رویداد را با مردم و اهالی رسانه به اشتراك بگذارند. به هرحال با روی كارآمدن دولت سیزدهم و جضور آقای اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید بر این بود كه گونه سرود دوباره احیا شود. شرایطی كه باید موجب همافزایی متولیان عرصه سرود كشور شود.
وی افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم سرود را به جایگاه واقعیاش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم حتی در تلاش هستیم كه این مقوله در ساختار رسمی وزارتخانه قرار گیرد. خوشبختانه با روی كارآمدن آقای جلیلی در سمت مدیریت سرود دفتر موسیقی وزارت ارشاد تلاش كردیم تا در حوزه سرود تولید انبوه نداشته باشیم، آنچه مهم بود شناسایی گروههای سرود كشور، توانمندسازی سرپرستان گروههای سرود، ارتقای سطح موسیقایی گروه سرود و مواردی از این دست بوده است. شرایطی كه منجر به تولید آثاری در حوزه آموزش بوده كه برای ما بسیار مهم بوده است.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تقویت حوزه سرود، تاكید كرد: ما تصمیم داریم علاوه بر تقویت سرود در همه بخشها بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری، در حوزههایی غیر از سرود دانشآموزی هم فعالیتهایی داشته باشیم. شرایطی كه میتواند در حوزه سرود دانشجویی هم مورد توجه قرار گیرد. ما علاوه بر این موضوع تصمیم داریم تا با استفاده از آثار آهنگسازان شناخته شده موسیقی و سرود كارهایی را در حوزه بزرگسال انجام دهیم. ما به هیچ عنوان قصدی برای رقابت با متولیان عرصه سرود نداریم آنچه انجام میشود موازیكاری نیست بلكه تنظیم فعالیتهای سرود كشور به واسطه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه هم اكنون نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: ما طی این ماهها جلسات متعددی را با گروههای سرود و فعالان این عرصه برگزار كردیم و تصمیم داریم با برگزاری جلسات آسیبشناسی شرایط بهتری را برای ارتقای سطح كیفی آثار انجام دهیم. ما در حوزه تولید هم برنامههای متعددی داریم كه تصمیم داریم بر این مبنا آلبومی را هم تولید كنیم.
الهیاری درباره جشنواره سرود فجر گفت: سرود قابلیت این را دارد كه یك جشنواره بزرگ و مستقل داشته باشد و امیدوارم برگزاری جشنواره سرود فجر بتواند به ارتقای سطح كیفی و افزایش وحدت و مودت بین اهالی موسیقی و سرود كمك كند.
حامد جلیلی مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اولین جشنواره ملی سرود فجر هم در این نشست رسانهای ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این رویداد بیان كرد: در كشور ما به ویژه در سالهای اخیر جشنوارههای زیادی با موضوع سرود برگزار میشود. این روند هم اتفاق مباركی است كه دربرگیرنده قابلیتهای جریانسازی در عرصه سرود است. هدف ما ارتقای سطح شنیداری مردم است. سرود یك رسالت متعالی دارد كه باید از قابلیتهای آن استفاده كرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا موضوعات تربیتی و تعلیمی در بخشهای مختلف جشنواره سرود فجر پیشروی مخاطبان قرار گیرد. این در حالی است كه ما در حوزههای خانواده هم تصمیم داریم كه بخشهای ویژهای را در نظر بگیریم كه میتواند دربرگیرنده تنوعات مختلفی باشد. در این زمینه برنامهریزیهای خوبی صورت گرفته كه به زودی جزئیات آن اعلام میشود.
جلیلی بیان كرد: یكی دیگر از بخشهایی كه در این جشنواره روی آن تاكید زیادی داریم بخش موسیقی كرال است. موضوعی كه در ورای آفت پلیبكخوانی است و میتواند دربرگیرنده مؤلفههای مهم آموزشی باشد كه در این زمینه برنامهریزیهایی انجام گرفته كه میبایست حتی خارج از جشنواره موسیقی فجر نیز مورد توجه ما باشد. ما باید گروههای سرود را مجاب كنیم كه به حوزه موسیقی كرال توجه بیشتری داشته باشند. این موضوع یكی از مهمترین اهداف ما در بخش سرود دفتر موسیقی است كه میبایست روی آن تمركز بیشتری داشته باشیم.
مسعود صیامی دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر هم در این نشست رسانهای بیان كرد: امسال جشنواره با رویكرد متفاوتی در حوزه فراخوان پیشروی شركت كنندگان قرار گرفت. شرایطی كه مشتمل بر سرود، آكاپلا و گروههای كُر است. ما در كنار بخشها بخش پایاننامه هم داریم كه در این راستا بر اساس محتوای فراخوان هنرمندان میتوانند شركت كنند. ما در این زمینه هیچ محدودیت جنسیتی نداریم و همه گروهها و هنرمندان این عرصه میتوانند آثارشان را بر اساس فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.
صیامی در ادامه صحبتهای خود گفت: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طرحی كردیم كه به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است كه ما در این زمینه روی اجرای زنده گروهها تاكید داشته و داریم. یعنی گروهها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی كرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال كنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم كه پس از آن آثار به مرحله منطقهای و استانی راه پیدا خواهند كرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه كشوری را انتخاب كردیم كه در این مرحله آثار مورد داوری قرار میگیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا میكنند. البته گروههای راهیافته به بخش نهایی جشنواره موظفند كه یك اثر تولیدی جدید را با حضور یك «راهبر» تولید كنند كه این میتواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت كند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است كه از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوتهای كیفی باشد.