display result search
نخستین كنسرت پاییز اركستر ملی ایران با عنوان «پاییزان» به رهبری همایون رحیمیان با اجرای قطعههایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
نخستین كنسرت پاییز اركستر ملی ایران، یكی از زیرمجموعههای بنیاد فرهنگی هنری رودكی، با عنوان «پاییزان» به رهبری همایون (علی) رحیمیان، علی عابدین به عنوان سولیست سنتور با اجرای قطعههایی از روح الله خالقی، جواد معروفی و حسین دهلوی آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
این كنسرت نخستین اجرای اركستر ملی ایران پس از انتخاب رحیمیان به عنوان رهبر دائم اركستر ملی ایران بود.
پس از حضور نوازندگان در صحنه، رهبر اركستر وارد صحنه شد كه با تشویق مخاطبان همراه بود و برخی از آنان نیز به احترام او ایستادند و تشویق كردند، در ابتدا قطعه «رنگارنگ شماره یك» اثر روح الله خالقی اجرا شد، روح الله خالقی (1344-1285) آهنگساز، نوازنده و از پیشگامان موسیقی ملی بود. وی از برگزیدگان مكتب موسیقایی علینقی وزیری و از خدمتگزاران موسیقی و فرهنگ ایران بود.
قطعه «رنگارنگ شماره یك» در آواز اصفهان از مشهورترین آثار بیكلام خالقی است، این قطعه و همین طور رنگارنگ شماره 2» در ماهور، ساختاری سوییت مانند دارند، قطعههای كوتاه با سرعتها و در گوشههای مختلف در كنار یكدیگر قرار گرفتهاند.
در «رنگارنگ شماره یك»، یكی از مشهورترین آثار خالقی (ملودی تصنیف بهار دلنشین) هم قرار دارد. آثار با كلام خالقی به علت داشتن ملودیهای متوازن و خوش طرح و البته ساختار متقارن، قابلت اجرای بیكلام هم دارند.
پس از قطعه «رنگارنگ شماره یك»، قطعه «سوییت دشتی» اثر جواد معروفی ابتدا با سازهای زهی آغاز شد، سپس با فلوت و همراهی سازهای ایرانی از جمله سه تار و سنتور ادامه پیدا كرد.
جواد معروفی (1372- 1391) آهنگساز، رهبر اركستر، نوازنده پیانو، از مهمترین چهرههای موسیقی ملی و از برگزیدگان موسیقی ایران بود. وی در زمینه پیانونوازی موسیقی ایرانی صاحب مكتب است و یكی از مهمترین كارهای او، تدوین ردیف موسیقی ایران برای پیانو است.
«سوییت دشتی» از آثار بیكلام معروفی است كه ابتدا برای پیانو و سپس برای اركستر نوشته شد، تقریبا بیشتر ویژگیهای موسیقی معروفی را میتوان در این اثر شنید. خطوط ملودی روان و هارمونی ملایم و در راستای ملودیها و همچنین سیری در گوشههای مهم آواز دشتی، از شاخصههای این اثر است.
«به یاد صبا/نغمه ترك» حسین دهلوی از دیگر آثاری بود كه شب گذشته توسط اركستر ملی ایران اجرا شد، حسین دهلوی (1398-1306) آهنگساز و رهبر اركستر از تلاشگران مهم عرصه موسیقی هنری ایران بود. دهلوی از مدیران شایسته هنرستان موسیقی ملی بود و دوره مدیریت وی از دورههای درخشان این مركز مهم آموزشی محسوب میشود.
«به یاد صبا» كه براساس تمی از استاد ابوالحسن صبا در اردیبهشت سال 1337 نوشته شد، نخستین بار در خردادماه همان سال با اركستر شماره یك هنرهای زیبای كشور در دانشگاه تهران اجرا شد.
همچنین «نغمه ترك» براساس «دوضربی بیات ترك» اثر استاد صبا ساخته شده و از آثار مشهور دهلوی است.
سپس قطعه «یار رمیده» اثر روح الله خالقی توسط اركستر ملی ایران اجرا شد، پس از اجرای این قطعه، رهبر اركستر صحنه را ترك كرد و بعد از چند دقیقه به همراه علی عابدین سولیست سنتور وارد صحنه شد و مخاطبان آنان را تشویق كردند.
در این بخش، ابتدا با نوازندگی سولیست سنتور و سپس همراهی سایر سازهای زهی، قطعه «كنسرتینو برای سنتور و اركستر» اثر حسین دهلوی اجرا شد. «كنسرتینو برای سنتور و اركستر»، سال 1377 با همكاری فرامرز پایور در چهار موومان ساخته شده است.
پس از اجرای این قطعه، رهبر اركستر و نوازندگان صحنه را ترك كردند و زمانی برای استراحت اختصاص داده شد.
بعد از پایان زمان استراحت، نوازندگان و رهبر اركستر با تشویق مخاطبان به صحنه بازگشتند، در این بخش قطعه «سبكبال» اثر حسین دهلوی اجرا شد؛ این قطعه سال 1332 در دستگاه شور و براساس قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اثر استاد صبا ساخته شده و از نخستین آثار دهلوی است.
در ادامه قطعههای «دو نغمه بختیاری» اثر خالقی، «آهنگ آذربایجانی» اثر دهلوی و «رنگارنگ شماره 2» اثر خالقی اجرا شدند.
پس از پایان رپرتوار اركستر ملی ایران، مخاطبان ایستاده و اركستر را تشویق كردند، سپس اركستر برای قدردانی از مخاطبان بخشی پایانی قطعه «رنگارنگ شماره 2» را اجرا كرد.
پس از این اجرا، رهبر اركستر صحنه را ترك كرد اما تشویقهای مخاطبان ادامه داشت و رحیمیان با تشویقهای مكرر مخاطبان به صحنه بازگشت و اركستر قطعه «سبكبال» را بار دیگر اجرا كرد.
اركستر ملی ایران شب گذشته، اجرای متفاوتی را پشت سرگذاشت، علاوه بر انتخاب رپرتوار مناسب از آثار آهنگسازان بنام و فقید ایرانی، میزبان تعداد قابل توجهی از مخاطبان بود كه با اجرای هر قطعه، اعضا و رهبر اركستر را تشویق میكردند كه نشان از رضایت آنان داشت.
همچنین از نكات قابل توجه كنسرت شب گذشته اركستر ملی ایران، نمایش تصاویری از آهنگسازان و نام قطعهها در پس زمینه اركستر در حین اجرای قطعهها بود، همچنین بروشور كنسرت شامل معرفی آهنگسازان، رهبر اركستر، نوازندگان و نام قطعهها به صورت دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود تا آنان با آگاهی بیشتری در كنسرت حضور پیدا كنند.
در حین اجرا و پس از پایان اجرا نیز شهر تهران شاهد بارش باران بود و «پاییزان» اركستر ملی ایران در نخستین اجرا در فصل پاییز خاطرهساز شد.
مازیار ظهیرالدینی (كنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسمعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی (ویولن یك)، هادی آرزم، سانوا عندلیبی، آرش جامع، امیر نظری، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو (ویلن دو)، هومن اتابكی، همایون هاشمزاده، امیرحسین طایی، جاوید پناهی و اشكان نظر (ویولا) از نوازندگان اركستر ملی ایران در اجرای شب گذشته بودند.
همچنین محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی و سینا آذرباد (ویولنسل)، سروش كاكاوند، ستاره نامور و زهرا نوبری (كنترباس)، شهرام ركوعی، لیدا باقری (فلوت)، حسام صدفی نژاد، شمیم كیانی (اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملكی (كلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملكی (فاگوت)، سازهای ایرانی؛ مسیح تحویلداری، مسعود آزین، آناهیتا رمضانی (تار)، علی عابدین (سنتور)، مژگان محمدحسینی (قانون)، ماهان ببری (تنبك) و افشین مودب پور (پیانو) از دیگر اعضای اركستر ملی بودند.