display result search
علی جعفریپویان گفت: برای اركستر سمفونیك باید ساز خریده شود؛ ویولنهای پیشرفتهای در دنیا وجود دارد كه ما حسرت داشتنش را میخوریم.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی كارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» یكشنبه شب میزبان علی جعفری پویان نوازنده و مدرس ویولن بود. جعفری پویان پس از پخش رزومه او، با اشاره به اینكه كارنامه اش برای 20 سال است، گفت: در زمان طولانی تجربیات متعددی كردم. برای ورود به هر اركستر تلاش زیادی داشتم. نوازنده ها در طول زندگی تلاش می كنند تجربیات گوناگونی داشته باشند. هر كاری در موسیقی انجام می دهیم یك تجربه تازه است و هرچه جلو می رویم، می بینیم هنوز خبری نیست و حالا كه در این همه اركستر ساز زده ام احساس می كنم می توانم در یك اركستر استاندارد به عنوان نوازنده پذیرفته شوم.
وی افزود: از خودم اصلا راضی نیستم و می دانم چقدر ماجرا دارد كه بتوانم خود را موسیقیدان معرفی كنم. هنوز كه هنوز است جرئت نمی كنم اسم خودم را نوازنده ویولن بگذارم.
این موسیقیدان با بیان اینكه از 18 سالگی عضو اركستر سمفونیك صداوسیما شده ام، ادامه داد: سال 75، 76 بود و من بمب انرژی بودم. شرایط كار هر سال متفاوت بود و من به عنوان یك نوازنده در ایران هر سال خودم را با شرایط جدید تطبیق می دادم.
جعفری یادآور شد: نوازندگی اركستر می تواند شما را فرسوده كند اگر به غلط از شما استفاده شود. خیلی مواقع از ما غلط و خیلی مواقع هم درست و مطابق با استانداردهایمان از ما استفاده شد. مثلا ما تمرین های زیادی در اركستر صداوسیما می كردیم اما هیچ خروجی نداشتیم. این موضوع اركستر صداوسیما را كه بسیار خوب و تلفیقی از نیروهای جوان و با تجربه در آن سالها داشت پوساند.
وی كه در سابقه فعالیت دو دهه اخیر خود عضویت در اركسترهای ملی ایران، زهی نیاوران، سمفونیك تران، مجلسی تهران، سمفونیك جوانان جهان، فیلارمونیك تهران و زهی پارسیان را تجربه كرده، اظهار كرد: همه چیز موازی برای من جلو رفت. سال 75 و 76 اوج تحول در اركستر صداوسیما بود و تولیدات جدیدی با تولیدات ناب موسیقی پاپ همراه شد و همه چه آهنگساز و چه نوازنده با انگیزه و پرانرژی كار می كردند. این روند داشت تكمیل می شد اما سیستم تولید ضبط موسیقی یك نتیجه داشت و فعالیتهای اركستری ما بازده دیگری داشتند كه قابل بررسی است.
وی با اشاره به اینكه یكی دو سال است فعالیت اركستری خود را كم كرده، افزود: قدری خسته شده ام. اشتباه استفاده كردن از ما باعث این خستگی شد. من 38 ساله ام و نباید خسته شده باشم اما فشار كاری در این چند سال به نحوی كه هم مدرس، هم نوازنده استودیو و هم نوازنده اركستر بودم از یك جایی مرا متوقف و وادار به بازنگری كرد.
جعفری پویان با بیان اینكه ترجیح میدهد پروژه ای كار كند، تصریح كرد: یكی دو سال است كه گرایش خودم به سبكهای مختلف موسیقی غیر از موسیقی سمفونیك بیشتر شده است. مثلا یكی دو سال است در پروژه هایی كه با همایون شجریان به عنوان نوازنده ویولن ثابت بوده ام. بیشتر عقب ایستاده ام و تماشا می كنم.
وی در پاسخ به این سوال مهدوی كه به چرا به عنوان كسی كه این همه تجربه دارد، چنین تصمیمی گرفته، در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمانی كه آقای علی رهبری آمدند به عنوان موزیسینی كه نسبت به تعطیلی اركستر سمفونیك احساس دین می كرد و باید كمك می كرد، بدون تحقیق و سوال حتی درباره قرارداد من و همكارانم بسیج شدیم تا اركستر از تعطیلی و انجماد دو ساله خود خارج شود. سر كار رفتیم و در یك هفته رپرتوار سنگین را سعی كردیم دربیاوریم و بعد از آنكه آنقدر فشار رویم بود، -حالا هم برای همه به ویژه نوازنده ها احترام قائلم،- تازه درباره شرایط كار سوال كردم و دیدم برخوردها، همان برخوردهای سابق است.
وی در پایان گفت: یكی از خواسته های من این است كه برای اركستر سمفونیك باید ساز خریده شود، آن هم جایی كه قدمت 80 ساله دارد. ویولن های پیشرفته ای در دنیا وجود دارد كه ما حسرت داشتنش را می خوریم. نداشتن ساز و بی نظمی در پرداخت حقوق مرا سرخورده كرد و تصمیم گرفتم نگذارم بیش از این به من توهین شود و در استودیو كار كنم، تدریس كنم و...
«چشم شب روشن» به تهیه كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها هر شب ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن می رود.
انتهای پیام/