استاد احمد پژمان گفت: امروز جوانان منكر ملودی، هارمونی، ریتم و... می‌شوند و كارشان به ساوند افكت تبدیل می‌شود. جوان‌ها می‌خواهند به همه موسیقی‌ها انگ قدیمی بزنند؛ البته تعداد كسانی كه استعداد دارند هم كم است.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی كارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» یكشنبه شب میزبان احمد پژمان آهنگساز و موسیقی‌دان بود. پژمان در ابتدای سخنانش گفت: من وقتی بورسیه گرفتم و به وین رفتم، این شانس را داشتم كه با بهترین استاد آكادمی وین روبرو شدم و او اولین چیزی كه برای من آنالیز كرد، موسیقی بود كه بلا بارتوك نوشته بود. او روی موسیقی كشورهای بالكان كه با ریتم های مختلف درست می شود، تحقیق كرده بود.

وی افزود: وقتی من بعد از تحصیلات به ایران برگشتم، به دانشجویانم توصیه می كردم درباره ریتم ها تحقیق كنند. همه ریتم ها از كلام می آیند و من وقتی ریتم جملات مختلف را در می آوردم، درباره جمله "میخوام برم شمرون" به این نتیجه رسیدم كه ریتم 6، 8 برای این مناسب نیست و 10، 8 برای آن مناسب است تا خسته كننده نباشد.

جوانان منكر ملودی، هارمونی، ریتم و... می شوند

این استاد موسیقی درباره وضعیت این رشته در دانشگاه ها، اظهار كرد: قضاوت من چون در دانشگاه نیستم، شاید درست نباشد. به نظرم در بخش آهنگسازی، جوانها به موسیقی آوانگارد گرایش دارند. اشكال این گرایش این است كه آنها به موسیقی كشورشان و موسیقی كلاسیك واقف نیستند. از سوی دیگر باید پرسید این آهنگها برای چه گروه و مخاطبی نوشته می شود؟ نوازنده چنین موسیقی را دوست ندارد، جوانان منكر ملودی، هارمونی، ریتم و... می شوند و كارشان به ساوند افكت تبدیل می شود. این نوع هم در جای خودش جذاب است اما نه همیشه. جوانها میخواهند به همه موسیقی ها انگ قدیمی بزنند. باید ایستادگی كرد. تعداد كسانی كه استعداد دارند هم كم است.

موسیقی ایران آنقدر غنی است كه می شود با آن آهنگ آوانگارد هم ساخت

وی درباره تجربیاتش در موسیقی كودكان گفت: من اعتقاد دارم كه موسیقی ایران آنقدر پتانسیل و چیزهای تازه دارد كه حتی می توان با آن المانها آهنگهای آوانگارد ساخت. من موسیقی مملكتم چه محلی، نواحی، ترانه و هر موسیقی خوبی را دوست دارم و درباره تجربیاتم در حوزه موسیقی كودك نیز چون خودم صاحب فرزند بودم، به این فكر می كردم اثری بسازم كه او آن را متوجه شود.

در ادامه مانی جعفرزاده دكترای فلسفه موسیقی در ارتباط زنده تلفنی، درباره استاد پژمان اظهار كرد: استاد یكی از برجسته ترین مدرسین موسیقی، آهنگسازان معاصر ایرانی و یكی از مهم ترین نقاط وصل موسیقی گذشته و امروز ایران هستند. او به تعبیری استاد استادان و معلم سه نسل از آهنگسازان ایران بوده اند. نكته جالب اینكه ایشان مدرس هم نسلان خود نیز بوده و در تاریخ موسیقی ایران فردی اثرگذار است.

وی افزود: در آهنگسازی استاد، سبك ویژه ، امضای همیشگی، نگاه پیچیده به ریتم، نگاه عمیق به موسیقی اقلیم و فرهنگ ایرانی و اشراف بر فنون موسیقی جهانی به چشم می خورد كه از او یك آهنگساز منحصر به فرد می سازد.

جعفرزاده تصریح كرد: او دارای این ویژگی منحصر به فرد است كه در تمام شاخه های مختلف موسیقی از جمله موسیقی فیلم، پاپ، سمفونیك، باله، اپرا، ایرانی و... نیز آثاری خلق كرده است و او به معنای كامل و دقیق كلمه یك آهنگساز حرفه ای و چهره ماندگار در عرصه موسیقی ایران است.

دیورتیمنتو چطور ساخته شد؟

در ادامه پژمان درباره آلبوم دیورتیمنتو توضیح داد: من تا چند سال پیش قطعه برای اركستر زهی ننوشته بودم. یك شب دعوت شده بودم به كنسرت گروه پارسیان و كارشان را پسندیدم و رفتم پشت صحنه تشویقشان كنم. آنها به من گفتند چرا برای ما یك موزیك نمی نویسی؟ سپس به خارج از كشور رفتم و در فرصت بیكاری شروع به نوشتن یك موزیك برای آنها كردم. از دیكشنری تعریف این موسیقی را خواندم و آن را یك موزیك سبك و قابل هضم شناختم و اثری منطبق بر این تعریف نوشتم.

صالح علا نیز از پژمان درخواست كرد از آنجایی كه تهران مظلوم واقع شده، قطعه ای برای پایتخت نیز به گنجینه آثارش اضافه كند. «چشم شب روشن» به تهیه كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران