display result search
حمد رئوف قنبری پیشكسوت مدرس آواز گفت: تحریر، آواز را جلا می دهد و شیرین می كند. گاهی اثرگذاری تحریر از شعر هم بیشتر است. بعضی از اشعار خوانده می شوند كه آنقدر غنی هستند كه به تحریر نیاز ندارند.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی كارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان محمد رئوف قنبری پیشكسوت مدرس آواز بود. وی در ابتدای برنامه در تعریف آواز گفت: صوت یا صدا كه به طور مدون و دارای تحریر باشد آواز است. ما تحریر، حالت و تكیه را به این خاطر می خواهیم تا حنجره هنرجویان تقویت شود.
قنبری ادامه داد: تحریر، آواز را جلا می دهد و شیرین می كند. گاهی اثرگذاری تحریر از شعر هم بیشتر است. بعضی از اشعار خوانده می شوند كه آنقدر غنی هستند كه به تحریر نیاز ندارند.
این استاد آواز و ردیف دان یادآور شد: من مكاتب را قبول ندارم و گاهی به دلیل پایتخت بودن اصفهان و گاه به دلیل پایتخت بودن تبریز و ... برخی مكاتب پررنگ می شده اند.
وی افزود: بنده از سه نفر كه مرجع بوده اند مثل استاد امیری فلاح، استاد حاتم عسگری فراهانی و استاد علی داور آموخته ام. پدر من مفسر مثنوی و خواننده محلی بود و هر صبح بعد از نماز، مثنوی می خواند. اینها نیز در ذهن من نقش بسته است و پدرم از من می خواست هر روز یك صفحه مثنوی بنویسم.
قنبری كه پرورش هنرمندانی چون سالار عقیلی، حمیدرضا گلشن، دكتر مسعود مولوی و اسلام امینی را در كارنامه دارد، درباره كم شدن آواز در بین خوانندگان و افزایش رویكرد به تصنیف تأكید كرد: هنوز وقتی پای موسیقی اصیل وسط می آید، مردم به ذوق و شوق می آیند. به نظر من موسیقی را باید در جوار كار ادامه داد. اگر بخواهیم از موسیقی درآمد كسب كنیم، وصل نمی شویم و موسیقی مان درست از آب درنمی آید.
این استاد آواز و ردیف دان درباره شباهت نحوه خوانندگی اش با استاد قوامی گفت: من تا به حال ایشان را ندیده ام و شاگردی اش را هم نكرده ام. ایشان اعجوبه ای در آواز بودند اما خیلی خوشحالم كه اكثرا تایید می كنند كه من اگر از ایشان تقلید می كنم هم این اتفاق به درستی رخ می دهد.
«چشم شب روشن» به تهیه كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن می رود.
انتهای پیام/