display result search
مجید انتظامی در نشست رسانهای رویداد موسیقیایی «همراه خاطرهها» جزییات این برنامه را كه بعد از 10 سال به رهبری وی برگزار میشود، تشریح كرد.
رادیو آوا، نشست رسانهای رویداد موسیقیایی «همراه خاطرهها» برگزیدهای از آثار مجید انتظامی كه قرار است مهر ماه سال جاری به مناسبت هفته دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار شود، با حضور مجید انتظامی و نصیر حیدریان در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست انتظامی گفت: برای این رویداد حدود سه یا چهار ساعت موسیقی نوشتهام اما هنوز تمامی قطعات انتخاب نشده است. خوشبختانه در این كنسرت آقای نصیر حیدریان با من همكاری دارد و در این راستا ضمن نتخوانی، گروه اركستر را آماده میكند.
پس از توضیحات كوتاه مجید انتظامی، خبرنگاران حاضر در مراسم پرسشهای خود را مطرح كردند.
انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطعات درنظر گرفته شده این رویداد، گفت: از میان حدود دویست ساعت موسیقی كه نوشتهام، در این برنامه، موسیقیهایی از فیلمهای «كانیمانگا»، «جایی برای زندگی»، «مردان آنجلس» و همچنین شیخ بهایی با سازهای سنتی، نی، كمانچه، قانون و ... نواخته خواهد شد.
شرایط مهیا شده است
او در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر سالها كم كاریاش در زمینه موسیقی، گفت: ده سال است كه من در این عرصه غیبت داشتهام چراكه به نظرم شرایط مهیا نبود. خوشبختانه اكنون شرایط بهتر و كنسرتهای بیشتری برگزار میشود و از این رو فكر كردم شاید بتوانم كمكی باشم و تصمیم به فعالیت گرفتم.
نصیر حیدریان هم در ادامه صحبتهای انتظامی افزود: ما دوستان قدیمی هستیم و زمانیكه این پیشنهاد همكاری مطرح شد آن را قبول كردم. تمرینات با سازهای زهی آغاز شد تا نوازندگان با قطعات آشنا شوند. در این رویداد برای اولین بار است كه تمام قطعه خرمشهر اجرا خواهد شد. پیش از این فقط ابتدا و انتهای آن اجرا شده بود.
انتظامی در پاسخ به پرسش یك خبرنگار مبنی بر اینكه چرا تاكنون با وجود آهنگسازان و نوازندگان توانمند، آثار ماندگاری در زمینه دفاع مقدس ساخته نشده است؟ اظهار كرد: در صورتیكه در هر كاری بخصوص اثر هنری عشق نباشد، آن اثر به چشم نخواهد آمد. من به هشت سال دفاع مقدس باور داشتم چراكه عشق و صفهای طولانی را دیدم و در موشكبارانها زندگی كردم بنابراین با تمام وجودم كار میكردم. وقتی «حماسه خرمشهر» را كار میكردم پیانو و وسایل اولیه نداشتم اما خود را در جبهه احساس كرده و آن را با عشق ساختم. در ابتدا فكر نمیكردم مورد قبول قرار گیرد چراكه سلیقه مردم از موسیقی علمی دور بود؛ با این حال مردم به آن علاقه نشان دادند.
او در ادامه افزود: من در كارهایم دوست ندارم اركستر سمفونیك ساكن بنشیند و تماشاگر تشویق كند بلكه معتقدم باید بده بستانی میان اركستر و تماشاگران صورت گیرد. بنابراین در كارهایم فانتزیهایی برای خودم در نظر میگیرم و سعی میكنم گوشهای از آن فانتزی را با تمام سختیها اجرا كنم. هر اپیزود این كنسرت یك واقعه خرمشهر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ژانر رویداد موسیقیایی «همراه خاطرهها» تصریح كرد: كل كار موسیقی كلاسیك است و رنگ و بوی ایرانی دارد و با سازهای سنتی رنگآمیزی شده است. تلاشمان بر این است تا این برنامه را به بهترین وجه اجرا كنیم و فكر میكنم كنسرت خوبی شود و مورد قبول مردم قرار گیرد.
انتظامی با اشاره به اینكه من تنها رهبر آثاری هستم كه خودم اجرا میكنم، گفت: من رهبر اركستر نیستم. مردم فكر میكنند هر كسی روی صحنه دست تكان داد رهبر است. رهبری من در حد كارهاییست كه خودم اجرا میكنم. هر رهبری آهنگساز نمیشود همانطور كه هر آهنگساز و نوازندهای، رهبر نیست.
همچنین او در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران درخصوص اجرای این برنامه در شهر خرمشهر یادآور شد: آرزوی من این است كه این برنامه در خرمشهر اجرا شود اما توان جسمی من مانند سابق نیست و یكی از دلایلی كه آقای حیدریان به من كمك میكند همین موضوع است.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازگشت خود پس از ده سال به عرصه موسیقی گفت: بچههای حرفهای سابق، هیچكدام نیستند. آنها یا بازنشسته و یا جذب كارهای دیگر شدهاند اما اكنون بچههای جوان، مستعد و خوبی حضور دارند.
انتظامی ضمن اشاره به اینكه اكنون نصیر حیدریان اركستری با حضور هشتاد نفر از بچههای هنرستان موسیقی تشكیل داده است، تصریح كرد: قرار است آقای حیدریان آنها را به سطحی برساند تا به اركستر سمفونیك وارد شوند. كار نصیریان بسیار مهم است چراكه بیدستمرد هفتهای دو روز ساعتها تمرین میكند.
حیدریان در این باره گفت: زمانیكه به ایران آمدم متوجه شدم ما در برخی زمینهها كمی كوتاهی كردهایم و از این رو بر آن شدم تا اركستری تشكیل دهم از سازهای زهی و بادی تا جوانهایی را برای موسیقی آماده كنم. با همكاری بنیاد رودكی گروهی تشكیل دادیم تا آنها از سن پایین ساز زدن در اركستر را یاد بگیرند. نواختن ساز در اركستر از سختترین حرفههاست چراكه همه نوازندگان باید دقیقاً مثل هم بنوازند و از این رو باید هنرجویان از هنرستان ساز زدن را یاد بگیرند. در دانشگاههای سطح دنیا دانشجویان برای اركستر تربیت میشوند به همین دلیل تصمیم گرفتیم جوانها از چهارده- پانزده سالگی نواختن ساز در اركستر را آموزش ببینند تا زمانیكه وارد اركستر سمفونیك و ملی میشوند آموزش دیده باشند. هفده نفر از این جوانهای این آكادمی در اركستر ملی خواهند نواخت.