display result search
رضا شایسته گفت: چرا كسی از اشتغال در حوزه هنر صحبت نمیكند؟ آیا اركستری 40 نفره كه روی صحنه میرود، برای نوازندگانش ایجاد اشتغال نمیكند؟ ما در همین اركستر نوازندهای داریم كه سرباز است و خرج خانوادهاش را میدهد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست رسانه ای كنسرت محمد معتمدی با رهبری رضا شایسته ظهر امروز در تالار «امیرحسین فردی» برگزار شد. در ابتدای این نشست علیرضا امینی گفت: مجید وفادار آهنگسازی است كه حدود 300 تصنیف دارد. از مجموعه این تصنیف ها حدود 200 اثر، نمونه صوتی دارد و دستنوشته ی نُت های این آثار به قلم خودِ استاد وفادار موجود است.
رونمایی از كتاب زندگی مجید وفادار
وی افزود: ما برای اجرای این آثار باید اركستری را پیدا می كردیم كه بتواند زنگ های صداییِ آثار استاد وفادار را دربیاورد. در نهایت اركستر نیایش و اركستر چكاوك با هم تركیب شدند تا این آثار را اجرا كنند. این اجرای ما فقط یك كنسرت نیست. ما از مجموعه ی 300 اثر استاد وفادار كنسرت های بسیاری را آماده ی اجرا كرده ایم. یك اجرا در برج میلاد و اجرایی دیگر در تالا اندیشه حوزه هنری روی صحنه می رود. هم زمان با این اجراها كتاب زندگی استاد مجید وفادار هم رونمایی می شود.
پیوند موسیقی پاپ و اصیل
در ادامه این نشست محمد معتمدی خواننده ی كنسرت «بگو كجایی» گفت: خوشحالم كه این پروژه می خواهد به طور منسجم آثار یكی از آهنگسازان مطرح موسیقی ایران را اجرا كند. مجید وفادار یكی از ده ها هنرمندی است كه در جریان تحولات موسیقی ایران نامش فراموش شده است. هدف ما از برگزاری اینگونه پروژه ها این است كه برخی از غفلت ها را جبران كنیم. در دوره ی طلایی موسیقی ایرانی، موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی پاپ پیوند یافته و مخاطبان بسیاری این موسیقی را شنیده اند. در زمانی كه پیوند میان موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ گسسته شد مخاطبان هم ریزش كردند. ما ادعای انجام كاری عجیب و بزرگ نداریم. تنها می خواهیم این پیوند را بار دیگر ایجاد كنیم و آنچه اجرا می كنیم با طبع شنیداری هنرمند موسیقی ایرانی همخوانی داشته باشد.
چرا به فكر اشتغل در هنر نیستیم؟
رضا شایسته رهبر اركستر چكاوك در ادامه این نشست گفت: الان هر كسی كه می خواهد در انتخابات مختلف رای بیاورد شعار اصلیش ایجاد اشتغال است. چرا این اشتغال در حوزه هنر نباید ایجاد شود. آیا اركستری 40 نفره كه روی صحنه می رود برای نوازندگانش ایجاد اشتغال نمی كند. ما در همین اركستر نوازنده ای داریم كه سرباز است و خرج خانواده اش را می دهد. خانمی از نوازندگان ما خرج خانواده اش را می پردازد. زمانی موسیقی ما موفق است كه ما تعداد اركسترهای زیادی داشته باشیم. مسئولان دولتی باید از این اركسترها حمایت كنند. رسالت اصلی اركستر ما زنده نگه داشتن آثار هنرمندانی است كه خودشان ویلن می نواخته اند. وقتی اجرای «بگو كجایی» به من پیشنهاد شد خیلی استقبال كردم. زنده یاد وفادار خودش رهبر چهار اركستر در رادیو بوده است.
وی افزود: از سوی دیگر بحث حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده به میان آمد. ایشان از خوانندگان مطرح موسیقی كشور هستند و برایش خیلی مهم است كه كجا و در كنار چه كسی برنامه اجرا می كند. برنامه ی ما در دو بخش است. هر بخش چهار قطعه ی اركسترال دارد. آهنگ جلوه ی هستی، بزم یاران و به سوی تو در بخش نخست اجرا می شود. در همین بخش ساز و آواز با پیانو در دستگاه چهارگاه اجرا می شود.
ارشاد امروز سختگیری 10 سال پیش را ندارد
محمد معتمدی در ادامه این نشست با بیان این كه قالب درست برای موسیقی ترانه است؛ یعنی شعری كه برای موسیقی سروده شده است، گفت: غزل خودش یك فُرم كامل ادبی است. غزل ها به سختی به سرسپردگی موسیقی در می آیند. آثاری كه در موسیقی ایرانی ماندگار شده اند معمولا براساس ترانه ساخته شده اند. ترانه مانند لباسی است كه بر قامت موسیقی دوخته می شود ولی غزل به مانند عبایی است كه ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم. غزل به خودی خود زیباست. نظر من این است كه اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود، باید واژه ها و تركیب های جدید استفاده شود. واژه هایی كه در زندگی مردم ایران ملموس تر است. خوشبختانه در فضای ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند كه سروده های بسیار به روزی دارند. امروز ارشاد دیگر سختگیری 10 سال پیش را ندارد و واژه هایی مانند دست در دست را به راحتی مجوز می دهد.
وی ادامه داد: آثاری كه ما روی صحنه می بریم به جز «به سوی تو» كه با صدای كوروس سرهنگ زاده زیاد شنیده شده، دیگر آثار زیاد شنیده نشده است. در عین حال باز آفرینی هم نشده است. ضا در آثاری كه پیشتر با صدای دیگری اجرا شده و چند دهه در گوش جامعه شنیده شده است، مرجع همان اجرایی است كه زیاد شنیده شده است. وقتی ایران ای سرای امید را می توانستیم با استاد لطفی اجرا كنیم، ایشا به من گفت كه ما به آنچه اجرا می كنیم پایبندیم. روندی كه موسیقی ما داشته در جاهایی قطع شده است و ما خسارت های این قطع شدن را می بینیم. ما به اندازه خودمان تلاش می كنیم كه آن آثار را در سبد شنیداری جامعه بازسازی كنیم.
صدا و سیما از هنرمندان موسیقی حمایت نمیكند
معتمدی در ادامه این نشست با اشاره به اینكه صدا و سیما از هنرمندان موسیقی حمایت نمیكند، گفت: طی بیست سالی كه فعالیت هنری كرده ام حمایتی از سوی تلویزیون ندیده ام. در حالی كه خودم دانش آموخته ی دانشكده صدا و سیما هستم. در قیاس با همكاران خودم یك صدم آنها هم تریبون در اختیار نداشته ایم. ما نمی توانیم روی حمایت رسانه ملی خیلی حساب باز كنیم و حركت بنیادینی با حمایت رسانه ملی نمی شود انجام داد. نقد اگر محترمانه باشد سازنده است؛ صدا و سیمای ما در سال های اخیر خودش منشا جریانی نبوده است. همیشه نگاه می كرده كه كدام موسیقی پرفروش است و همان را تیتراژ سریال هایش می كرده است. در حالی كه صدا و سیمایی با این ابعاد كه ما داریم خودش باید جریان ساز باشد. الان در بحث تیتراژ ها می گردد و می بیند كه كدام خوانند اقبال عمومی دارد و همان خواننده را به كار می گیرد. در حالی كه همیشه اقبال عمومی خیلی هم همیشه درست تشخیص نمی دهد. خیلی از مدیرانی كه در سازمان هستند دوست دارند كارهای خوبی انجام دهند اما سیستمی كه در آنجا حاكم است این مدیران را به سمتی سوق می دهد كه نمی توانند آن كارهای مهم و خوب را عملی كنند.
كنسرت «بگو كجایی» در روزهای نهم شهریور ساعت 21:30 در برج میلاد و 24 شهریور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار میشود.
انتهای پیام/