مهم‌ترین دلایل فراموش شدن سریع این تیتراژها می‌توان این موارد را برشمرد: ساخت ضعیف سریال‌ها و در نتیجه شنیده نشدن موسیقی آن‌ها، ساختار ضعیف شعر، موسیقی و صدای خواننده و از همه مهم‌تر شتاب‌زدگی در تولید اثر.

«متهم گریخت» با تیتراژی با صدای مجید اخشابی در سال 1384، «منو درگیر خودت كن» محسن یگانه در سال 1386، «هواتو كردم» محمد علیزاده در سال 1392، «پنجمین خورشید» علیرضا افتخاری در سال 1388، «تكیه‌بر باد» محمد اصفهانی در سال 1390، «دودكش» رضا صادقی در سال 1392 از آن دست موسیقی‌هایی هستند كه برای تیتراژ سریال‌های ماه مبارك رمضان ساخته شدند هنوز ماندرگارند
تیتراژ سریال های رمضان

در این میان، تعداد زیادی از موسیقی‌های تیتراژ نیز پس از پخش سریال به دست فراموشی سپرده شده‌اند. در تشریح برخی از مهم‌ترین دلایل فراموش شدن سریع این تیتراژها می‌توان این موارد را برشمرد: ساخت ضعیف سریال‌ها و در نتیجه شنیده نشدن موسیقی آن‌ها، ساختار ضعیف شعر، موسیقی و صدای خواننده و از همه مهم‌تر شتاب‌زدگی در تولید اثر به دلیل فشارهایی كه گاهی از سوی عوامل تولید یك برنامه به گروه ساخت موسیقی برای بالابردن سرعت ساخت تیتراژ وارد می‌شود. با همین دیدگاه،به بررسی كوتاه موسیقی‌ تیتراژ چند سریال و برنامه تلویزیونی ازجمله «خوش‌نام»، «از سرنوشت 4»، «نجلا 2»، «مسافران شهر» ، «آدم‌های خوب شهر»، «بی انتها» و «دعوت» پرداخته‌ایم كه شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
مسافران شهر

داستان قسمت‌های مختلف سریال «مسافران شهر» در قالبی مبتنی بر فلاش‌بك روایت می‌شود كه درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حدفاصل ماه رمضان و عیدسعید فطر رقم می‌خورد.

آهنگ تیتراژ این سریال همراه با صدای امیر تسلیمی است و موسیقی روان تیتراژ تا حدودی آن را از خمودگی و یكنواختی ترانه و صدای خواننده نجات داده است؛ ضعف ترانه یكی از مهم‌ترین اشكالاتی است كه می‌توان به تیتراژ این برنامه وارد دانست. تسلیمی آثار دیگری ازجمله دلربا و با من باش را نیز در كارنامه كاری خود دارد كه در این دو اثر نیز نمی‌توان ردپایی از شعر قدرتمند پیدا كرد. بنا به دلایلی كه ذكر شد، نمی‌توان این تیتراژ را در رسته تیتراژهای موفق و ماندگار ماه رمضان 1401 دانست.
خوش‌نام

فیلم‌نامه سریال «خوش نام»،قصه جذاب و پرماجرایی دارد. این سریال كمدی،یك قصه اخلاقی را در بطن جامعه روایت می‌كند. موسیقی تیتراژ این ملودرام شیرین را سعید شریعت اجرا كرده است، تیتراژ پایانی این سریال، ریتمیك و همخوان با قصه ساخته شده است. موسیقی از رهایی خاصی در اجرا برخوردار است و روانی شعر و صدای خواننده به این موضوع كمك شایان توجهی می‌كند.

اگرچه ترانه این تیتراژ به‌شدت دم‌دستی و خالی از بسیاری از صناعات ادبی است اما این آهنگ را به لحاظ موسیقی و صدای خواننده ،می‌توان در بازار ترانه امروز تا حدود زیادی موفق ارزیابی كرد. سعید شریعت تاكنون در تیتراژهای دیگری ازجمله در سریال«افرا» و «روزهای آبی» نیز به‌عنوان خواننده حضور داشته كه در آن‌ها نیز به‌خوبی از عهده اجرا برآمده است.
سریال نجلا 2

داستان سریال «نجلا» به حدود سال‌های 58 برمی‌گردد؛ داستانی عاشقانه كه در جنوب كشور اتفاق می‌افتد. موسیقی تیتراژ «نجلا 1» را مهدی یغمایی به زیبایی اجرا كرده بود و ترانه تیتراژ نیز از جایگاه قابل قبولی برخوردار بود. در فصل اول«نجلا» سازهای بومی جنوب كشور در قسمتی كوتاه از موسیقی تیتراژ به كار گرفته شده بود؛ اما در فصل دوم، سازندگان سریال پا را فراتر گذاشته و این‌بار به سراغ عرفان طهماسبی از خوانندگان جوان جنوب كشور و از برگزیدگان «عصر جدید» رفته‌ و علاوه بر اجرای ترانه به لهجه جنوبی، با بهره‌گیری از سازهای جنوب كشور،تیتراژی قابل‌احترام تولید كرده‌اند.
«از سرنوشت 4» و «آدم‌های خوب شهر»

هر بیننده‌ای كه به تماشای فصل‌های مختلف سریال «از سرنوشت» نشسته باشد، قطعاً موسیقی تیتراژ این سریال را كه توسط امین بانی اجراشده است،به خاطر می‌آورد.

تیتراژی خوش‌ساخت كه البته صدای خاص خواننده كمك شایان توجهی به ماندگاری آن در ذهن مخاطب كرده است. عوامل سازنده «ازسرنوشت 4» برای تیتراژ پایانی این سریال دوباره به سراغ امین بانی رفته‌اند و این‌بار نیز، این خواننده در اجرا موفق ظاهرشده است. شعر این تیتراژ اثر حسین غیاثی است؛ ترانه‌سرایی كه تا امروز ترانه‌های موفقی را برای تیتراژ برنامه‌های مختلف تلویزیون نوشته است. امیر توسلی نیز به‌عنوان آهنگ‌ساز موفق عمل كرده است.ویژه‌برنامه «آدم‌های خوب شهر»كه هرشب قبل از افطار حوالی ساعت 19 از شبكه دو پخش می‌شود نیز، با صدای امین بانی، شعر حسین غیاثی و آهنگ‌سازی امیر توسلی است.

این موسیقی نیز مانند موسیقی «ازسرنوشت4» حاصل كار همان گروه است.ترانه‌ دارای استانداردهای مدنظر در ترانه‌سرایی و متناسب با موضوع برنامه است. موسیقی خلوت، روان و جذاب كه موردپسند مخاطب روز است و صدای خاص امین بانی در اجرا و انتقال حس آرامش كه در این موسیقی ریتمیك نهفته است باعث می‌شود مخاطب چندبار و به‌صورت پی‌درپی به پخش مجدد این موسیقی رغبت نشان دهد.
بی‌انتها و دعوت

برنامه «بی‌انتها» كه برای لحظات معنوی افطار در شبكه نسیم تدارك دیده‌شده، از دیگر برنامه‌های ماه مبارك رمضان است كه حال خوبی را به همراهان خود منتقل می‌كند. تیتراژ این برنامه را حجت اشرف‌زاده روی ترانه‌ای از حسین غیاثی خوانده است. ناگفته نماند كه این قطعه قبل از این برنامه توسط حجت اشرف‌زاده اجرا و در بازار موسیقی كشور منتشر شده بود؛ آهنگی كه به دلیل صدای آرامش‌بخش حجت اشرف‌زاده و شعر و موسیقی بی‌نقص با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شده است و درنهایت،سازندگان این برنامه ترجیح داده‌اند به‌جای ساخت موسیقی اختصاصی، از یك موسیقی پرمخاطب كه امتحانش را در مواجهه با مخاطب پس داده است، استفاده كنند.

همچنین،اجرای تیتراژ برنامه «دعوت»شبكه یك هم ،به حجت اشرف‌زاده سپرده‌شده است. اشرف‌زاده را می‌توان از جمله خوانندگانی دانست كه به ندرت، كارهای ضعیف درمیان آثارش دیده می‌شود.او در این تیتراژ نیز توانسته است یك قطعه موسیقی دارای استانداردهای لازم را خلق كند.

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی