پنجمین دوره این جشنواره با هدف حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای كُردی، شناسایی استعدادهای جوان؛ تشویق و هدایت آنها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ‌های بیگانه

دو بخش مقامات تنبور و آواهای كردی از پنجمین جشنواره كهن آواهای تنبور و موسیقی كردی كه بخش اول شامل مقام‌نوازی، مقام‌خوانی و بداهه‌نوازی و بخش دوم شامل سیاه‌چمانه، هوره و ترانه‌های كردی كرمانشاهی بود.
تنبور یكی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است كه جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. این ساز از 13 الی 14 پرده تشكیل و 2 الی سه سیم دارد؛ جنس كاسه و صفحهٔ آن از چوب توت و دسته‌اش از چوب گردو است. تنبور در مناطق یارسان‌نشین دارای تقدسی خاص است چنانچه نوازندگان قبل از شروع و در خاتمه دستانش را می‌بوسند.
فارابی كه در موسیقی الكبیر به‌طور گسترده در مورد تنبور و انواع آن و فواصل و كوك‌های آن توضیحات مفصل داده‌اند. ابن سینا، عبدالقادر مراغی و صفی الدین ارموی نیز از این جمله‌اند. در آثار شاعران بزرگ فارسی‌زبان از جمله شیخ جنید بغدادی، فردوسی، مولوی، منوچهری دامغانی، نظامی گنجوی، موسوی، حافظ، وحید قزوینی، بیدل دهلوی و وفا كرمانشاهی به كرات از تنبور سخن به میان آمده‌است.
شهرستان دالاهو با حدود 40هزار نفر جمعیت در 100 كیلومتری غرب كرمانشاه واقع شده است.

مرتبط با این خبر

  • ساختار جشنواره موسیقی فجر تغییر كرد

  • آلبوم جدید سامان جلیلی منتشر شد

  • قطعاتی برای دو نواز سنتور و تمبك

  • شنیدن یك مجموعه از قطعه های ضربی و آوازی

  • جزئیات یك كنسرت ویژه در حمایت از كودكان مبتلا به سرطان

  • 145 كنسرت تا پایان پاییز اجرا می‌شود

  • اركستر «چكاوك» با آثار یك آهنگساز پیشگام به صحنه می‌رود

  • تمدید مهلت ارسال اثر به دومین جشنواره ملی موسیقی خلاق

  • نكوداشت محمدرضا درویشی توسط اركستر ملی گیلان

  • اجرای كنسرت در قم با رعایت ضوابط فرهنگی ممنوعیتی ندارد