display result search
هیچ هنرمندی دوست ندارد از وطنش خارج شود / وقتی جامعه قدرِ هنرمندان حرفهای را نداند، نباید توقعی جز مهاجرت داشتبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هیچ چیز برای دوستداران هنر و هنرمندان، تلختر از دیدن تصاویر نوازندگی یك هنرمند حرفهای در كنار یك خیابان آن هم در كشوری غریب نیست. لحظاتی كه در سرمای این روزهای استانبول، ایمان جعفری پویان مقابل یك لباس فروشی ساز میزد، همه یاد اجراهای او روی استیجهای پرشور تهران همراه با خوانندگان مطرح میافتادند. دستِ تقدیر این نوازنده را به تركیه كشانده و شرایط او با گذشته تفاوت فراوانی كرده است.
پخش تصاویر اجرای خیابانی جعفری پویان باعث شد كه درباره مهاجرت تعدادی از هنرمندان به خارج از كشور، مشكلات مالی نوازندگان و بی توجهی به نوازندگان حرفهای و توجه بی نهایت به خوانندگان با خوانندهای گفتوگو كنیم كه همیشه مدافع حقوق نوازندگان است. امید نعمتی خواننده گروه پالت از معدود خوانندگانی است كه در گروه موسیقی اش، به اندازه نوازندگان دستمزد میگیرد. وی حتی در كنسرت هایش بخشی را به اجرای تك نوازی یا نوازندگی بی كلامِ هنرمندان اختصاص میدهد كه با این كار هنرمندان چیره دست نیز دیده شوند.
صحبت های امید نعمتی درباره اجرای خیابانی ایمان جعفری پویان
نه فقط نوازندگان كه اوضاع كل موسیقی خوب نیست
نعمتی درباره شرایط هنرمندان عرصه موسیقی به خبرنگار ما گفت: بجز یكسری خوانندگان پاپ كه درآمد بالایی دارند و شركتهای موسیقی روی آنها حساب باز میكنند، اوضاع موسیقی به طور كلی خوب نیست. آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان، گروههای حرفهای و جذاب موسیقی كه تجربه گرا هستند و خیلی بر مبنای سلیقه مردم فعالیت نمیكنند، متاسفانه وضعیت مالی مناسبی ندارند. بعضی وقتها فكر میكنم این گروهها با چه امیدی فعالیت میكنند. بعضی از هنرمندان كه شرایط مالی مناسبی هم دارند و نمیخواهند از حرفه خود جدا شوند، چارهای جز مهاجرت ندارند. این افراد واقعاً عاشق موسیقی هستند كه در این شرایط دست از ساز بر نمیدارند.
نوازندگانی كه نیاز به حمایت دارند
وقتی جامعه قدر هنرمند را نمیداند
وی افزود: وقتی جامعه قدر هنرمندانی كه در كشور ماندند و با عشق فعالیت میكنند را نمیداند، مهاجرت امری طبیعی خواهد بود. شك ندارم كه هیچ یك از این افراد مایل به رفتن از ایران نیستند و دوست ندارند وطن خود را ترك كنند، اما شرایط این راه را جلوی پای آنها میگذارد. اگر بخواهم صادقانه از مقصران این شرایط بگویم باید ابتدا جامعه را مورد خطاب قرار دهم. البته ناگفته نماند ساز زدن كنار خیابان كار جذابی است. ما هم همراه چند تن از دوستان، در شهرهای مختلف دنیا این كار را كرده ایم، اما شرایط ایمان جعفری پویان برای اجرای خیابانی متفاوت است.
كسی نمیداند یك نوازنده برای حرفهای شدن، چه رنجهایی میكشد
این خواننده ادامه داد: حمایت از سوی مردم انجام نمیشود یا اگر حمایتی باشد، به خوبی صورت نمیگیرد. علت هم این است كه مردم در جریان سختیهایی كه یك نوازنده برای رسیدن به بلوغ هنری میكشد، نیستند. تصور كنید یك فرد مستعد برای تبدیل شدن به یك هنرمند حرفهای در 20 سالگی، باید از 5 سالگی ساز بزند. پس از این كه پروسه فعالیت حرفهای این نوازنده 15 سال طول كشید، باید او برای خود مخاطب جذب كند؛ یعنی یكسری افراد كه نوازندگی را میفهمند و متوجه نبوغ این هنرمند میشوند با او ارتباط برقرار كنند.
مشكلاتی كه یك نوازنده متحمل می شود
در كنسرتهای پاپ برخی نوازندگان بلد نیستند ساز بزنند
خواننده آلبوم «حرمان» در ادامه به برخی از افرادی كه خود را جای هنرمند جا میزنند اشاره كرد و گفت: در اركستر كنسرتهای پاپ نوازندگانی هستند كه ساز نمیزنند و اصلا این كار را بلد نیستند. حتی در برخی از كنسرتهای پاپ نوازندگی صورت نمیگیرد و موسیقی به صورت پلی بك اجرا میشود. جالب اینجاست سالن این اجراها مملو از جمعیت است و هیچ كسی متوجه نقایص موجود نمیشود. این درحالی است كه نوازندگان حرفه ای، در اوج انزوا فعالیت میكنند.
تفاوت نوازنده حرفه ای و غیر حرفه ای
سطح آگاهی نسبت به موسیقی در كشور پایین است
نعمتی یكی از بزرگترین مشكلات موسیقی كشور را سطح پایین آگاهی جامعه نسبت به آن دانست و اظهار كرد: متاسفانه سطح آگاهی نسبت به موسیقی در جامعه ما بسیار پایین است. حتی این ضعف در آگاهی، میان خبرنگاران و مطالبی كه در سایتهای موسیقی منتشر میشود، ملموس است؛ بنابراین وقتی سطح اطلاع رسانی ضعیف باشد، سطح آگاهی جامعه پایین است. چرخه موسیقی در كشور ما به شكل غلطی میچرخد و به این ترتیب سالن موسیقیهای جدی و حرفهای پر نمیشود. در نهایت فردی كه سالها با عشق برای نوازندگی زحمت كشیده است، برای ادامه فعالیت خود چارهای جز مهاجرت نمیبیند؛ كار به جایی میرسد كه این شخص ترجیح میدهد، كنار خیابان نوازندگی كند.
خوانندگان هم باید شرایط نوازندگان را درك كنند
وی در ادامه به بی توجهی بسیاری از خوانندگان نسبت به نوازندگان اشاره و بیان كرد: مشكل فقط از طرف مخاطب نیست. دستمزد نوازندگان نیز بسیار پایین است. ما در گروه پالت سعی كردیم به نوعی با این موضوع مبارزه كنیم؛ به این شكل كه تفاوتی میان دستمزد خواننده و نوازنده قائل نشویم. خود خوانندگان نیز باید به شرایط نوازندگان و دستمزد آنها آگاه باشند و بدانند این هنرمندان چه ارزش والایی دارند.
قدردان هنرمندان زبده نیستیم
حداقل مزیت اجرای خیابانی این است كه حقوق روزانه دارد
این خواننده در پایان به مشكلات فعالیت گروههای موسیقی در كشور اشاره كرد و گفت: چند بار با دوستانم در گروه پالت درباره اجرای خیابانی صحبت كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه اگر ما هم كنار خیابان ساز بزنیم، شاید شرایطمان بهتر باشد. حداقل اجرای خیابانی این شرایط را دارد كه هر روز كار میكنید و میدانید كه كسب درآمد دارید. متاسفانه اجرای صحنهای هم مشكلات فراوانی دارد؛ نصف سال به مناسبتهای گوناگون تعطیل است. یك روز كنسرت برگزار میشود یك روز به دلایلی این اتفاق نمیافتد؛ تا ماجرایی مانند شیوع ویروس كرونا هم رخ دهد، اولین تصمیمی كه گرفته میشود این است كه كنسرتها تعطیل شوند. این شرایط برای هنرمندان واقعا ناراحت كننده است.