نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» روز یكشنبه بیست و ششم مرداد با حضور دبیر و برخی از اعضای شورای سیاستگذاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

دست‌اندركاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با برگزاری یك نشست رسانه‌ای به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد موسیقایی كه در دوره چهاردهم به صورت آنلاین برگزار می‌شود، پرداختند.

هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: درباره كلیات جشنواره سالهاست كه صحبت شده و من تلاش می‌كنم در این جلسه درباره ویژگی‌های این دوره صحبت كنم. آنچه در این دوره از جشنواره اتفاق می‌افتد قطعاً متناسب با حال و هوای روزهای كرونایی است و در شرایطی كه بسیاری از رویدادهای موسیقایی در دنیا تعطیل شده ما تلاش كردیم تا با بهره‌مندی از امكانات فضای مجازی یك جشنواره متفاوت را برگزار كنیم. چون جشنواره یك ماهیت تك نوازی دارد بنابراین پتانسیل وجود داشت كه فضای جشنواره در قالب یك رویداد مجازی برگزار شود.

شرایط برگزاری یك جشنواره مجازی به روایت دبیر

وی با اشاره به استفاده از امكانات سامانه «بامك» انجمن موسیقی ایرانی برای حضور شركت كنندگان در این دوره جشنواره كه متناسب با روزهای كرونایی صورت گرفت، بیان كرد: ما تا چند وقت پیش هم در حال بررسی شرایط برای برگزاری فیزیكی جشنواره در تالار رودكی بودیم اما به دلیل رعایت پروتكل‌های بهداشتی در این دوره نمی‌توانیم شاهد حضور فیزیكی هنرمندان شركت كننده در جشنواره باشیم. به همین منظور تمامی آثار شركت كننده در جشنواره در قالب اجراهای آفلاین آثار خود را ارائه می‌دهند. البته یك بخش استثنایی داریم كه به صورت آنلاین برگزار می‌شود و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است كه نمی‌تواند به صورت آفلاین برگزار شود، از این جهت در این بخش شاهد اجرای آنلاین شركت كنندگان هستیم كه خوشبختانه هیچ كدام از شركت كنندگان مشكلی برای حضور ندارند.

ما در این جشنواره حدود 140 شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم كه به نوعی تركیبی از 140 جشنواره خواهد بودعلی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: ما در این جشنواره حدود 140 شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم كه به نوعی تركیبی از 140 جشنواره خواهد بود. آنچه در این رویداد تا به امروز سپری شده داوری بیش از 195 ساعت اجرا از شهرهای مختلف كشور بوده كه توسط هنرمندان ارزنده موسیقی كشورمان صورت گرفته است.

آذین موحد مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست گفت: علیرغم اینكه شرایط ظاهری جشنواره دربرگیرنده پویایی یك اجرای زنده جشنواره‌ای نیست شاید این شرایط از نظر برخی‌ها موجب افول جشنواره باشد اما خوشبختانه این نكته اتفاق نیفتاد و با تلاشی كه از سوی ستاد جشنواره صورت گرفت ما شاهد روند رو به رشدی در حوزه كیفیت و كمیت آثار بودیم. این در حالی است كه به گواه بسیاری از داوران و كارشناسان سطح آثار شركت كننده در این رویداد به ویژه در حوزه نوازندگی از افزایش برخوردار بوده و این می‌تواند نوید بخش اتفاقات خوبی برای موسیقی ما باشد.

وی افزود: این هنرمندان جوان در این دوره نهایت تلاش خود را انجام دادند تا نسبت به اجباری كه برای حضور در منزل داشتند سكوت و تمركز بیشتری برای نوازندگی داشته باشند. این نكته بسیار مهمی است كه می‌تواند به عنوان یك دستاورد برای جشنواره موسیقی جوان در دوره چهاردهم به حساب آید. به اعتقاد من این موضوع یك فرآیند آموزشی منسجم و متمركزی است كه بنا به شرایط كرونایی به وجود آمده و موجب شده كه سطح كیفی آثار نیز ارتقا پیدا كند كه امیدوارم در سال‌های بعد نیز مورد توجه هنرمندان قرار گیرد و آن را از دست ندهند.

موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشكسوت موسیقی ایرانی نیز در این نشست با اشاره به حضور قابل ملاحظه شركت كننده در جشنواره موسیقی جوان اظهار كرد: نظر شخصی من این است كه ما در حوزه موسیقی ایرانی شاهد كیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی كلاسیك در این دوره از جشنواره نبودیم. متأسفانه در ایران هنوز هیچ هماهنگی بین مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. اتفاقاً به خاطر همین هرج مرج بودن در حوزه آموزش شاهد برداشت‌های متفاوتی بودیم كه نمود خود را در آثار شركت كننده جشنواره چهاردهم نشان داد.

معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد كه اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم كار كنیم اتفاقی نمی‌افتدعضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: من بر این باورم كه تمامی جشنواره‌ها در ایران نیازمند یك تحول اساسی است. ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری از نكات دچار عقب گرد شدیم. ما اكنون در شرایطی هستیم كه فقط می‌خواهیم از عقبه خودمان دفاع كنیم انگار كاری به آن چه پیش روی ماست نداریم. این نكته‌ای است كه خوشبختانه در ادبیات به شكل درست تری هدایت شده و ما شاهد این هستیم كه همه مواردی كه در ادبیات اتفاق افتاد بسیار پیشرو تر از موسیقی بوده است. من هنوز باورم نمی‌شود كه اكنون بعد از 50 سال باید همچنان بر سر چیزهای چانه زنی كنیم كه واقعاً در شرایط به روز جامعه قرار ندارد.

وی تصریح كرد: «فكر آزاد» یكی از نكات مهمی است كه باید در حوزه موسیقی ایرانی به آن توجه كرد. در این راه بچه‌های دانشجو اصلاً تقصیر ندارند بلكه این سیستم آموزشی است كه مناسب سن فكر نمی‌كند و شرایطی را ایجاد می‌كند كه هنر آموز از آزادی عملی در حوزه فراگیری آموزش برخوردار نباشد. این موضوعی كه به آن اشاره می‌كنم دربرگیرنده نكات مهمی است كه اكنون باید به آن توجه كنیم. متأسفانه همین الان فردی بخواهد در كنكور شركت كند اولاً باید پنهان كند كه استادش پیش از این چه كسی بوده چون ممكن است فرد امتحان گیرنده با استاد او مشكلی داشته باشد. یعنی هیچ گونه آزادگی در این چارچوب وجود ندارد كه دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.

علیزاده گفت: ما باید بدانیم كه در این عرصه آموزشی چه چیزهایی برای دانش آموزان و دانشجویان موسیقی داریم. من در اینجا از همه هنرمندان دعوت می‌كنم كه در این راه حضور جدی داشته باشند. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان اگرچه یك جشنواره دولتی است اما توانسته جریان خوبی را در عرصه موسیقی به وجود آورد. من معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد كه اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم كار كنیم اتفاقی نمی‌افتد. این موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده كه باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیأت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا كنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است كه می‌تواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.

انجام چند كار مهم در بخش موسیقی نواحی جشنواره چهاردهم

حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان هم در این نشست گفت: یك كار جدیدی در بخش موسیقی نواحی امسال طراحی شد. ما در این بخش شرایط را طوری چیدیم كه مجموعه رپرتوارهای مشخصی برای شركت كنندگان تعیین شود. شرایطی كه موجب شد ما نتایج مثبتی را از آن استخراج كنیم. این مساله را مطرح كردم تا بگویم وقتی یك جشنواره استمرار پیدا می‌كند می‌تواند نتیجه‌های خوبی برای انتقال تجربه داشته باشد.

وی افزود: ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا د راین دوره از جشنواره شرایط مناسبی برای حضور سنت و مدرنیته وجود داشته باشد. این شرایط نتیجه تداوم جشنواره‌ای است كه خوشبختانه در این سال‌ها به شكل درستی اجرا شده. گرچه این جشنواره به دلیل شرایط كرونایی حضوری نیست اما اكنون به مرحله‌ای رسیده كه می‌تواند نكات مهمی را برای این رویداد داشته باشد.

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشاركت استادان موسیقی كشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران