دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خصوص نحوۀ داوری و انتخاب هیئت‌های داوران در این دوره از جشنواره و نیز استقبال پُرشور شركت‌كنندگان در ایام كرونا توضیحاتی داد.


جزییات نحوۀ داوری از زبان دبیر جشنوارۀ ملی موسیقی جوان/حمید هیراد «وطن» را خواند+صوت
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، هومان اسعدی، دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خصوص نحوۀ داوری آثار شركت‌كنندگان این دوره گفت: مكانیزم داوری جشنوارۀ امسال در مرحلۀ اول تقریباً شبیه روال سال‌های گذشته است. اگرچه آثار به‌صورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویتِ ارسال‌كنندگان، فقط فایل‌های صوتی را برای داوران پخش می‌كند. تمامی فرم‌های امتیازدهی به‌صورت بی‌نام و كُدگذاری‌شده است. در نهایت، هر كدام از داوران به‌طور انفرادی امتیاز می‌دهند و دبیرخانۀ جشنواره میانگین نمرات را محاسبه و نتیجۀ نهایی را اعلام می‌كند. البته داوران پس از این‌كه میانگین گرفته شد، اسامی منتخبان را رؤیت و صورتجلسه را تأیید و امضاء می‌كنند، اما در طی روند داوری از اسامی اطلاعی ندارند و تصاویر شركت‌كنندگان را هم نمی‌بینند.

اسعدی در پاسخ به این سؤال كه اگر شركت‌كننده‌ای برای مرحلۀ دوم پذیرفته نشود آیا امكان ارسال درخواست تجدید نظر دارد یا خیر؟ گفت: تمامی آثار به دقت بررسی شده است و مشكلی هم در فیلم‌های ارسالی وجود ندارد. داوری‌ها به‌طور كاملاً محرمانه و گمنام صورت گرفته و در مرحلۀ میانگین‌‌گیری هم دقت كافی اعمال شده است. به‌همین خاطر نتایج تغییر نمی‌كند و نتایجی كه اعلام می‌شود برآیند نظر هیئت داوران و قطعی است.

او در مورد انتخاب داوران جشنواره از مكاتب و سبك‌های مختلف برای داوری دقیق‌تر توضیح داد: سیاست اصلی جشنواره در این چند دوره این بوده كه داوری‌ها به‌تدریج تخصصی‌تر شود و به تبع آن، نمایندگان مكاتب و سبك‌های مختلف در جشنواره حضور داشته باشند. تا حد امكان سعی كرده‌ایم این موضوع در همۀ بخش‌ها رعایت شود. در بخش موسیقی نواحی هم همین‌طور است. مثلاً اگر در منطقه‌ای دو سبك اصلی وجود دارد، سعی كرده‌ایم نمایندگانی از آن مكاتب و سبك‌های مربوطه در جشنواره حضور داشته باشند. در زمینۀ موسیقی كلاسیك و موسیقی دستگاهی هم تا حد امكان همین‌ كار را انجام داده‌ایم. تقریباً در تمامی موارد سعی بر این بوده كه تنوع سبك‌شناختی در نظر گرفته شود.

وی دربارۀ استقبال شركت‌كنندگان از جشنوارۀ چهاردهم اظهار داشت: تعداد شركت‌كنندگان امسال از تمام دوره‌های قبل بیشتر بوده است. مثلاً در دورۀ دوازدهم حدود 1600 متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود 2100 نفر شركت كرده بودند؛ در حالی‌كه امسال در حدود 2400 نفر شركت كرده‌اند كه 50 درصد آن‌ها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، 15 درصد در بخش موسیقی كلاسیك و 35 درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست داده‌اند. لذا، علی‌رغم شرایط كرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.

دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در پایان گفت: از تمامی هنرمندانی كه در جشنواره شركت كرده‌اند تشكر می‌كنم و برای‌شان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. همچنین از اعضای ستاد جشنواره، مدیریت محترم امور اجرایی و نیز استادان گرانقدری كه در این ایام همراه ما بوده‌اند تشكر و قدردانی می‌كنم. امیدوارم مرحلۀ نهایی هم با تدابیری كه اندیشیده شده، كه احتمالاً به صورت مجازی برگزار شود، به‌خوبی پیش برود.

مرحلۀ اول داوری چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال برگزاری است.

**************************



حمید هیراد وطن را خواند





حمید هیراد آهنگ «وطن» را با تضمینی از قطعه‌ «یاردبستانی» منتشر كرد.

آهنگ «وطن» تازه‌ترین اثر حمید هیراد است كه در آن از «یاردبستانیِ» استاد منصور تهرانی تضمین كرده است.

«وطن» اثری اجتماعی است كه نگاهی به اوضاعِ كنونی جامعه و مردم دارد. هیراد تلاش كرده تا در این اثر بخشی از تنگناها و فشارهای اقتصادیِ وارد آمده بر دوش مردم را با موسیقی‌اش تصویر كند.

ترانه این قطعه را حمید هیراد سروده و تنظیم و میكس و مستر آن برعهده‌ی حسن بابا بوده است. پاشا هنجنی در این قطعه نی نواخته است.
در ادامه می‌توانید قطعه‌ «وطن» را بشنوید:

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران