display result search
محسن فتاحی سرپرست اداره كل فرهنگی شهرداری تهران گفت : تلاش كردیم فضای كاریمان یك خطی نباشد و با مخاطب تعامل داشته باشیم.
كنسرت های آنلاین در قرنطینه چقدر مخاطب داشتند؟/ مشاركت دور از انتظار خانواده ها در برنامه های مجازی
كنسرت های آنلاینی كه در دوران كرونا برگزار شدند، به استناد آمار فنی ارسال شده حدود 30 تا 35 میلیون مخاطب داشتند.
كنسرت های آنلاین در قرنطینه چقدر مخاطب داشتند؟/ مشاركت دور از انتظار خانواده ها در برنامه های مجازی
محسن فتاحی سرپرست اداره كل فرهنگی شهرداری تهران درباره عملكرد این مركز در دوران كرونا گفت: ما بعد از شیوع كرونا برنامه هایمان را در حوزه های فرهنگی و اجتماعی تعطیل نكردیم و توانستیم تغییر رویكرد بدهیم و با توجه به اینكه برنامه هایمان نمی توانست اجتماع محور باشد، در حوزه فضای مجازی تمركز كردیم.
وی ادامه داد: اما در این زمینه كرونا تنها علت نبود و می توان گفت كه باعث شد تا ما زودتر این اقدام را انجام دهیم و بر حسب عدالت توزیعی تلاش كردیم كه فرهنگ و هنر را از حالت یك كالای لوكس خارج كرده و به یك كالای همگانی تبدیل كنیم تا حداقل همه بتوانند در معرضش قرار بگیرند و اگر تمایل و علاقه داشتند بتوانند از آن استفاده كنند كه در همین راستا ایده فعالیت های مجازی شكل گرفت.
فتاحی با بیان اینكه تلاش كردیم فضای كاریمان یك خطی نباشد و با مخاطب تعامل داشته باشیم، توضیح داد: در این راستا ما از 2 بستر صداوسیما و فضای مجازی بهره بردیم و با توجه به شرایط هركدام برنامه هایی را تدارك دیدیم. مانند مسابقه اسم فامیل و خونه مونی كه برنامه های جدیدی در تلویزیون بودند و الان هم بحث نمایشنامه خوانی به نام خوانش را داریم.
وی با تاكید بر بازخوردهای بالایی كه از سوی مخاطبان گرفته اند، گفت: ما گاهی اوقات در تهران برایمان امكاناتی موجود است كه دیگر برایمان عادی شده است اما این امكانات در برخی شهرهای دیگر به این شكل وجود ندارد. به همین دلیل وقتی ایده ها در فضای مجازی ارائه شد، به واسطه فضای مجازی توانستیم مشاركت خوبی از سوی خانواده ها داشته باشیم. خانواده های بسیاری درگیر مسابقه خونه مونی شده بودند كه در شرایط فعلی تعامل بسیار خوبی به حساب می آید. در هر خانواده چند نفر درگیر تولید كلیپ شدند. یا ما مسابقه قرآن با چند هدف برگزار كردیم. آیه های آرامش دهنده را انتخاب كردیم كه افراد در حوزه های مختلف درباره آن تولید اثر كنند كه آثار ارسالی فوق العاده و بی نظیر بودند.
سرپرست اداره كل فرهنگی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر راهی باز شده كه ادامه دادن آن می تواند به ارائه تولیدات در فضای مجازی رونق بدهد و تغییرات شگرفی هم ایجاد كند.
وی در پاسخ به این پرسش كه برگزاری كنسرت های آنلاین به چه شكلی صورت می گیرد و شما چه صرفه ای از این بابت دارید؟ توضیح داد: ما مانورمان در این بخش روی مسئولیت اجتماعی بود كه در این باره حتی برخی گروه ها هم ریسك داشتند و برخی نوازندگان هم به دلیل كرونا در كنسرت آنلاین حاضر نمی شدند كه نوازنده جایگزین برای آنها انتخاب می شد. البته ما دستمزدی هم به گروه ها پرداخت كردیم چون باید فضای كسالت بار منزل ماندن را تلطیف می كردیم. به همین دلیل هزینه ای كه باید صرف ایجاد نشاط اجتماعی میدانی می شد، در این بخش صرف شد.
وی ادامه داد: چون از پول بودجه عمومی هزینه كردیم، به همین دلیل درست نبود كه بخواهیم بلیط فروشی داشته باشیم و مغایر با سیاست عدالت توزیعی ای بود كه پیشتر توضیح دادیم به همین دلیل كارها رایگان پخش شد و معتقدیم پس از این نیز در این فضا و در این ایام می بایست فعالیت های اینچنینی رایگان باشد. از طرف دیگر نگاهمان به گروه های هنری حمایتی نیز بود چون فرهنگ و هنر بیشترین لطمه را از كرونا خورد.
وی درباره میزان مخاطبان كنسرت های آنلاین نیز توضیح داد: كنسرت های آنلاین به استناد آمار فنی ارسال شده حدود 30 تا 35 میلیون مخاطب داشتند. شما فرض كنید یك سالن مدام پر و خالی شده و در یك ساعت تعداد مراجعینی كه آمده اند و رفته اند، جزو مخاطبان حساب كرده ایم و عددمان تجمیعی است. این به معنایی است كه هركس توانسته ورود موفقی به پلتفرم داشته باشد، جزو مخاطبان ما بوده است.
فتاحی همچنین در پاسخ به این پرسش كه نمایشنامه خوانی در حوزه تئاتر حوزه تخصصی تری است كه شاید بازگشت هزینه آن كمتر باشد، ورود شما به این حوزه چطور بود؟ عنوان داشت: ما تلاش كردیم كه همه حوزه های هنر را تا جایی كه می شود یكبار در معرض دید همگان قرار دهیم. اگر میخواستیم به سراغ تئاتر برویم، باید به سمت تله تئاتر می رفتیم و آن را سفارش می دادیم تا ساخته شود كه باز هم امكانش نبود. به همین دلیل به سمت نمایشنامه خوانی رفتیم كه هم وجه آن لاین بودن آن برقرار باشد و هم اینكه خیلی از گروه های تئاتری امكان اجرای صحنه ای نداشتند ولی امكان نمایشنامه خوانی داشتند.
وی درباره ادامه برنامه سازی برای تلویزیون نیز اظهارداشت: برنامه های ما در شبكه های نسیم و تهران بود كه ابتدا برای فضای مجازی تعریف شده بودند اما خوشبختانه تلویزیون استقبال كرد و ما هم آماده تعامل با همه دستگاه ها و سازمان ها برای ارتقای نشاط اجتماعی هستیم. در همین راستا به امید خدا تلاش داریم تا قسمت دوم خونه مونی را به زودی با تغییراتی آغاز كنیم. ایده برنامه بسیار خوب بود و فكر نمی كردیم با این كیفیت و حجم از تولیدات مواجه شویم. برنامه چون در گام نخست با ضعف هایی همراه بود تلاش كردیم كه آن ها را احصا كنیم و امیدوارم به سمتی برویم كه یكی از برنامه های تعاملی خوب را داشته باشیم كه مردم هم از آن لذت ببرند.
انتهای پیام/