سیزدهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به نوازندگان ساز نی در بخش موسیقی دستگاهی اختصاص داشت.

سیزدهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به نوازندگان ساز نی در بخش موسیقی دستگاهی اختصاص داشت.

نوای نی در تالار رودكی طنین‌انداز شد
تالار رودكی روز یكشنبه از نوازندگان ساز نی میزبانی كرد و افراد راه‌ یافته به مرحله نهایی بخش موسیقی دستگاهی، مقابل هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این بخش متشكل از عبدالنقی افشارنیا، سیامك جهانگیری، جمشید عندلیبی و حسن ناهید قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.





جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان رده سنی الف كار خود را آغاز كرد. ابتدا چاووش شمس به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا كرد. پس از او حسین بلالی، كیانا نمیرانیان، مریم توكلی بینامی، علیرضا محمدی، علیرضا دوستی سنجابی و بابك قلی زاده از این رده سنی مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا كردند.





پس از استراحتی كوتاه، نوبت به نوازندگان رده سنی ب رسید. حامد انصاری، علی اصغر براتی، پریسا شاه مردی، ثنا محمودی راد، عباس كرمی دهستانی، آرمان خوشبویی و كیارش بكتاشیان اصفهانی نفراتی بودند كه مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.


بخش دوم سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به نوازندگان رده سنی ج اختصاص داشت. ابتدا علی شفیعی دستگردی به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا كرد. پس از او احمد فتحی مقدم، فراز میرزایی دوآبی، محمد فاتحی، احمد مرادی، سید فرهاد حسینی و سید محمدحسین میرموسوی به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا كردند.





حضور محمد اله یاری مدیركل دفتر موسیقی و احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از نكات مورد توجه سیزدهمین روز این جشنواره بوده است.

بخش سوم و پایانی روز سیزدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیئت داوران اجراها را مورد بررسی قرار دادند. حسن ناهید، عبدالنقی افشارنیا، جمشید عندلیبی، سیامك جهانگیری و هومان اسعدی در این نشست حضور داشتند.





خوشحالم ساز نی جایگاه خودش را پیدا كرده است

در ابتدا حسن ناهید نوازنده نی و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در مورد اجراها گفت: برای من مایه خوشبختی است كه برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود جوانان ما به نوازندگی تشویق شوند و تلاش كنند به مراحل بالاتر برسند.





استاد ناهید ادامه داد: در چند سالی كه در این جشنواره كار داوری را انجام می‌دهم، رده سنی الف و ب بسیار پیشرفت كرده‌اند و به نظر من بهتر از رده سنی ج هستند. شركت‌كنندگان رده سنی ج به دلیل اینكه سن بالایی دارند، باید خیلی بهتر از این خودشان را نشان دهند تا بتوانند در اركسترها نوازندگی كنند، اما متأسفانه در چند سال گذشته گروه‌های سنی پایین‌تر خیلی بهتر از آن‌ها بودند.


وی افزود: به خاطر دارم زمانی كه خودم نواختن ساز نی را آغاز كردم، تنها یك نوازنده نی در كشور بود اما امروز می‌بینم كه به دلیل برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره موسیقی جوان و همچنین اساتید خوبی كه در كشور وجود دارد، هزاران نفر نوازنده نی در كشور داریم. زمانی كه من نوازندگی ساز نی را آغاز كردم در شیراز بودم و استاد حسن كسایی در اصفهان بودند. آن زمان ساز نی به جز در اصفهان در هیچ شهر دیگری نبود.





حسن ناهید در پایان خاطرنشان كرد: خیلی خوشحال هستم كه در 60 سال گذشته یك نوازنده نی تبدیل به هزاران نوازنده نی شده و این ساز جایگاه خودش را پیدا كرده كه این موضوع باعث خوشحالی است. بنده به جوانان سنین پایین بسیار امیدوار هستم و به نظر من بهترین اجراهای خودشان را ارائه كردند.



ردیف‌های موسیقی باید به درستی اجرا شود

سپس عبدالنقی افشارنیا ردیف‌دان، نوازنده نی و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش نی گفت: ردیف‌های تعریف‌شده را با نظر دوستان و با در نظر گرفتن شرایط سنی شركت‌كنندگان انتخاب می‌كنیم و چیزهایی كه برای ادامه كارتان به آن احتیاج دارید را انتخاب می‌كنیم. در نتیجه این ردیف باید به درستی اجرا شود.





وی ادامه داد: اولین مسئله‌ای كه باید رعایت كنید این است كه كلامی را كه می‌نوازید به درستی اجرا كنید. همان طوری كه می‌دانید، ساز نی بسیار نزدیك به آواز است و حتی نی را به‌عنوان حنجره دوم نیز نامیده‌اند بنابراین باید كلام‌ها را درست اجرا كنید. همان‌طوری كه می‌دانید ما در ادبیات فارسی افاعیل داریم و این‌ها موزون دارند. جملاتی كه می‌نوازید درست است كه با ساز می‌نوازیم، اما زمانی كه اهل ادب آن را گوش می‌دهد، اگر نیم جمله بنوازیم آن‌ها متوجه می‌شوند چقدر موسیقی را می‌شناسیم و جمله‌بندی‌هایمان چقدر درست است. بنابراین افاعیل را باید رعایت كرد.





افشارنیا در پایان تصریح كرد: باید شعر را حفظ باشید و زمانی كه آن را حفظ باشید، كل جمله و همچنین زمان‌بندی را حفظ می‌شوید. زمانی كه ما با نفسمان نت را از نت بعدی جدا می‌كنیم، به آن مضراب راست می‌گوییم و زمانی كه بدون جدا كردن نت بعدی را با انگشتان اجرا می‌كنیم، به آن مضراب چپ می‌گوییم. نكته دیگر در نواختن ساز نی، با سرعت نواختن است. زمانی كه در مقابل هیئت داوران قرار می‌گیریم باید بدانیم كه به دلیل اینكه استرس داریم، سرعت درونمان بالا است و باید 30 درصد از چیزی كه در ذهنمان است، كندتر بنوازیم و در این صورت سرعت ما سرعت مناسبی است. زمانی كه فرصت زیاد شود، فرصت نفس كشیدن را از دست می‌دهیم و پس از آن به‌صورت كاملاً خودكار رشته از دستمان در می‌رود. مسئله دیگر این است كه در شروع كار ما چه در اركستر و چه در كنسرت‌های چند هزار نفری، دو دقیقه نخست را باید بتوانیم تسلط پیدا كنیم و اگر از همان ابتدا كلافه باشید مطمئن باشید تا انتهای اجرا نیز كلافه خواهید بود.



ویبراسیون باید در اختیار نوازنده باشد

جمشید عندلیبی نوازنده نی و دیگر داور بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در مورد اجراهای روز دوم بخش موسیقی دستگاهی گفت: در اجرا اگر ویبراسیون سر جایش نباشد، نه‌تنها كمكی به ساز نمی‌كند، بلكه ساز را خراب می‌شود. به دلیل این كه تا زمانی كه آدم تنها است، به هر شكلی می‌تواند ساز بنوازد و زندگی كند، اما مهم این است كه ما بتوانیم با سازهای دیگر هماهنگ شویم. یك استاندارد در بطن موسیقی وجود دارد كه باید به آن‌ها توجه كرد و ویبراسیون اگر سر جای خودش نباشد، نت را خراب می‌كند و نت را كم و یا زیاد می‌كند و ویبراسیون باید در اختیار نوازنده باشد. توصیه می‌كنم رده سنی الف به‌هیچ‌وجه از ویبراسیون استفاده نكند و گروه سنی ب نیز در جاهایی خاص از آن استفاده كند.





هدف جشنواره جوان راه‌اندازی یك جریان كیفی موسیقایی است

سیامك جهانگیری آهنگساز، نوازنده نی و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و در مورد اجراهای روز سیزدهم جشنواره موسیقی جوان و همچنین پیشرفت این ساز در سال‌های گذشته گفت: باعث خوشحالی است كه جوانان نوازنده بسیاری در كشور فعال هستند. نواختن ساز نی واقعاً مشكل است و همان‌طوری كه آقای ناهید به آن اشاره كردند، همین كه در 60 سال گذشته تعداد نوازندگان ساز نی بسیار زیاد شده است جای خوشحالی دارد. فكر می‌كنم هدف این جشنواره، یك جریان كیفی موسیقایی است و اگر كه چیزی به نام رپرتوار و مسابقه تعیین می‌شود، همه به این دلیل است كه یك جریان پویا شكل بگیرد. اگر در این جشنواره چیزی به نام اول و دومی شكل می‌گیرد، یك چیز سمبولیك و قراردادی است و به این معنی نیست كه بقیه نوازندگان اصلاً خوب نبودند یا وجود ندارند. زمانی آن‌قدر سطح نوازندگی نزدیك است كه واقعاً كار هیئت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت می‌شود

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی كلاسیك برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به كار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مردادماه در تالار رودكی آغاز شد كه تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی كلاسیك از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همكاری بنیاد رودكی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودكی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی