display result search
مجید كیانی، مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور، در سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر پژوهشی در رابطه با بدیهه سرایی ارائه خواهد داد.
آسیب شناسی «بدیهه سرایی» در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید كیانی، مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور، در سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر پژوهشی در رابطه با بدیهه سرایی ارائه خواهد داد.
كیانی با اعلام این خبر گفت: «برنامهای كه امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نیز در زمینه بدیهه سرایی در موسیقی ایرانی است.»
كیانی درباره اهمیت این بخش از موسیقی ایرانی افزود: «بدیهه سرایی اصولا وقتی در یك دستگاه و ردیف تعریف میشود به یك شكل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مایه آن دستگاه باشد ، نوع دیگری خواهد بود.»
كیانی با اشاره به اهمیت جزئیات و تفاوتهای بدیهه سرایی گفت:«برای نشان دادن این تفاوتها نیاز به اجرا است تا حین توضیحات با مثالهایی كه زده میشود مطلب برای مخاطب به صورت ملموس مشخص شود.» از نظر این نوازنده سنتور چگونگی بدیهه سرایی یكی از شاخصهای مهم موسیقی ما ایرانیهاست كه لازم بود در جشنواره موسیقی فجر شرح داده شود.
كیانی با اشاره به بخش دیگری از صحبتهایش در زمان اجرا افزود: «در ادامه نیز از مشكلاتی خواهم گفت كه بدیهه سرایی ایرانی امروز با آن دست به گریبان است. در واقع به آسیب شناسی این موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهی برای پیشرفت این سبك از موسیقی كشور پیدا كرد.»
نویسنده كتاب «هفت دستگاه» بر این باور است كه آهنگسازی برای اركسترهایی كه دارای تركیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی هستند چندان موفق نبوده: «آهنگسازی در گروههایی كه سازها به صورت تركیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی مانند پیانو با سنتور، كمانچه با ویولن و... هستند معمولا نتیجه درخشانی ندارد اما وقتی تنها سازهای ایرانی در یك اركستر هستند، تجربه نشان داده كه كارهای خوبی ارائه میشود. » او البته تاكید كرد كه امروزه موسیقیهای تلفیقی خوبی هم با كشورهای دیگر داشتهایم و این بدین معنا نیست كه به هیچ وجه كارهای خوبی در این زمینه ارائه نشده است.
لازم به ذكر است به زودی جزئیات بیشتری از اجراهای سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/