display result search
مسعود نجابتی، دبیر علمی هفتمین سوگوارهای عاشورایی عكس و پوستر هیأت گفت: ارزیابی دقیقتر آثار را مدنظر قرار دادهایم و عناصر تشكیلدهنده اثر را جزء به جزء بررسی میكنیم.
به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز محرم حسینی، نشست خبری «هفتمین سوگوارههای عاشورایی عكس و پوستر هیأت» با حضور مسعود نجابتی، دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت و رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر، پیش از ظهر امروز (سهشنبه 20 شهریور) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
نجابتی در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف این سوگوارهها گفت: سوگوارههای عاشورایی عكس و پوستر هیأت، قرار است بین هنرمندان و هیأتها ارتباط و تعاملی برقرار كند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأتها فراهم كند. در 6 دوره گذشته سوگوارهها، بیش از 40 هزار اثر از 2500 هنرمند هیأتی از سراسر كشور به دبیرخانه ارسال شده است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت اكران عمومی آثار جشنوارهها گفت: برخی آثار هنری را صرفاً در گالریها میبینیم و كمتر مقابل دیدگان مردم قرار میگیرند، اما پوسترهای عاشورایی در اماكن عمومی اكران میشوند.
عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت درباره روند داوری آثار گفت: از سال گذشته، برای نخستین بار به كمك شورای سیاستگذاری جشنواره ارزیابی دقیقتر آثار را مدنظر قرار دادیم و قضاوت را تخصصی كردیم. یعنی عناصر تشكیلدهنده یك اثر گرافیكی نظیر تایپوگرافی، تصویرسازی، ایده، رنگ و ... را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نمونه، قبلاً كارهای گرافیكی به سوگواره ارسال میشد و به دلیل اجرای ضعیف یك ایده عالی، كار رد میشد اما اكنون دقیقتر ارزیابی صورت میگیرد و ممكن است مورد تقدیر هم قرار گیرد.
وی درباره چگونگی قضاوت آثار اینچنینی اظهار داشت: قضاوت آثار كاملاً به نظر داور بستگی دارد و نمرهبندی صورت نمیگیرد. در بحث قضاوت داوران با نگاه تخصصی كارها را میبینند و چهرههایی همچون دكتر پویان، احمدرضا دالوند، هادی معزی و آقاقلیزاده جزء داوران هستند.
دبیر علمی هفتمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت خاطرنشان كرد: در كارگاههای آموزشی كه پیش از برگزاری سوگواره برگزار شد، مسائل را به صورت تجزیه شده و تخصصی مورد آموزش قرار دادیم؛ به عنوان نمونه فقط 4 دوره است كه به بحث تایپوگرافی میپردازیم و هنوز وارد تصویر نشدهایم.
وی اظهار داشت: نمایشگاه آثار برگزیده دوره قبل (سوگواره ششم) در قم امروز افتتاح میشود و سپس در استانهای مختلف به نمایش در میآید.
رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی شعر درباره كارگاههای آموزشی تأكید كرد كه این كارگاهها از نظر ساختاری مستقل از نهادهای دولتی و حكومتی برگزار میشود و استقبال مخاطبان به حدی بود كه در سومین روز ثبتنام، ظرفیت ما پر شد با وجود اینكه فیلترهای مختلفی را در نظر گرفته بودیم.
وی اظهار داشت: چنین دورهای برای بانوان هنرمند هیأتی كمتر شكل میگرفت، با عنایت اساتید یك دوره فوقالعاده كه عصاره و تجمیع پنج كارگاه قبلی بود طی 3 روز برای بانوان هنرمند برگزار شد.
آبفروش خاطرنشان كرد: در دو حوزه دیده نشدن هنرمندان شهرهای كوچك و روستاها و بانوان هنرمند هیأتی خلاء داریم و آرزو داریم این نقیصه به مرور در سوگوارههای عاشورایی مرتفع شود.
جانشین دبیر جامعه ایمانی شعر تأكید كرد: توجه اصلی سوگواره روی پوسترهای اعلان و اطلاعرسانی هیأت است. البته این بخش به پوسترهای ایام محرم و اربعین محدود نمیشود بلكه اعیاد مذهبی را هم شامل میشود. در بخش عكس هم سوژه اصلی باید اجزاء اصلی یا حواشی مراسم باشد كه مجموعه عكس و تكعكس را شامل میشود. بخش جنبی هم مروبط به عكسهای كهن و قدیمی است و به زودی برگزیدگان ادوار گذشته در كتاب عكسهای قدیمی هیأت منتشر میشود.
وی افزود: متأسفانه گرانی كاغذ دست ما را در چاپ كتاب كمی بسته است، چون پارسال كاغذ بندی 59 هزار تومان را امسال ـپس از دو ماه معطلی به دلیل عدم عرضه ـ هر بند بیش از 170 هزار تومان خریداری كردیم!
آبفروش در پاسخ به این پرسش یكی از خبرنگاران گفت: همچنان غصه تبلیغات حاشیه اتوبان تهران ـ قم را میخوریم، اتوبانی كه میزبان زائران كشورهای مختلف اسلامی است كه از فرودگاه امام تا شهر قم این مسیر را طی میكنند و اولین نشانههای فرهنگی كشورمان را در این اتوبان میبینند كه صرفاً به تبلیغ پفك و ژله و تخمه آفتابگردان و ... میپردازند و حتی نشانهای از پیشرفت تكنولوژی هم در این بیلبوردها نیست، چه برسد به موضوعات فرهنگی یا مذهبی! كاری كه از دست ما بر میآید این است كه فایلهای طرحها و آثار برگزیده را به صورت رایگان باكیفیت بالا روی سایت قرار دادهایم تا امكان استفاده عموم از آن فراهم باشد.
وی از تمام هنرمندان و مجموعههای هنری متعهد دعوت كرد پس از عرضه آثار خود ـ كه هزینهاش را دریافت كردهاند ـ آن را در اختیار جامعه ایمانی شعر قرار دهند تا از طریق شبكه مویرگی خود امكان بازنشر آن فراهم باشد و اثر به فراموشی سپرده نشود.
آبفروش درباره ممنوعیت به كارگیری شمایلها در آثار ارسالی گفت: پیش از داوری فنی و تكنیكی یك ارزیابی محتوایی داریم و از فرآیند داوری حذف میشوند، اما این موضوع درباره نقاشی قهوهخانهای مصداق نمییابد.
انتهای پیام/