بیژن كامكار در نشست رسانه‌ای جشنواره «دف نوای رحمت» گفت: برخی می‌گویند دف جای سازهای كوبه‌ای به ویژه تنبك را گرفته است، درصورتیكه اصلا چنین چیزی نیست.


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای جشنواره «دف نوای رحمت» با حضور استاد بیژن كامكار برگزار شد.

در این نشست كه با تاخیر آغاز شد، ابتدا امین مرادی رئیس حوزه هنری استان كردستان در مورد برگزاری هشتمین جشنواره دف‌نوازی با عنوان «دف نوای رحمت» توضیحاتی ارائه داد و گفت: اگر امروز امنیت پایدار در مرزهای ما برقرار است به خاطر خون شهیدان و مجاهدت‌های رزمندگان و جانبازان است كه الان ما جشنواره‌ای بین‌المللی را در نقطه صفر مرزی و در كمال امنیت برگزار می‌كنیم. جای افتخار دارد كه بگویم برای اولین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یك رویداد هم‌نوازی كردند كه در نوع خود بی‌نظیر بود.

* دف جای سازهای كوبه‌ای را نگرفته است

بیژن كامكار در ادامه این نشست درباره جشنواره و اهمیت و سابقه ساز دف گفت: در مورد دف نكته‌ای بگویم كه همیشه گفته‌ام ولی توجهی به آن نشده و این است كه از نظر عوام هر سازی را گرد باشد، دف می‌نامند درصورتیكه اینچنین نیست و در اصل این ساز با آن سوناریته در خانقاه‌ها استفاده می‌شود و همچنین در اشعار كلاسیك از دف بسیار یاد شده است و مشخصات دف كاملا آشكار و شناخته شده است. بسیاری از سازها پس از اسلام از ایران رفتند لیكن برخی سازها به اصطلاح «بست نشستند» كه سازهای «دف» و «نی» از آن جمله هستند. این بست‌نشینی چندصد سال ادامه داشت تا در سال 53 بنده دوباره آن را وارد اركستر سازهای ایرانی كردم و به این كار افتخار می‌كنم كه دف از بست‌نشینی درآمد و پس از قرن‌ها به موسیقی ایران بازگشت. برخی می‌گویند دف جای سازهای كوبه‌ای به ویژه تنبك را گرفته است، درصورتیكه اصلا چنین چیزی نیست و خود بنده هیچ‌گاه دف را به تنهایی نزده‌ام و همیشه آن را به همراه تنبك برادرم ارژنگ نواخته‌ام.

كامكار در مورد ارتقاء جایگاه دف طی سال‌های اخیز افزود: زمانیكه جامعه هنری دید دف چه خوب جای خود را در آنسامبل موسیقی ایرانی باز كرده، باعث شد كوبه‌ای‌های دیگری هم به چیدمان گروه‌های ایرانی افزوده شوند. زمانی من تنها دف‌نواز در گروه‌های موسیقی ایرانی بودم ولی الان خوشبختانه تعداد آن‌ها میلیونی شده است. حتی در كشورهای دیگر نیز نوازنده داریم. در كشور تركیه از من خواستند كه به آنجا رفته و برایشان مستر كلاس برگزار كنم و این جای خوشحالی دارد كه این ساز چقدر پیشرفت كرده و از مرزهای كشور نیز بیرون رفته است. زمانیكه با شهرام ناظری به مدت چهار ماه در پاریس بودیم آقای داریوش طلایی نوازنده تار، تمام نوازنده‌های سازهای كوبه‌ای در پاریس را جمع كرد تا بیایند و ساز مرا ببینند و بشنوند. این ساز آنقدر باشكوه است كه باعث استقبال از آن می‌شود و جوانان در اقصی نقاط ایران از آن استقبال می‌كنند. در شهر خودم سنندج هم كه استقبال باشكوه باعث شده این فستیوال دف‌نوازی به همت اشخاصی همچون آقای مرادی در آنجا برگزار شود و همچنان طی سالیان به نحو احسن در آنجا برگزار می‌شود.

كامكار در مورد آینده هنرمندان شركت‌كننده در این جشنواره‌ها گفت: تنها ایراد این جشنواره‌ها این است كه یك سری نفرات برتر مشخص می‌شوند و جوایزی دریافت می‌كنند و می‌روند و هیچ‌كاری برای آنها صورت نمی‌گیرد و جایی مشغول به كار نمی‌شوند. متاسفانه هیچ اِشلی برای جذب و استخدام هنرمندان در كشور نداریم.

* رقابت 250 هنرمند دف‌نواز

در ادامه، مرادی رئیس حوزه هنری استاد كردستان در مورد بخش‌های جشنواره گفت: جشنواره در سه بخش «گروه نوازی» «تك‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» برگزار می‌شود. جایگاه عرفان اسلامی بر كسی پوشیده نیست و یكی از نشانه‌های عرفان، مولودی‌خوانی رسول اكرم است ازینرو دف‌نوازی نوای رحمت برای تشویق به همدلی در دنیای اسلام و وحدت است و می‌تواند راهی برای كنار زدن افراطی‌گری باشد. از 30 استان آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هم بانوان و هم آقایان در دو رده سنی نوجوان و بزرگسال حضور دارند. 250 هنرمند دف‌نواز از سراسر كشور در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره كشف و جذب هنرمندان دف‌نواز است. این جشنواره قطعا تبعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

مرادی در مورد بخش‌های جنبی این جشنواره افزود: در هر دوره از جشنواره بخشی به تقدیر از پیشكسوتان این عرصه اختصاص داشته كه امسال قرار است از استاد «صدیق تعریف» تجلیل به عمل آید.

نصرآباد مدیر سپهر سوره هنر در مورد مشاركت این نهاد و كارهایی كه انجام داده گفت: رویكرد جدید سپهر سوره هنر اینست كه در جشنواره‌ها ورود كند و با نگاه حرفه‌ای خود كارها را با نظمی بیشتر و سطحی بالاتر برگزار كند. دستاورد دوم ثبت جهانی ساخت دف بوده كه یكی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده كه در این جشنواره افتاده و توانستیم آن را ثبت جهانی كنیم. ما همچنین تیزر كار ویژه جشنواره را ساخته‌ایم كه در جشنواره پخش خواهد شد. یكی دیگر از كارهای سپهر سوره هنر ساخت تندیس جشنواره است كه توسط استاد اصغر یوزباشی انجام گرفته است. ما همچنین قصد داریم مستركلاس‌هایی را در طول جشنواره برگزار كنیم و قصد داریم این مستركلاس‌ها را در كشورهای عراق، تركیه، كشورهای شمال آفریقا و اسپانیا برگزار كرده و هنر این مرز و بوم را به دیگر نقاط جهان بشناسانیم. ضمنا دكتر فریدون شهبازیان، عماد توحیدی و استاد بیژن كامكار هیات داوران این جشنواره هستند.

وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران كه آیا گروه‌ها یا نوازندگان خارجی در این جشنواره حضور دارند یا خیر، پاسخ داد: ما از چندین گروه از كشورهای مختلف دعوت كردیم و برنامه ریزی كردیم كه در این جشنواره حضور یابند لیكن با وضعیتی كه بصورت ناگهانی برای قیمت دلار و ارز پیش آمد باعث شد كه برنامه‌ریزی ما به هم بخورد زیرا با این شرایط هزینه‌ها برای هركدام از گروه‌های خارجی چندین برابر می‌شود و این در بودجه ما پیش‌بینی نشده بود و از این رو امسال بدون گروه‌های خارجی برگزار می‌شود.

هشتمین جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» از 31 مردادماه تا 2 شهریور در شهر سنندج برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران