display result search
وضعیت فروش بلیت اجراهای زنده موسیقی كه همزمان با رویداد جام جهانی فوتبال در حال برگزاری است، در روزهای اخیر با ركود محسوسی مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، هر سال بعد از پایان ایام ماه مبارك رمضان دوره جدیدی از اجراهای زنده موسیقی برگزار میشود و بسیاری از خوانندگان و فعالان حوزه موسیقی اجراهای خود را تا پیش از ماه محرم روی صحنه میبرند.
اما امسال رویداد جام جهانی فوتبال با ایام اصطلاحا پیك كنسرتها همزمان شده و بر روی فروش بلیت این اجراها تاثیر محسوسی گذاشته است. بسیاری از تهیهكنندگان و موسسات موسیقی هم قید برگزاری اجرا در این ایام را زدهاند و ترجیه دادهاند كه برنامهشان را به بعد از رویداد جامجهانی منتقل كنند تا با ریسك كمتری در بلیتفروشی مواجه شوند.
به همین دلیل نیز تعداد اجراهای زنده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیك به 30 در صد كاهش داشته است؛ در حال حاضر مجموعا بلیت 24 رویداد موسیقی پاپ در شهر تهران به فروش میرسد كه از این میان تنها 3 كنسرت شهرام شكوهی، علیرضا طلیسچی و محسن ابراهیمزاده توانسته اند بلیتهایشان را به طور كامل به فروش برسانند.
بلیتهای 25 كنسرت سنتی، كلاسیك و تلفیقی نیز در حال حاضر برای فروش در اختیار مخاطبان قرار گرفته است كه از این میان هیچ یك از اجراها هنوز نتوانستهاند بلیت اجراهای خود را به پایان برسانند.
وضعیت شهرستانها هم چندان متفاوت با تهران نیست و از مجموع نزدیك به 30 اجرای زندهای كه بلیتفروشی اینترنتی آن آغاز شده، تنها سه اجرا در زمینه فروش موفق بودهاند (كنسرتهای حمید هیراد، محسن ابراهیمزاده و ماكانبند) و بقیه اجراها با چالش بحران مخاطب روبهرو هستند.
از طرفی ركود برگزاری اجراهای زنده موسیقی و كاهش درخواستهای اجراهای زنده، برخی سالنهای اجرای موسیقی را مجبور به پخش بازیهای فوتبال جامجهانی كرده است تا بتوانند راهی دیگر برای درآمدزایی از سالنها پیدا كنند. مركز همایشهای برج میلاد و سالن همایش ایرانیان دو سالنی بودند كه برای اولین بار در حوزه موسیقی، اقدام به پخش بازیهای زنده موسیقی كردند.
البته شرایط اقتصادی حاكم بر جامعه و همینطور قیمت بالای بلیت كنسرتها نیز در این ركود دخیل بوده اما فعالان و كارشناسان حوزه موسیقی دلیل اصلی این شرایط را رویداد جامجانی و تب فراگیر آن در میان اقشار مختلف جامعه میدانند.
موضوع دیگری كه برگزار كنندگان رویدادهای موسیقی را در ایام جام جهانی نگران كرده است؛ همزمانی كنسرتها با دیدارهای حذفی و حساس فوتبال است. چرا كه ممكن است مخاطب علیرغم خریداری بلیت كنسرت، حاضر به از دست دادن رقابت مرحلههای بالا و حذفی جام جهانی نباشد و قید هزینهای كه كرده را نیز بزند و سالن اجرا با وجود فروش بلیت خالی بماند. اتفاقی كه چهار سال گذشته برای چند اجرای زنده افتاد و همزمانی بازیهایی مانند آلمان و برزیل با كنسرتها باعث شد تا مخاطب علیرغم خریداری بلیت، فوتبال را به موسیقی ترجیح دهد.
انتهای پیام/