display result search
بلیتهای 300 هزار تومانی كنسرت، ماحصل یوروی 6500 تومانی است/ احتمال سفر «كِنی جی» و «ژان میشل ژار» به ایران
مصطفی كبیری گفت: كافی است مقایسهای بین رقم دستمزد هنرمندان ایرانی كه معمولا بین 50 تا 70 میلیون است با هنرمند خارجی كه 60-70 هزار دلار یا یورو دریافت میكند، صورت گیرد تا متوجه علت قیمتگذاری كنسرت لودویكو اناودی بشویم.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، طی روزهای آینده لودویكو اناودی آهنگساز، پیانیست ایتالیایی و خالق موسیقی فیلمهای «طردشدگان»، «اینجا انگلستان است»، «من هنوز اینجام» و سریال «دكتر ژیواگو»، كه بیش از آلبومهایش، تكنوازیاش روی یخهای قطبی در اعتراض به آب شدن یخچالهای طبیعی در قطب شمال مورد توجه قرار گرفته، قرار است تا در تالار بزرگ كشور روی صحنه برود.
اما بلیتهای این كنسرت كه طی سه شب قرار است برگزار شود از 100 تا 300 هزار تومان قیمت گذاری شده؛ مصطفی كبیری تهیهكننده این كنسرت درباره علت بالا بودن قیمت بلیتها به خبرنگار موسیقی فارس گفت: در این مورد شما كافی است كه دستمزدهای هنرمندان ایرانی و خارجی كه قاعدتا با دلار و یورو محاسبه میشوند، را مقایسه كنید. برای كنسرتهای هنرمندان كشورمان كه روزانه برگزار میشود معمولا سقف قیمت رقم 150 هزار تومان است. البته سال گذشته در همین تالار وزارت كشور هنرمندی با بلیتهای 300 هزار تومانی به اجرای برنامه پرداخت.
وی افزود: كافی است مقایسهای بین رقم دستمزده هنرمندان ایرانی كه معمولا بین 50 تا 70 میلیون است با هنرمند خارجی كه 60 -70 هزار دلار یا یورو دریافت میكند، صورت گیرد تا متوجه علت قیمتگذاری كنسرت لودویكو اناودی بشویم. شما اگر همین مبلغی كه به هنرمندان ایرانی هم پرداخت میشود را وقتی به دلار یا یورو بخواهید پرداخت كنید قطعا اعداد و ارقام بسیار متفاوت خواهند بود.
تهیهكننده كنسرت «شیلر» در ایران ادامه داد: ما دستمزدی كه برای هنرمند خارجی پرداخت میكنیم شاید 10 برابر رقمی باشد كه هنرمندان داخلی برای یك شب اجرا دریافت میكنند اما با این وجود قیمت بلیتها نهایتا دوبرابر كنسرتهای هنرمندان خودمان است. ضمن اینكه افزایش قیمت ارز هم بسیار تعیین كنندهاست.
كبیری عنوان كرد: به عنوان نمونه در سفر اول شیلر به ایران با یورو 5000 تومانی دستمزد پرداخت شد اما در سفر دوم او به ایران كه كمتر از دو ماه اتفاق افتاد دستمزد با یورو 6200 تومانی پرداخت شده است. همین افزایش قیمت ارز رقم بسیار هنگفتی را به ما تحمیل میكند و ما چارهای جز اینكه بخشی از این هزینهها را با بلیت فروشی جبران كنیم، نداریم. طبعا ما هم خوشحال میشویم كه قیمت ارز كاهش پیدا كند تا ما بتوانیم قیمت اجراهای بینالمللی را كاهش دهیم چرا كه بیتردید دایره مخاطبان خود ماهم گسترده تر خواهد شد.
این هنرمند و نوازنده پیانو در پاسخ به این سوال كه شرایط آمد و رفت هنرمندان خارجی در حوزه موسیقی طی سالهای اخیر تغییری كرده و شرایط قدری آسانتر شده یا كماكان استعلامات طولانی مدت در جریان است، عنوان كرد: از ابتدا هم روند به این شكل بوده كه برای هنرمندان خارجی از سازمانهای مختلفی باید استعلام گرفته شود از جمله وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و اداره اماكن تهران. به هرجهت اخد این استعلامات زمانبر است اما با توجه به اینكه روشهای صدور مجوز تغییر پیدا كرده اندكی سریعتر این اتفاق میافتد.
كبیری در پاسخ به اینكه معمولا برای اخد مجوزهای هنرمندان خارجی چقدر زمان نیاز است، گفت: ما از زمانی كه تمام مدارك را تحویل ارشاد میدهیم بین 40 تا 45 روز زمان لازم است تا استعلامات بیاید و مجوز صادر شود.
این تهیهكننده موسیقی در پایان درباره برنامههای آتی برگزاری اجرا برای هنرمندان خارجی نیز گفت: ما هدفمان این است كه در ابتدا با برخی هنرمندان خارجی كار كنیم تا آنها با فضای ایران آشنا شوند. بعد از آن تصمیم داریم پروژههای مشتركی را با هنرمندان ایرانی و خارجی پیش ببریم. البته سعی میكنیم این پروژهها محدود به ایران نباشند و برخی از همكاریهای مشترك را در كشورهای هدفمان اجرا كنیم. ببیند تجربه به ما نشان داده كه هنرمندان خارجی بسیار مشتاق فضای ایران و مردمانش میشوند و این كار را برای پیشبردن همكاریهای مشترك مهیا میكند. به عنوان نمونه شیلر بدون هیچ درخواستی خودش یك تحت عنوان «تهران-برلین» ساخت. گزینههایی برای اجرایهای آینده مدنظر داریم كه در حال رایزنی و مكاتبه هستیم كه از جمله آنها میتوانم به ژان میشل ژار، گروه سكرت گاردن و كنی جی اشاره كنم.
انتهای پیام/