موسیقی ملی فقط تكنیك ندارد و در آن معنویت هم هست

خبرگزاری فارس: موسیقی پاپ اصلا ساده نیست/ موسیقی ملی فقط تكنیك ندارد و در آن معنویت هم هست
محمد سریر گفت: اگر به دهه‌های گذشته برگردیم می‌بینیم كه موسیقیدان‌های ایرانی در جامعه از نظر معنوی حضور عمیقی داشته‌اند و دنبال شهرت نبوده‌اند؛ موسیقی ملی اینگونه است و درون آن معنویت وجود دارد و فقط تكنیك نیست.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی مجری كارشناس موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان محمد سریر آهنگساز و موسیقیدان بود.

سریر در ابتدای سخنانش گفت: اگر در تاریخمان نظر كنیم جایگاه موسیقیدان‌ها در دوره‌هایی خیلی برجسته بوده و علمایی چون ابن سینا نیز جایگاه موسیقی را در بین علوم بالاترین دانسته‌اند. موسیقی در كشور ما و كشورهای منطقه كه در حوزه ایران قدیم هستند جایگاه بالایی دارد. جانمایه‌های موسیقی ایرانی این توان را دارد كه به مراتب ارتقا پیدا كند و ماندگار شود.

وی افزود: در گذشته بخشی از موسیقیدان ها كارشان طوری بود كه خیلی موجه شناخته نمی شد و شان و منزلت نداشت گرچه آنها هم ریشه های مهمی در موسیقی ملی و محلی ما هستند. اكنون نیز شناخت مردم ما از حوزه فرهنگ به ویژه موسیقی ارتقا پیدا كرده است. اگر هنرجویانی را كه در این رشته هستند با 60، 70 سال پیش مقایسه كنید می بینید چقدر استقبال بیشتر شده است.

موسیقی ملی فقط تكنیك ندارد و در آن معنویت هم هست

عضو هیات مدیره و سخنگوی خانه موسیقی همچنین اینكه برخی نه به عنوان شغل كه در كنار زندگی به موسیقی بپردازند را در تلطیف احساسات آنها و تقویت فرهنگی موثر دانست و گفت: اگر به دهه‌های گذشته برگردیم می‌بینیم كه موسیقیدان‌های ایرانی در جامعه از نظر معنوی حضور عمیقی داشته‌اند. دنبال شهرت نبوده‌اند. افراد متدینی بوده اند و موسیقی ملی اینگونه است و درون آن معنویت وجود دارد و فقط تكنیك نیست. بلكه باید اخلاق را نیز در آن پیدا كرد و فقط خود را مطرح نكرد.

سریر با بیان اینكه این راه سخت است و افراد نادری به انتهای آن می رسند اما در این مسیر به توانایی هایی دست می یابند، درباره موسیقی ملی تصریح كرد: كشورهای اروپای شرقی و روسیه هم چنین موسیقی دارند. در ایران هم موسیقی در 50 سال اخیر وارد ایران شده اما بارقه ای از موسیقی ملی را در خودش دارد. بنابراین این موسیقی نگاهی به موسیقی ملی دارد اما ترتیبات دیگری دارد و نگاهی به موسیقی دنیا هم دارد.

وی درباره اینكه سبك كاری خود را چطور معرفی می كند، گفت: من كارهای مختلفی چه در موسیقی دستگاهی و چه در موسیقی كلاسیك غربی داشته ام اما آنچه خودم به آن نظر دارم، موسیقی كلاسیك ایران است. البته موسیقی ردیفی و دستگاهی به عنوان جانمایه موسیقی كه می سازیم باید باشد تا با موسیقی ملی پیوند برقرار كند. اما نسلهای بعد كه می آیند از آن نوع موسیقی كه در گذشته استفاده می شده فاصله می گیرند و توجه به تحرك و امكاناتی كه در موسیقی جهانی وجود دارد برای عرضه بهتر موسیقی ایرانی بهره می گیرند.

موسیقی پاپ اصلا ساده نیست

آهنگساز آلبوم «رویای رنگین» در پاسخ به اینكه اساسا موسیقی پاپ ژانر هست یا خیر، اظهار كرد: ما موسیقی پاپ را از موسیقی غربی گرفته ایم و آن را به معنای غربی اش وارد موسیقی ایرانی می كنیم. اهمیت این موسیقی در پاپیولار بودن و مردمی بودنش است اما دستمایه آن باید محكم و دارای چارچوب قوی باشد و اصلا ساده نیست.

سریر درباره اصطلاح موسیقی تلفیقی تصریح كرد: اصولا حوزه موسیقی متنوع است و درباره بسیاری از كارها و آثار و حتی موسیقی ملی شاید نشود گفت ملی و ایرانی است. اما اكنون اندیشه جهانی شدن وارد شده و حرف درستی است. رسانه ها همه جا حضور دارند و تاثیرگذار هستند. در موسیقی تلفیقی باید بتوانیم از سازهای مختلف و امكانات مختلف تولید صوت برای اجرای یك قطعه استفاده كنند. فكر می كنم این دوره فعلا آزمون و خطا است و از داخل این فعالیت ها اندیشه و سبك و سیاقی بیرون خواهد آمد. شاید در آینده با جهانی شدن اینها خود را بیشتر نشان بدهد و جایگاه خود را پیدا كند.

سازهای الكترونیك مثل انسانهای منضبط غیرقابل تحملند

آهنگساز «دلاویزترین» درباره كم كاری سالهای اخیر خود گفت: من و خیلی از دوستان با امكانات سازهای الكترونیكی كه آمده آشنایی نداریم. آن نوع موسیقی را كه در جان مخاطب می نشست حتی اگر كیفیت آن خوب نبود اما چون توسط انسان تولید می شد تاثیرگذار بود نداریم. موسیقی الكترونیك مثل انسانهای منضبطی است كه خیلی نمی شود آنها را تحمل كرد و فركانس یك نت اگر 50 بار هم اجرا شود یكی است. در حالی كه با نواختن نوازنده احساس و ارتباط انسانی در آن موسیقی و ساز بیشتر برقرار می شود.

وی تاكید كرد: در گذشته در یك سال چندین كار انجام می دادم و حالا طی دو سه سال ممكن است یك كار انجام دهم. به هر حال سن هم كه بالا می رود، آدم حساس تر و باوسواس تر می شود و به سختی كاری را قبول می كند. به دلیل اشتغالات مختلف فاصله زیاد شده اما امیدوارم دوباره بتوانم كاری كنم.

با «ایران ایران» هم می شود رژه رفت هم به عنوان یك اثر عاشقانه به آن نگریست

سریر درباره همكاری با محمد نوری در قطعه «ایران ایران» گفت: این كار بعد از پایان جنگ احساس میهنی بسیار قوی داشت و من آن را سال 67 نوشتم. شعر آن روی آهنگش نوشته شد و با آقای روانشاد نوری تمرینات زیادی داشتم. سعی كردم احساساتی كه عموم ایرانیان درباره جنگ و ایران دارند در این اثر باشد و زبان فاخری هم داشته باشد. آقای تورج نگهبان هم با توانایی بالایی این شعر را سرود. این كار سال 76 از رادیو و تلویزیون پخش شد.

وی افزود: فرم این كار به نوعی است كه هم می شود به آن گوش داد و با آن رژه رفت، هم به عنوان اثر عاشقانه به آن نگاه كرد و حس میهن دوستی را كه به عنوان یك عشق در روح همه ایرانیان داخل و خارج از كشور وجود دارد نشان بدهد.

سریر درباره اینكه چه كنیم تا در موسیقی جوانان امروزی نیز حس آرام بخشی و احساسات میهنی در كنار هم باشند اظهار كرد: اصل دستمایه اندیشه در این حوزه ها عشق است اما عشق با بزن و بكوب میانه ای ندارد. پشت اینها باید عشق باشد. چه نسبت به وطن، خانواده، دوست یا همسر. فضاهای عاشقانه در ضمن تحرك كه باید در آنها باشد، ضروری است عشق هم پشت آن خودش را نشان بدهد. كارهای جوانانه هم اشعار و اهداف عاشقانه دارد اما عاشقانه‌ها تحمیلی هستند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد از فرم هایی كه می تواند حس خوب و روان بدهد و آرام كند فاصله گرفته ایم. من همیشه به دوستان می گویم این حس و آرامش را منتقل كنید و اجازه دهید مخاطب فكر كند.

مجله شبانگاهی «چشم شب روشن» به تهیه‌كنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبكه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد