display result search
خبرگزاری فارس: روایت خنیاگر ترك از ناشناخته های موسیقی تركیه / بهترین اجرای بخش بین الملل جشنواره تا روز چهارم
اركان اوگور و اسماعیل حكی دو هنرمند تركیه ای در چهارمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای موسیقی ملی و فولكلور تركیه برای اولین بار در ایران روی صحنه رفتند.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، ساعاتی پیش در چهارمین شب سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، اركان اوگور و اسماعیل حكی دو هنرمند برجسته تركیه ای با اجرای قطعاتی از آلبوم جدید آنها «دیدار با ناشناخته ها» برگزار شد.
اوگور یكی از مهمترین موسیقیدانان حال حاضر تركیه و یكی از نوازندگان برجسته ساز باغلاما در دنیا است؛ از این جهت شاید حضور این چهره به همراه دیگر هنرمند مطرح ترك تبار را بتوان مهمترین اتفاق بخش بین الملل این دوره جشنواره موسیقی دانست.
در این اجرا هردو هنرمند همراه با اجرای ساز باغلاما ترانه های از موسیقی فولكلور و همچنینم ملی تركیه را می خواندند. باقلاما در اصل ساز ملی قوم ترك و منطقه آناتولی است و در میان مردم ترك و كرد زبان تركیه و شمال عراق رواج دارد. گمان میرود كه باقلاما و سازهای همخانواده آن محصول تغییر و تحولی است،كه روی قوپوز صورت گرفته است. باقلاما و سازهای هم خانواده آن نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و موسیقی تركی به عصر حاضر ایفا كرده اند.
تمركز اوگور در این اجرا بیشتر بر روی ترانه هایی از موسیقی «خلق» یا ملی تركیه بود؛ موسیقی كه تكرار در آن، همچون اغلب گونه های موسیقی محلی یك اصل محسوب می شود. این تكرار همیشه در فرهنگ شرق وجودداشته؛ در ابیات مختلف یك غزل، یك مضمون بارها و بارها تكرار شده و هر بار به شكلی. تكراری كه نمود آن در موسیقی اوگور با تزیینات هوشمندانه و با تنظیم جدید ، روایتی شنیدنی از این گونه موسیقایی را ارایه كرد.
در برخی قطعات اجرا نیز اغلب جمله هایی نواخته می شد كه اصلشان یكی بود اما با لحن های گوناگون نواخته می شدند. این فرم نواختن از بداهه پردازی شروع شده و به همان شیوه ادامه پیداكرده و گاه در این تكرارها، لحظات شگرف خلق شده اند.
موسیقی بومی ترك ها دارای كارگان گسترده تری نسبت به سایر گونه هاست. این گستردگی را نخست در فواصل می توان یافت و سپس در شیوه ملودی پردازی و نهایتاً تنوع ریتمیك. چیزی كه در اجرای امشب اركان اوگور در تالار وحدت تهران هم كاملا مشهود بود.
نگاه ترك ها به این گونه موسیقایی خیلی محترمانه است، در نتیجه سایر موسیقی هایشان وامدار موسیقی خلق اند. اركان اوگور نیز یكی از چهر هایی است كه با بازسازی یا آهنگسازی بر اساس موسیقی های محلی در تركیه، شهرت را ه دست آورده. هرچند نوازندگی گیتار او و برخی تكنیك های منحصر به خود اوگور، او را در این رسته نیز برجسته كرده است.
اجرای اركان اوگور و اسماعیل حكی در تالار وحدت تجربه تازه برای مخاطبان جدی تر موسیقی در ایران بود تا با اجرایی ناب از موسیقی ملی تركیه با گوشه از فرهنگ موسیقایی این كشور آشنا شوند. تشویق ها و واكنش های مخاطبان حاضر در این كنسرت نشان می داد كه با وجود عدم دریافت معانی ترانه ها به واسطه نزدیكی فرهنگ موسیقایی ایران و تركیه و آشنا بودن ملودی ها و ریتم ها، مخاطبان از اجرای نود دقیقه ای این دو هنرمند خسته نشده و تا پایان آنها را همراهی كردند.
اركان اوگور نیز در چندكلام كوتاهی كه به زبان انگلیسی سخن گفت تجربه اجرا در ایران را افتخاری برای خود دانست و به جو حاكم بر سالن اشاره كرد و عنوان كرد: این خیلی خوب است كه سالن اینقدر ساكت است؛ این برای تمركز اجرای ما بسیار خوب است»
در این كنسرت نیز مانند اغلب اجراهای بخش بین الملل، صندلی های خالی بسیاری در سالن به چشم می خورد. اتفاقی كه یكی از عمده ترین دلایل آن را می توان به ضعف كمیته تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره در معرفی این چهره ها به جامعه هنری و عموم مردم، دانست.
سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش از بیستم دی ماه در تهران آغاز شده و تا 30 دی نیز ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/