display result search
آلبوم كنسرت نغمههای مركب به آهنگسازی و نوازندگی عود سعید نایب محمدی و آواز مهدی امامی با همراهی سازهای كوبهای حمید قنبری توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این آلبوم همانگونه كه از نام آن برآمده است كنسرت برگزار شده «نغمه های مركب» در فرهنگسرای نیاوران در سال 93است كه اكنون در دسترس عموم علاقمندان به سبك آهنگسازی نسل نوی موسیقی كلاسیك ایرانی است.
در بروشور نغمه های مركب در باره محتوای و نئوكلاسیك خواندن این اثر چنین آمده است: «نغمههای مركب اثری است با گرایش به سبك آهنگسازی نسل نوی موسیقی كلاسیك ایرانی موسوم به نئو كلاسیك. در این اثر، توجه به ارتباطات میانْ فرهنگی در حوزه ایرانی، عربی، تركی مشهود است و سعی شده از این ظرفیت به عنوان یك امكان قابل توجه نهایت بهره برده شود. نگاه فرمال و توجه به ساختار ریتمیك قطعات، كه به منابع گذشته موسیقی در همین حوزه باز میگردد، جزو شاخصه های بارز این اثر است. در حوزه مدال هم تركیبی از عناصر موسیقی كلاسیك ایرانی، كه به نوعی نزدیك به مدهای رایج و اصلی در حوزه عربی- تركی هستند، به كار گرفته شده كه در نهایت به خلق نغمه های مركب انجامیده است.»
این آلبوم یك اثر شش قسمتی است كه با تصنیفی به نام «نشید كبیر» آغاز و به تصنیف دیگری به نام «دم» ختم میشود. به طوری كه پس از اولی و پیش از آخری، اجرای ساز و آواز با ریتم آزاد، یك هسته ضربی كه از دو قطعه سازی و آوازی تشكیل شده است را قاب بندی میكند. بدین ترتیب قطعات این آلبوم (نشید كبیر، ساز و آواز، قطعهی سازی وصل، نقش در مقام راست، ساز و آواز، تصنیف دم) در همان نگاه اول ساختمان صوتی با تقارن چشمگیری را ارائه میدهند.
سعید نایب محمدی نوازنده عود و آهنگسازی است كه تاكنون اثار متعددی با شیوه های متفاوت از هم را روانه بازار كرده كه از آن جمله میتوان از فیه ما فیه، نظم و نثر، قول و غزل، سرخانه، ری تا روم و ده تصنیف نام برد. گرایش او در حوزه تصنیف سازی بیشتر بر شاخصهای اصلی دوره تیموری استوار است كه پیشتر برای اولین بار به تفصیل در البوم «سرخانه» به ان پرداخته شد. او معتقد است كه در اصل این موضوع را دستمایه ذهنی خود قرار داده برای نزدیك شدن به بیان و سلیقه شخصی خود و در حقیقت هرگز زیبایی شناسی موسیقاییش را در قبال مباحث نظری نادیده نگرفته و نغمه های مركب را به عنوان شاخص ترین اثر منتشر شده خود در این حوزه می داند.
مهدی امامی، خواننده آلبوم های نغمه های مركب، حُزان، بزم دور، برافشان، چهارسو و سرخانه، با تمركز بر روی موسیقی كلاسیك ایران سعی دارد تا هم در قالب كنسرت ها و هم در آثار صوتی اش، خط مشی ایده مند، با نگاهی دقیق و جستجوگر به موسیقی ایران علی الخصوص موسیقی دستگاهی و موسیقی پیش از دوره قاجار را دنبال كند.
حمید قنبری هم نوازندگی تنبك را از بهمن رجبی آموخته و فارغ التحصیل رشته موسیقی و مدرس دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او سابقه همكاری با هنرمندان بزرگی همچون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در كارنامه دارد و از معدود نوازندگانی است كه همان اندازه كه به اجرای كنسرت و تولید آلبوم می پردازد به تالیف و پژوهش نیز پرداخته است كه از جمله می توان كتاب آموزشی «ضرب آوا» را نام برد. قنبری سرپرست گروه كوبه ای «كلون زمان» است كه آلبوم « در دام ریتم» او در جشنواره موسیقی فجر در سال 95، نامزد بهترین آلبوم موسیقی بدون كلام بوده و همچنین در فستیوال «جاده ابریشم» كشور چین مورد تقدیر قرار گرفته است.
انتهای پیام/