مژده بابایی سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان» كه در زمینه موسیقی قشقایی و بختیاری فعالیت دارد، معتقد است تلاش این گروه به حدی بوده كه بتوانند از دیگر گروه‌ها،‌ موسیقی باكیفیت‌تری ارائه دهند.

گروه موسیقی «هی‌لان» به سرپرستی مژده بابایی 27 بهمن در قالب چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفت و همراه با آستاره بختیاری قطعاتی از موسیقی قشقایی و بختیاری را به بانوان علاقه‌مند به موسیقی ارائه داد.

مژده بابایی كه به عنوان نوازنده یا هم‌آواز با سایر گروه‌های موسیقایی همكاری و در جشنواره موسیقی فجر نیز شركت داشته است، امسال برای اولین بار با گروه «هی‌لان» و با همراهی آستاره بختیاری خواننده آوازهای بختیاری در جشنواره فجر شركت كرده است.

بابایی درباره این گروه و اجرا در جشنواره عنوان كرد: دو سالی است كه گروه «هی‌لان» تشكیل شده است. این لغت در قشقایی به معنای باوقار است و اگر اشتباه نكنم با تلفظ «هیلان» در زبان تركی معنای دیگری می‌یابد. با این گروه در 2 بخش قشقایی و بختیاری اجرا داشتیم. در بخش قشقایی كه اجرای آن برعهده من بود، سحرآوازی را اجرا كردیم. در ایل قشقایی رسم بوده كه شروع جشن عروسی را با ملودی سحرآوازی و صبح زود اعلام می‌كردند. بعد قطعه‌ای هم نام با اسم گروه «هی‌لان» را اجرا كردیم كه می‌توان گفت منطبق بر دستگاه همایون است. قطعه‌ای دیگری به نام خوش‌گلدی ایول، كه از آذربایجان وارد ایل قشقایی شده و توسط عاشیق‌ها روایت می‌شده است بخخش بعدی اجرا بود. بعد از آن هم قطعه «هله متوسط» را اجرا كردیم كه مخصوص رقص با دستمال زنان قشقایی بوده است.

وی افزود: اجرای كی‌كلیك را كه اسم تركی كبك و یك قطعه عاشیقی است، داشتیم و در نهایت پایان كنسرت با دو زردی دوزردی كه اقتباسی از یك ملودی ساخته استاد گرگین پور است به مخاطبان ارائه شد. همچنین قطعاتی برای بخش بختیاری نیز در نظر گرفته‌ایم كه به علاقه‌مندان تقدیم شد.

این نوازنده و خواننده، ضمن اشاره به اینكه تنظیم‌های متفاوتی روی برخی قطعات انجام شده است، تاكید كرد: تلاش كرده‌ایم در فرصت كوتاهی كه در اختیارمان قرار داده شده شاخصه‌های موسیقی قشقایی و بختیاری را به مخاطبان معرفی كنیم.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه موسیقی قشقایی و نیر بختیاری هم شادی و هم حزن دارند، توضیح داد: چینش قطعات برای اجرا در جشنواره به ترتیبی بوده كه هیجان اجرا و ارتباط با قطعات از دست نرود و مخاطب این شادی و اندوه را احساس كند و البته با حس خوب و شاد، به تماشا بنشیند و بعد با همان حس خوب و شاد از سالن خارج شود.

بابایی تاكید كرد: انتقال احساس موسیقی برای ما بسیار مهم است. وقتی قطعه‌ای را اجرا می‌كنیم احساس قطعه توسط خود ما دریافت می‌شود. تلاش ما این است كه این احساس به مخاطب انتقال داده شود و از دریافت احساس هر قطعه لذت ببرد. هدف ما ارائه یك كار با كیفیت و حفظ و ارائه اصالت اجراهاست. برخی قطعات با همان سازها و برخی با چند ملودی روی هم چند صدایی یا پلی فونیك اجرا شدند در نهایت تلاش ما این بود كه اصالت آثار از دست نرود.

سرپرست گروه «هی‌لان» در پایان درباره حضور در جشنواره گفت: جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینكه یك رویداد موسیقایی معتبر است، فرصتی است تا بانوان بتوانند فعالیت كنند. حقیقت این است كه فضا برای فعالیت زنان در عرصه موسیقی بسته و متشنج است. در سایر گروه‌ها و اجراها فرصت بروز توانایی‌ها و استعدادهایمان را نداریم و این تلاشی است برای بروز توانایی‌ها و استعدادهایمان و اثبات اینكه در این جهان مردانه، شاید زنان حتی بتوانند كاری بهتر از مردان انجام بدهند. ما برای ماه‌ها و هفته‌ها، شبانه روز تلاش كردیم كه كیفیت كارمان از آقایان بالاتر باشد و الان درباره كیفیت اجرایمان مدعی هستیم.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران