طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» ضمن ارائه توضیحاتی درباره آنچه در این پروژه پیش روی مخاطبان قرار داده از مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا مساعدت بیشتری با او داشته باشند.

میدیا فرج نژاد آهنگساز، نوازنده و طراح پروژه موسیقایی «تار و تاریخ» ضمن ارائه توضیحاتی درباره آنچه در این پروژه پیش روی مخاطبان قرار داده است، بیان كرد: بیش از سه سال است كه پروژه «تار و تاریخ» فعالیت خود را آغاز كرده و تاكنون به شهرها و استان‌های بسیاری سفر كرده‌ایم. تنها چهار استان همدان، آذربایجان غربی، گرگان و زنجان باقی مانده كه «تار و تاریخ» به آنها سفر كند و در آنجا اثری را ضبط كنیم. تا به امروز برای ضبط تابلو موزیكال‌هایِ «تار و تاریخ» به بیش از 110 شهر سفر كرده‌ایم.

وی افزود: روند ضبط آثار در پروژه «تار و تاریخ» به این صورت است كه قطعات بر طبق بناها و قصه های مرتبط آنها ساخته و پرداخته شده است، سپس در استودیو ضبط و پس از آن برای ضبط تصویر به لوكیشن‌های مورد نظر سفر می‌كنیم. این روندی است كه تا همین امروز ادامه داشته و آداب پروژه بوده است. در حقیقت ترجیح می‌دهم نسخه صوتی درست و حسابی از آثار داشته باشیم تا بتوانیم به صورت آلبوم منتشر كنیم.

این آهنگساز و نوازنده در ادامه صحبت های خود گفت: از حدود 150 لوكیشنی كه تاكنون در سفرهایمان داشته‌ایم تنها 40 لوكیشن بوده كه نیاز به مجوز داشته است. ذكر این نكته هم ضروری است كه به اعتقاد من اكنون آثار باستانی در كشور ما حراست درست و دقیقی نمی‌شوند و شاید فراوانی قلعه‌ها و كاروانسراها و ارگ‌ها باعث كم توجهی برخی مدیران به این گنج‌های بی مانند شده، كما اینكه بسیاری از لوكیشن‌ها به امید خدا رها شده و در آستانه تخریب هستند. البته از ابتدا هدف من این بود كه در كنار بناها و سازه‌های معروف بتوانم تا جایی كه امكان دارد شناسنامه تصویری درست‌تری برای این گونه از بناهای تاریخی ناشناخته یا كمتر شناخته شده گردآوری كنم و در عین حال موسیقی بتواند روایت صحیح‌تری از فضای آنجا ارائه دهد. حتی در آن 40 مورد هم كه مجوز گرفته شد روند كار به این صورت بود كه من با بخش مربوطه میراث تماس گرفته و به آنها به عنوان درخواست ضبط تصویر نامه‌ای را می‌دادم و آنها پس از هماهنگی‌های لازم با حراستشان و دیگر بخش‌ها برای تاریخی كه ما مدنظر داشتیم مجوزها را صادر می‌كردند تا اینكه مشكلات اخیر پیش آمد.

فرج نژاد افزود: نزدیك به شش ماه است كه درگیر این موضوع هستیم. البته همان طور كه پیش تر در یادداشتم به آن اشاره شده است، پروژه «تار و تاریخ» منعی برای فعالیت ندارد، آنچه مشخص است بیشتر برخوردی شخصی از سوی برخی مدیران میراث است؛ حال چه كسی چنین رفتاری داشته است، مشخص نیست. چون با هر كسی از مسئولان میراث كه صحبت می كنم جز تعریف و تمجید از پروژه صحبت دیگری ندارد. بسیار هم خوشنود هستم از تعاریف این عزیزان ولی در چنین مواقعی مدیر یا كارمندی كه جلوی مسیر فرهنگ و هنر را گرفته باید مشخص شود. زیر فرش كردن مشكل، چیزی را حل نمی كند.

طراح و مجری پروژه «تارو تاریخ» در ادامه صحبت های خود با اشاره به فعالیت هایی كه در پروژه طی هفته های اخیر انجام گرفته است، اظهار كرد: گاهی مدیری یا فردی در یك سازمان تصمیمی می گیرد كه هزینه بزرگی را برای همه ایجاد می‌كند كه اصلا لازم نیست. برای استعلام وضعیت هنرمندان ساز و كار مشخصی تبیین شده كه می تواند مورد توجه همه بخش های مدیریتی قرار گیرد. وقتی نهاد مرجع كه پاسخ استعلامات را می دهد مشكلی را تشخیص نداده، یعنی تمام این برخوردها ناصواب است. البته كه من تلاش می كنم به مسیری كه در حوزه معرفی تاریخ كشورم انتخاب كردم، ادامه دهم كما اینكه من تاكنون به احترام عزیزانی كه می دانم در وزارتخانه میراث فرهنگی دغدغه دارند صبوری هم كردم و باقی مسیر را چه مدیران میراث كمك كنند چه نكنند طی خواهم كرد. البته كه دولت جدید فعالیت خود را آغاز كرده و وزیر محترم میراث‌فرهنگی روی صندلی‌اش در وزارتخانه نشسته استكه امیدوارم ایشان با دقت بسیار معاونان و مدیران را انتخاب كنند، مدیرانی كه حقیقتا دغدغه فرهنگ و میراث را داشته باشند و حل مسئله كنند.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران