display result search
گرچه ایران به دلیل تمدن كهن و موسیقیهای متنوع، در بین اقوام خود، یكی از صادركنندگان موسیقی به دنیا است اما دیگر كمتر جوانی را میتوان یافت كه به جای شنیدن موسیقیهای غربی كه برخی از آنها هیچ معنا و مفهومی ندارد اشعار و موسیقی محلی خود را ز
با وجود اینكه یكی از نشانههای تمدن، وجود هنر و فرهنگ در هر كشور است و موسیقی به عنوان شاخهای از هنر قابل توجه است اما با رخنه موسیقیهای بیگانه به كشور، دیگر گوش نسل جوان تمایلی به شنیدن موسیقی محلی ندارد. این در حالی است كه این نوع موسیقی با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف عجین است و تاریخ اقوام گذشته را با ساز و آواز برای نسل بعد بیان میكند؛ اما با ماشینی شدن زندگی و گذر از دوران سنتی به مدرن، موسیقی و ترانههای محلی و نغمههای مردمان هر منطقه رنگ فراموشی به خود گرفته است.
كافی است به آموزشگاههای موسیقی مراجعه كنید و اكثریتی را خواهید دید كه دنبال موسیقی وارداتی هستند و كمتر جوانی دنبال یادگیری تار، سنتور، كمانچه یا عاشقی است.
هادی قاسمی یكی از فعالان عرصه هنر موسیقی سنتی در جنوب خراسان رضوی است كه بیش از دو دهه در این عرصه فعالیت دارد.
وی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینكه برخلاف گذشته جوانان بیشتر به موسیقی پاپ تمایل دارند و دلیل آن هم صداوسیما است، افزود: وقتی صدا و سیما به راحتی گیتار را نمایش میدهد و تار در این رسانه جایگاهی ندارد چطور میتوان جوانان را قانع كرد كه تار بزنند.
این هنرمند موسیقی محلی گفت: گرچه از قدیمالایام تار در ایران بوده، سپس سایر آلات موسیقی در جهان ابداع شده است؛ اما تا وقتی جوانان از تلویزیون به جای آلات موسیقی محلی بیشتر گیتار، درام و ویولن را ببینند نمیتوان انتظار داشت به این سبك موسیقی علاقه داشته باشند.
هركسی كه سازی را در حالتهای مختلف نواخت، نمیتوان استاد نامید
وی در خصوص استقبال جوانان از موسیقی در شرایط فعلی گفت: گرچه اقبال به موسیقی بهتر شده اما هنوز رضایتبخش نیست، سالها پیش مخالفتها با موسیقی زیاد بود، به طوری كه برخی والدین جلوی رفتن جوانان را به سمت موسیقی میگرفتند، در صورتی كه موسیقی با دین و دیانت و مكتب در یك مسیر است.
این هنرمند موسیقی محلی در پاسخ به این سؤال كه در شهرستانها استاد موسیقی به مفهوم واقعی داریم؟ اظهار كرد: بر اساس تعریف استاد فرامرز پایور كه اعتقاد داشتند؛ یك استاد موسیقی باید تمام ردیفها، نتنویسی و... را بداند و شاگردان خوبی داشته باشد در تمام موسیقی كشور تعداد اساتید بسیار اندك است.
وی با اشاره به اینكه هركسی كه سازی را تند و آهسته و در حالتهای مختلف نواخت، نمیتوان استاد نامید، بیان كرد: برخی از بزرگان این عرصه هستند كه شاید علم آكادمیك موسیقی و شاگردان زیادی نداشته باشند ولی رفتار و منششان استادی است و برای من و امثال من قابل احترامند.
قاسمی از ذوالفقار عسكریان، حدادیان و عابدینی و رضایی به عنوان اساتید موسیقی مقامی و محلی نام برد و گفت: بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی هنوز هنرجو هستند و باید آموزشهای بیشتری فرا گیرند.
نمیشود برای تأمین هزینههای زندگی، روی درآمد موسیقی حساب كرد
وی در ادامه با بیان اینكه نمیشود برای تأمین هزینههای زندگی، روی درآمد موسیقی حساب كرد، تصریح كرد: در شهرهای كوچك كسی از طریق هنر موسیقی و حتی تأتر، نقاشی و خوشنویسی نمیتواند نیازهای زندگی خود را تأمین كند بلكه تنها از سر ذوق و شور و عشق به هنر افرادی به این وادی راه پیدا میكنند.
این هنرمند موسیقی خاطرنشان كرد: تمام هنرمندانی كه در عرصه موسیقی و تئاتر كار میكنند صبح تا شب سركار دیگری هستند و عشقشان موسیقی و هنر است.
بهترین حامی یك هنرمند مردم هستند
وی با گلایه از نبود حمایتهای لازم از هنرمندان موسیقی گفت: به نظرم بهترین حامی یك هنرمند مردم هستند، وقتی مردم كاری را دوست داشته باشند حمایت میكنند، از این رو اگر امروز من از طرف مردم حمایت نشدم باید كارم را قویتر كنم.
قاسمی با بیان اینكه بدون شك اگر كار فاخری ارائه دهیم از سوی مردم حمایت میشویم، افزود: حمایتهای مردمی بسیار بهتر از حمایتهای دولتی است.
وی گفت: فقط از مسئولان توقع داریم بستری آماده كنند تا بتوانیم در شهرستانهای مختلف اجرا داشته باشیم و به جای اینكه پیش پای ما سنگ بیندازند، مسیر ما را برای عرضه هنرمان هموار كنند.
این هنرمند موسیقی با بیان اینكه گرچه در موسیقی سنتی چند گروه فعالاند اما هنوز به لحاظ كمی و كیفی به مرحله مطلوب نرسیدهایم، به وضعیت موسیقی پاپ اشاره كرد و افزود: برخی فعالان عرصه موسیقی هنوز نمیدانند چه نوع موسیقی پاپ است و به نظرم یك تعریف درستی برای موسیقی پاپ ندارند.
باید گوش نسل جوان را با موسیقی سنتی آشنا كرد
قاسمی با تأكید به اینكه باید كاری كنیم كه گوش نسل جوان با موسیقی سنتی آشنا شود، خاطرنشان كرد: در موسیقی نباید محدودیت داشته باشیم، در واقع اگر باور داریم موسیقی فرهنگ ماست باید قبول كنیم محدودیت مفهومی ندارد.
وی اظهار كرد: وقتی نسل جدید موسیقی سنتی ایرانی و فولكلور را كمتر میبیند و میشنود، وقتی تبلیغات در این حوزه كمتر است و آلات موسیقی سنتی ایرانی به قیمت گزاف به فروش میرسد و در مقابل آلات موسیقی خارجی با قیمت ارزانتری نسبت به موسیقی سنتی ایرانی عرضه میشود، در نتیجه جوان جذب موسیقی كشورهای دیگر میشود.