قطعه بی‌كلام «آسیوَن» به آهنگسازی امیرحسین رئوفی از هنرمندان عرصه موسیقی ایرانی بر اساس ساختارهای اجرایی موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«آسیوَن» اثر امیرحسین رئوفی توسط «نشر موسیقی درنگ» منتشر در دسترس مخاطبان قرار گرفت‌.

این اثر طرحی مترآزاد در شوشتری-مركب است كه بر اساس امكانات بالقوه مُدال و ساختارهای اجرایی موسیقی ردیف‌دستگاهی نغمه‌پردازی شده است.

امیر مردانه (ضبط صدا)، سیاوش كامكار (پالایش صدا)، حمیدرضا سوسنی (پوستر و ویدئو آرت) و الیار نوری‌زاده (عكاس) از دیگر عوامل تولید این اثر هستند.

پژمان طاهری، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران درباره این قطعه نوشته است:

«به عادت مألوف هیچ‌گاه نوشته‌ای در توضیح یك قطعه موسیقی ننوشته و نخواهم نوشت. چه تفاوت موسیقی و علوم نیز در همین است و از اساس، موسیقی به همین دلیل ساده و روشن از حیطه نامحدود علوم خارج و منتسب است به هنر ...

دیرزمانی‌ است در پاسخ علاقه‌مندان به موسیقی و شاگردانم كه می‌پرسند چه كنیم، می‌گویم خودتان باشید نه وجودی مكرر و البته ملال‌آور از جهت تكرار همان مكررات! برایشان با حوصله بسیار می‌گویم كه معلمان‌تان را دوره كنید و دریابید كه چگونه به اینجا رسیده‌اند و آن شده‌اند كه می‌بینید و می‌شنوید. آیا آنها تكرار معلمان خود بوده‌اند؟ البته كه پاسخ خیر است ...

در این سفر طولانی حتی با تصور اینكه مبدا، مقصد و مسیر یكی است (كه نیست ...) هر رهگذر، چشم‌اندازهای مختلفی را نظاره می‌كند و حتی همان مسافر نیز به وقت هر نوبت گذر، چیزهایی را می‌بیند و می‌شنود كه شاید پیش از آن در همان مسیر ندیده و نشنیده باشد.

در آخر به آنها تاكید می‌كنم كه عاشق معلمان شایسته باشید ولی در آنها ذوب نشوید! خلاصه اینكه گذشتگان را دوره كنید، در حال زندگی كنید و نگاهتان به آینده باشد تا مگر بهره‌ای نصیبتان گردد و حلقه‌ای شوید در این زنجیر ...

امیرحسین، دوست من و نوازنده خوب سنتور، به این دلیل ساده در نظر من جلوه‌ای دیگر دارد كه خودش است. با تمام قوت و ضعف‌های طبیعی یك انسان... او نوازندهی قابلی‌ است. دستور زبان موسیقی دستگاهی ایران را بلد است. كوك سازش دقیق است. زمان‌بندی سازش متفاوت با اساتیدش ولی درست و دلنشین است و تو راغبی كه بشنوی و می‌توانی لذت ببری ...

مشخص است كه در این روزگار، هنوز مثل یك كودك می‌تواند لذت ببرد از كاری كه انجام می‌دهد. جمله‌هایش با تمام رهایی، منظم است و سر و ته دارد كه این نشانه‌ای واضح از آموزش درست است. امیدوارم كه در این مسیر صعب و سخت همیشه اینگونه باشد. همین قدر عاشق، همین قدر مؤمن ... .»

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران