یازدهمین جشنواره موسیقی جوان با پایان رقابت بخش موسیقی نواحی به روزهای پایانی خود رسیده و با برگزاری رقابت نوازندگان سازهای دف و تنبور، اجراهای این دوره جشنواره به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، یازدهمین جشنواره موسیقی جوان روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد؛ در بخش موسیقی مازندران، در پانزدهمین روز جشنوارۀ موسیقی جوان شركت كنندگان در سه ردۀ سنی در مقابل هیئت داوران ارسلان طیبی و ابوالحسن خوشرو به رقابت و اجرای رپرتوار انتخابی خود پرداختند. شركت‌كنندگان در بخش موسیقی مازندران، در سازهای دوتار، كمانچه، آواز، لـله‌وا، و دسركوتن رپرتوار مورد نظر را اجرا كردند.

اصالت اجراها خوب بود

ارسلان طیبی كیفیت اجراهای این دوره را چنین ارزیابی كرد: اجراها نسبت به سال گذشته پیشرفت بسیاری كرده بود و عالی بود. كیفیت بالاتر رفته بود. شركت‌كنندگان قوی بودند و اجرای خوبی ارائه دادند. رقابت تنگاتنگی بود و این قضاوت را سخت می‌كرد. اصالت اجراها خوب بود و رعایت شده بود.


او دربارۀ بخش آوازی ادامه داد: سه شركت‌كننده در بخش آواز داشتیم. خیلی خوب حاضر نشدند. عدم پیگیری و تمرین‌نكردن در این بخش علت ضعف شركت‌كنندگان است. نقص آموزشی نیز وجود دارد. در مازندران مدرس آواز خوب بسیار كم است. علاقه‌مندان می‌توانند از آثاری كه وجود دارد كمك بگیرند و تمرین را فراموش نكنند.

ضعف بخش آواز

ابوالحسن خوشرو، نوازندۀ پیشكسوت لـله‌وا و آوازخوان خطۀ مازندران در حاشیۀ یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان پس از دیدن اجراها گفت: شركت‌كنندگان مانند همیشه لایق و شایسته بودند. روز خوبی برای من بود، شاهد اجراهای خوبی بودیم. حضور كسانی كه هنوز علاقه‌مند هستند، امیدواركننده بود. ضعف‌های كارشان را مطرح كردیم، و برای ادامه و یادگیری بیشتر در خدمت‌شان هستیم.


این داور به شركت‌كنندگان توصیه كرد: ضعف در بخش آوازی وجود دارد. راه حل برطرف كردن ضعف‌ها یادگیری است. یادگیری نیز نیاز به انگیزه دارد. كسانی كه علاقه‌مند باشند به دنبال یادگیری درست می‌روند. آیین و رسوم بسیار قابل احترام و مهم است. من قسمتی از بخش آوازی را از خانواده‌ام آموختم. جوان‌ها می‌توانند از حضور افراد باتجربه استفاده كنند.

او ادامه داد: امروزه امكانات لازم برای یادگیری وجود دارد. كلاس‌های آموزشی در منطقه موجود است و جوان‌ها می‌توانند از آنها استفاده كنند. عشق و علاقه به كار باعث پیگیری و پیشرفت می‌شود.

توجه به حاشیه و نقاط دورافتاده كمتر است

حمیدرضا اردلان دربارۀ اجراهای بخش موسیقی سیستان و بلوچستان توضیح داد: متأسفانه به دلایل مختلف متقاضیان كمی از فرهنگ و موسیقی سیستان و بلوچستان برای شركت در جشنواره هستند. سال گذشته این بخش شركت‌كننده‌ای نداشت. دبیر جشنواره و انجمن موسیقی ایران در تلاش با چند ارگان دیگر، تعداد شركت‌كنندگان این بخش را افزایش دادند. سازمان منطقۀ آزاد چابهار نیز كمك كرد و سیزده‌ـ چهارده نفر از نوازندگان و موسیقیدانان سیستان و بلوچستان در جشنواره حاضر شدند. تفاوت كیفیت اجراها در سطوح مختلف متفاوت بود. در گروه سنی الف قیچك‌نوازی، نوازنده‌ای از خانوادۀ زنگ‌شاهی‌ها شركت كرده بود كه در حد استادی مقام‌ها را اجرا می‌كرد.

او اشاره كرد كه یكی از مناطقی كه موسیقی آن در خطر است، موسیقی بلوچستان است و ادامه داد: بی‌توجهی به اقوام ایرانی موجب این امر می‌شود. بی‌توجهی الزاماً بی‌توجهی سیاسی و مادی نیست، بلكه فرهنگ و اجزای آن در كشور ما طرح مسئله نشده است. ساختن یك بستر اولویت بیشتری برای همه دارد تا سطح نفوذ یك موسیقیدان در آیندۀ فرهنگی كشور. دلایل دیگری نیز وجود دارد، مثلاً از ادوار گذشته مركز ایران از نظر دولت‌ها مكان مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بوده است.


وی در ادامه گفت: به طور طبیعی توجه به حاشیه و نقاط دورافتاده كمتر است. مسئولان و مدیران دلسوزی هم بودند كه در این زمینه تلاش كردند. باید مشخص شود كه این فرهنگ، آداب و رسوم و لباس و... نزد اقوام ایرانی كه موجب قوام كشور است، ضرورت است؟ نیاز است؟ یا چیزی مزاحم است؟ از نظر بنده كیان فرهنگ كشور وابسته به تقویت اقوام است. ایران یعنی اقوام ایرانی. در مركز این فرهنگ امر شنیداری كه تركیبی از زبان، شعر و موسیقی است قرار دارد. در مركز این بنیان موسیقی قرار دارد.

موسیقی كردی یكی از شكوفاترین بخش‌های جشنواره

این پژوهشگر در خصوص موسیقی كُردی گفت: موسیقی كردی یكی از شكوفاترین بخش‌های جشنواره بود. ما نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم چه كسی باید رتبۀ اول تا سوم را كسب كند. هر یك شایستۀ مقام بودند. جوانان كم‌سنّ و سال به موسیقی به دید كاربردی نگاه می‌كنند. گروه‌های جوان می‌توانند در مراسم آیینی نقش ایفا كنند. تا حدودی شعف‌آور است و نشان می‌دهد جشنوارۀ ملی موسیقی جوان تا چه اندازه می‌تواند در كشف استعدادها مؤثر باشد، جشنواره مانند یك پیش آگاهی برای كل كشور است و موجب برنامه‌ریزی می‌شود. اینها با این استعدادهای درخشان می‌توانند در حفظ فرهنگ، ایجاد شعف اجتماعی و مهم‌تر از همه تماس و ارتباط با فرهنگ‌های دیگر هم میان اقوام ایرانی و هم میان كل اقوام با دیگر كشورها قدم بردارند. ما می‌توانیم با جشنوارۀ ملی موسیقی جوان راه تماسی با تمام دنیا ایجاد كنیم.

وی دربارۀ تأثیرات جشنواره بر جوانان نوازنده بیان كرد: حدود شصت و پنج داور استاد در تمام رشته‌ها حضور دارند. این بسیار مهم است كه دو استاد به جوان چند ساله جایزه بدهند، تشویقش كنند و راهی برای پیشرفت مقابل او بگذارند. جشنواره تقدیر می‌كند، ضعف‌ها را تذكر می‌دهد و نقاط قوت را نمایان كرده و تقویت می‌كند. جشنواره باعث شده پس از چهل سال این تعداد از موسیقیدان كنار هم حاضر شوند. پتانسیل كل موسیقی كشور در سه بخش موسیقی مغرب زمین، كلاسیك، ملی و نواحی به كمك این جشنواره آمده است.

وی افزود: جنبۀ دیگر جشنواره این است كه اقوام ایرانی با هم ملاقات می‌كنند و فرهنگ‌ها با یكدیگر همزیستی می‌كنند. این تعامل به‌ویژه در اختتامیه‌های جشنواره می‌تواند نمادی از یك وحدت ملی با رنگ و بویی آموزشی و تربیت فنی موسیقی كشور باشد.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشاركت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی كشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همكاری بنیاد رودكی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودكی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران