مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «زار» اثری هنری از استاد محسن نفر در حوزه هنری برگزار شد.

رادیو آوا- مراسم نشست خبری و رونمایی از آلبوم موسیقی «زار»، جدیدترین اثر تك‌نوازی استاد «محسن نفر» صبح امروز در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی نظیر محسن نفر، امیرحسن سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میلاد عرفانپور مدیر مركز موسیقی حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، حسین قرایی مدیركل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و اهالی رسانه حضور داشتند.

محسن نفر در این مراسم گفت: امروز یكی از روزهایی است كه شرمندگی را احساس كردم و دوستان عزیز چیزهایی را درباره من گفتند كه نه تنها باور ندارم بلكه در مخیله من نمی‌گنجد كه حائز این اوصاف باشم. با این حال كریمان مهربانانه می‌گویند و من باید حواسم باشد كه زیر نظر آنان هستم و باید خود را شبیه به معیارهای آنان بكنم.

وی اضافه كرد: موسیقی یكی از پاسخ‌های بشر به حس زیبایی شناسی اوست كه برگرفته از هنر خداوند است. صدای خوش و آوای خوش یكی از جلوه های زیبایی است كه حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. این صدای خوش طی پروسه‌ای به موسیقی می‌رسد كه آنهم فركانس دل‌نشین است. در حقیقت، موسیقی میراث‌دار آن صدای خوش است.

نفر با اشاره به اینكه صدای خوش به 2 صورت ارائه می‌شود، بیان داشت: یكی با حنجره آدمی است و دیگری با استفاده از ابزار و آلات موسیقی است. ساز یكی از نمادهای آوای خوش است‌ و اگر همراه موسیقی، كلام می‌شنویم، برای آن است كه از آن بیشتر لذت ببریم. این صدای خوش در سه ساحت، عقل و تعقل، احساسات و هیجانات متجلی می‌شود. بنابر تجربیات، موسیقی ایرانی با قوه تعقل آدمی و احساسات او كار دارد و آن بخشی كه به عنوان هیجانات شناخته می‌شود، كمتر كار دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت انتقاداتی كه اذهان یك سونگر درباره موسیقی ایرانی مطرح می‌كنند به این دلیل است كه به این تقسیم‌بندی توجهی نداشتند.

وی ضمن تشریح موضوع تعقل و احساس از جنبه‌های موسیقی ایرانی گفت: وقتی به ردیف موسیقی ایرانی گوش می‌كنید، از خود می‌پرسید كه این اثر هنری چه چیزی می‌خواهد بگوید؟ همین سوال، ناظر بر موضوع تعقل است. هم‌چنین ساحت بعدی موسیقی ایرانی، ساحت احساسات است كه شاید از تعقل نیز بالاتر باشد. این ساحت همانی است كه انبیا و اولیای الهی برای هدایت بشر از آن كمك می‌گرفتند. ساحت احساسات، بخشی است كه از تعقل هم بالاتر است و ‌فوق آن است چرا كه اگر همه زندگی بشر، ساحت تعقل باشد، همه اتفاقات با منطق به سامان نمی‌رسد.

محسن نفر در پایان گفت: ما با گنجیه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم كه دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سالهای زیادی از آن غافل بودیم اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد كه به جهت همراهی با شعر حكیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است كه از مقام انسانی‌اش افول نكرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است كه می‌تواند برجستگی‌ها و اهمیت زیادی داشته باشد.

میلاد عرفانپور در بخش دیگری از این نشست خبری درباره آلبوم «زار» و تك‌نوازی استاد محسن نفر گفت: خوشحالم كه این افتخار را داریم كه ناشر این اثر ارزشمند باشیم. تلاش ما تولید آلبومی است كه بتواند شناسنامه فرهنگ ایرانی باشد.

وی با اشاره به اینكه موسیقی ایرانی یكی از گونه‌های ارزشمند فرهنگ ایرانی است، گفت: در روزگار كنونی، بنابر دلایلی، موسیقی ایرانی دچار مشكلاتی در حوزه محتوا و مخاطب است و باید تدبیری بكنیم تا مخاطبان، بازگشت درستی به این گونه موسیقی داشته باشند. این بازگشت مهم است، چرا كه موسیقی ایرانی از دیرباز با معنا، حكمت و فرهنگ اصیل ایراتی آمیخته بوده است. موسیقی ایرانی گاهی درباره عشق، گاهی درباره معرفت و گاهی درباره اعتراض سخن می‌گوید. در حقیقت، موسیقی ایرانی با سلوك انسان ایرانی گره خورده است.

عرفانپور تاكید كرد: موسیقی ایرانی گنجینه‌ای از فرهنگ ایرانی است كه حفظ آن مستلزم نوآوری، چاره‌اندیشی و تولیدات فراوان با سلیقه مخاطب است.

امیرحسین سمیعی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری ضمن اشاره به آشنایی خود با استاد محسن نفر گفت: همواره تلاش كرده‌ام كه توفیق شاگردی ایشان را داشته باشم. او در دوره‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همواره ثابت قدم باقی مانده است. محسن نفر برای كارهایی كه كرده، محسن نفر نشده است، بلكه برای كارهایی كه نكرده هم محسن نفر شده است. در دهه 70 او را با لقب «فیلسوف تار» می‌شناختند و اكنون كه با این آلبوم هنری از ایشان مواجه شده‌ام، متوجه می‌شوم كه استاد نفر می‌تواند سرمشق بزرگی برای نسل آینده باشد. خاطرم هست كه یكی از استادان موسیقی ایران می‌گفت كه مضراب‌های محسن نفر دارای ساختاری است كه در آن عمق ردپای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را می توانیم پیدا كنیم.

وی ادامه داد: پای‌بندی به ریشه‌ها هزینه بسیار زیادی دارد و هنرمندان كمی هستند كه چنین هزینه‌هایی را می‌پردازند. محسن نفر حلقه وصل بین تمامی هنرمندان متعهد از خوشنویسی تا هنرهای نمایشی است. اگر تلاش می‌كنیم شاگرد او بمانیم به خاطر تجلی تمامی ویژگی‌های یك هنرمند متعهد در ایشان است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به آلبوم «زار» گفت: معتقدم كه چنین آلبومی بنیانگذار زیرساختی در موسیقی ملی ماست. آنچه كه ما در آلبوم «زار» می‌شنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است كه باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

علی فروزان‌فر نیز گفت: امروز یكبار دیگر از اینكه صحبت‌های استاد عزیز را شنیدم به خودم افتخار كردم كه در مجموعه‌ای هستم كه هنرمندان عزیزی در آن داریم كه هنوز هم در بین ما حضور دارند و از وجودشان بهره می‌بریم. خوشحالم كه این اساتید در حال تولید و تولد آثار هنری در این نهاد هستند.

در بخش دیگری از این مراسم، پرسش و پاسخ از حاضران در جلسه توسط خبرنگاران آغاز شد.

عرفانپور در پاسخ به سوالی درباره ماركتینگ این آلبوم و رساندن آن به دست مخاطبان گفت: همانطور كه می‌دانید آلبوم های موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند، اما ما در مركز موسیقی حوزه هنری تمام تلاشمان را می‌كنیم كه این آلبوم به بهترین شكل ممكن به مخاطبان ارائه شود. اولین گام برگزاری این نشست با حضور اهالی رسانه است كه می‌تواند مقدمه خوبی برای معرفی این اثر ارزشمند باشد. البته به دلیل آنكه این آثار مخاطبان خاصی دارند، نمی‌توان انتظار فراگیری زیادی داشت اما همین مخاطبان اندك نیز ارزشمند هستند كه باید تولیدات خوبی به دستشان برسانیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعطیلی كنسرت‌های موسیقی و راه‌اندازی دوباره آن گفت: این محدودیت‌ها كه بار بر اهالی موسیقی شده شرایط سختی را به وجود آورده است. هنر با اجرا و فعالیت زنده است و هنرمندی كه ادعای فعالیت دارد، اجازه ندارد دیگران را وادار به سكوت كند. كسانی كه هنرمند را وادار به سكوت می‌كنند، از جنس هنر نیستند. ما در حوزه هنری در حال برنامه‌ریزی برای اجرای كنسرت‌ها هستیم كه حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محسن نفر نیز درباره جزییات آلبوم «زار» گفت: این آلبوم متشكل از قطعات تك‌نوازی است كه متكفل ابلاغ ایده‌ها و اندیشه بنده است. هنر موسیقی تجلی‌گر درون و نفسانیت هنرمند است و موسیقی ایرانی گنجینه‌ای نامتناهی از مضامین هدایت‌‌گر است. به همین دلیل تصمیم گرفتم كه این كار را انجام بدهم كه در آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود. البته تك‌نوازی ریسك بسیار بزرگی برای هر هنرمند است.

وی درباره نام‌گذاری این آلبوم نیز گفت: به نظرم انسان همیشه در حال حركت و زاری است.

این نوازنده درباره برنامه‌های خود برای برگزاری كنسرت موسیقی گفت: خیلی بی‌برنامه نیستم و انشاءالله در سال آینده برنامه‌هایی برای برگزاری كنسرت دارم.

امیرحسین سمیعی نیز درباره تعطیلی كنسرت‌ها گفت: متأسفم كه اجرای صحنه‌ای با ركود مواجه شده و این اتفاق بی‌رحمانه است. فضای مجازی با یك اخلاق ناپسند سعی می‌كند این قشر را در مواجهه با قشر دیگری قرار دهد كه واقعا بی اخلاقی است. همانطور كه می‌بینید سینما و تئاتر كارشان را آغاز كرده و همه هنرها و گالری‌ها فعال هستند. به هر حال موزیسین‌ها نیز یك اقتصادی دارند و این تعطیلی‌ها آسیب بسیار زیادی به آنان زده است. انشاءالله قبل از جشنواره فجر این خط شكسته خواهد شد.

در پایان مراسم از آلبوم موسیقی«زار» رونمایی شد.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران